کد خبر: 877334
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
دیدگاه‌‌ها و سیاست‌های دونالد ترامپ هدف انتقاد باراک اوباما و جرج بوش دو تن از رؤسای جمهور سابق امریکا قرار گرفته است. جرج دبلیو بوش، بدون نام بردن از ترامپ گفت که ناسیونالیسم سفید لکه ننگ اعتبار امریکاست. اوباما نیز در سخنانی از ترامپ انتقاد کرد.
مدتی است که دیگر انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریكا مختص دموکرات‌‌ها نیست بلکه هم‌حزبی‌های او در میان جمهوریخواهان نیز نسبت به سیاست‌هایش با دیدی انتقادی نگاه می‌کنند. در تازه‌‌ترین این انتقادها، جرج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور اسبق از حزب جمهور‌یخواه که در دوران ریاست جمهوری به تندروی متهم بود، بدون نام بردن از ترامپ از سیاست‌های او انتقاد کرده است. به گزارش دویچه‌وله، جرج بوش روز پنج‌‌شنبه در نیویورک علیه سیاست مبتنی بر «‌ترور روانی و پیشداوری‌» سخن گفت و تأکید کرد که چنین سیاستی به خشونت و تحجرگرایی منجر می‌شود. بوش گفت: «به نظر می‌رسد تعصب کور در حال ظهور است. سیاست ما در مقابل تئوری توطئه و دروغ‌پراکنی‌های مستمر آسیب‌پذیر است.» او همچنین تأکید کرد که هویت امریکایی با «‌جغرافیا، تعلقات دینی، خون یا خاک‌» تعریف نمی‌شود. جرج بوش بر حفظ اتحادهای بین‌المللی امریکا تأکید و برتری‌طلبی سفیدپوستان در این کشور را تقبیح کرد. بوش ادامه داد: «این بدان معناست که تعصب کور و ناسیونالیسم سفید در هر صورت یک لکه ننگ برای اعتبار امریکاست.‌» جرج بوش گفت:«ما شاهد بوده‌ایم که ملی‌گرایی افراطی به قوم‌گرایی انجامیده، ما آن تحرکی را که مهاجرت همواره برای امریکا به ارمغان آورده به فراموشی سپرده‌ایم. ما می‌بینیم که اعتماد به ارزش‌های بازار آزاد و تجارت آزاد به تدریج رنگ می‌بازد درحالی که فراموش می‌کنیم که همیشه به دنبال سیاست حمایت‌گرایی ملی، جنگ، بی‌ثباتی و فقر از راه رسیده است.» اظهارات بوش در حالی است كه در 9 ماه ریاست جمهوری ترامپ، سیاست‌های نژادپرستانه و مقابله با مهاجران در امریكا تشدید شده است. همزمان با قدرت گرفتن رویكرد مهاجرستیز دونالد ترامپ، هر روز اخبار زیادی از سرتاسر امریکا از آزار و اذیت اقلیت‌‌ها گزارش می‌شود و نژادپرست‎‌ها به شکلی آشکار به تظاهرات می‌پردازند و شعارهای نژادپرستانه سر می‌دهند و مخالفان خود را در خیابان‎های امریکا مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

علاوه بر بوش، باراک اوباما نیز در یک کمپین انتخاباتی در نیوجرسی علیه «‌سیاست مبتنی بر تفرقه‌» سخنرانی کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، اوباما خطاب به مخاطبانش گفت: «شما با انتخاب‌تان این پیام را به این کشور و به دنیا خواهید داد که ما سیاست مبتنی بر تفرقه و هراس را پس می‌زنیم، ما به سیاستی خوشامد می‌گوییم که در آن همه به شمار بیایند و سهیم باشند.» باراک اوباما گفت: «بعضی از سیاست‌‌هایی که هم‌اینک شاهد آنها هستیم، همان‌هایی هستند که فکر می‌کردیم به خواب ابدی سپرده‌ایم، اما حالا مثل اینکه به 50 سال قبل نگاه می‌کنیم. حالا قرن بیست و یکم است نه قرن نوزدهم.» وی گفت: «ما حالا با کسانی مواجه هستیم که عمداً می‌کوشند مردم را به خشم آورند، چهره کسانی را که نظرات متفاوتی دارند مخدوش کنند و هیجان بیهوده ایجاد کنند آن هم فقط برای کسب منافع سیاسی کوتاه‌مدت و گاه این روش باعث سرخوردگی می‌شود. ما با تکرار گذشته رشد نمی‌کنیم، باید از گذشته درس گرفت.»
   
درگیری در تظاهرات راست‌های افراطی 
در جریان سخنرانی ریچارد اسپنسر، یک حامی معروف راست افراطی در امریکا در دانشگاه فلوریدای این کشور، مخالفان نژادپرستی تظاهرات گسترده‌ای برپا کردند و با راستگرایان افراطی درگیر شدند. به گزارش بی‌بی‌سی، معترضان در این مراسم شعار می‌دادند: «اینجا جای نازی‌‌ها نیست». اسپنسر از چهره‌های برجسته حامی تشکیل دولت نژادی سفیدپوست‌‌ها در امریکاست. مقامات وقوع درگیری در این مراسم در شهر گینزویل را پیش‌بینی کرده بودند و فرماندار فلوریدا در این باره وضعیت اضطراری اعلام کرده بود. دور تا دور محل مراسم نیروهای پلیس ایستاده بودند. این سخنرانی دو ماه بعد از راهپیمایی راست‌ افراطی در شارلوتسویل ویرجینیا برگزار می‌شود که بر سر آن یک زن معترض به نژادپرستی کشته شد. گزارش شده است که چند ده نفر از هواداران ریچارد اسپنسر برای شنیدن سخنرانی او آمده بودند ولی جمعیت معترضانی که علیه او شعار می‌دادند، بسیار بیشتر بود. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار