کد خبر: 877333
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸
هزينه هاي گزاف خوش بيبني به رابطه مستقيم با آمريکا و وعده هاي خالي از تضمن و تعهد مقامات اين کشور
در سه ماه اخير که دولت دوازدهم نسبت به ملاطفت آمريکا با توافق هسته اي قطع اميد کرده تلاش کرده تا با جلب نظر اروپايي ها زمينه ثبات دار بودن برجام را تضمين کرده...
خوش بيني مفرط به اروپا بلا فايده استدر سه ماه اخير که دولت دوازدهم نسبت به ملاطفت آمريکا با توافق هسته اي قطع اميد کرده تلاش کرده تا با جلب نظر اروپايي ها زمينه ثبات دار بودن برجام را تضمين کرده و به صورت صريح اعلام کند که ادامه توافق هسته اي در قالب 5-1 يا منهاي ايالات متحده آمريکا وجود دارد و ايران حاضر است تا همچنان تعهدات دامنه دار خود را بدون حضور آمريکا در قالب تعهدات برجامي انجام دهد.

در طي يک ماه اخير نيز بارها مقامات ارشد دولت دوازدهم اعلام کرده اند که قائل به انجام تعهدات جمهوري اسلامي ايران بدون حضور آمريکا خواهند بود،آنهم در شرايطي که قبل از شروع رسمي مذاکرات هسته اي ، حاميان مذاکره مستقيم با آمريکا سودمند بودن يک توافق بين المللي ميان ايران و کشورهاي ديگر را در باب توافق هسته اي مشروط به حضور بلاشرط آمريکا دانسته و در مناظرات انتخاباتي سال 92 از اين کشور به عنوان کدخدا ياد مي کردند.
اين در حالي است که طي  يک ماه اخير موضع دولت به يکباره درباره نقش آمريکا و اتحاديه اروپا تغيير کرده و در رويکردي کاملا متفاوت با 4 سال دولت يازدهم دولتمردان معتقدند که مي توان بدون حضور آمريکا نيز برجام را ادامه داد آنهم در حالي که عمده ترين و مهمترين تعهدات طرف 5+1 ناشي از مسئوليت هايي است که دولت آمريکا تقبل کرده است و از جمله مهمترين آن بخش تعليق تحريم هاي کنگره و دولت اين کشور در باب تحريم هاي هسته اي است.

خوش بيني مفرط به اروپا بلا فايده است

بعد از حضور فدریکا موگرینی در تهران- طي ماه اخير -، مقامات ارشد دولت به اتفاق نقش‌پذیری اتحادیه اروپا در تنظیم و اجرای توافق هسته‌ای را قابل قبول دانستند و با تفکیک رویکرد این اتحادیه با ایالات متحده امریکا خواهان استمرار رویکرد اروپایی‌ها در آینده شدند، به همين دليل رئیس‌جمهور محترم بیان می‌کند: «اتحادیه اروپا در اجرای توافق برجام نقش مؤثری ایفا کرد و تاکنون نیز برای حفظ برجام به‌رغم کارشکنی‌هایی که امریکایی‌ها دارند، مواضع قابل قبولی داشته است»و اتحادیه اروپا نیز پس از سفر موگرینی به ایران در بیانیه‌ای اعلام می‌کند: «او در سفر به تهران بر لزوم اجرای کامل و مؤثر برجام توسط تمامی طرفین ۱+۵ و ایران تأکید کرد».

همگام با اظهارات حسن روحاني ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نيز در گفتگو با يکي از سايت هاي خبري داخلي بيان مي کند‌: «اروپایی‌ها به ما گفتند برجام را تحت هر شرایطی ادامه خواهند داد حتی اگر آمریکا از آن خارج شود. هرچند معتقدند آمریکا چنین کاری نخواهد کرد.» ، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت نيز در نشست خبري خود در همان هفته ، بدون اشاره به اينکه نمي توان برجام بدون آمريکا را ادامه داد تاکيد مي کند که چنانچه آمریکا از برجام خارج شود، خودش را ایزوله کرده است.علي اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نيز در اظهاراتي جالب به  اشپیگل گفت: «بعد از خروج آمریکا از برجام، اگر اروپایی‌ها پایبند بمانند، ایران هم خواهد ماند».

اين مواضع در حالي از سوي دولت بيان مي شود که رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با نخبگان و با اشاره به مواضع دوپهلوي اروپايي ها در قبال برجام مي فرمايند:« خب دولتهای اروپایی، مسئله‌ی برجام را تأکید کرده‌اند؛ او گفته بود که من پاره میکنم، چنین میکنم -یک غلطی کرده بود- اینها محکوم کردند، گفتند نه، نباید پاره کنید و اینها. خیلی خب، خوب است، یعنی این مقدارش را ما استقبال میکنیم و خوب [است]، لکن این کافی نیست که [فقط] به او بگویند شما برجام را پاره نکن! خب برجام به نفع آنها است؛ هم به نفع اروپایی‌ها است، هم به نفع آمریکا است؛ طبیعی است که بخواهند پاره نشود؛ ما هم البتّه گفته‌ایم مادامی‌که طرف پاره نکند، ما هم پاره نمیکنیم، امّا اگر پاره کرد، ما ریزریزش میکنیم! حالا قبلاً چیز دیگر گفته بودم. خب، بنابراین این مقدار خوب است؛ منتها کافی نیست.»

سخنان رهبري بدين معناست که تنها نبايد به برخي از مساعدت هاي مقطعي اروپا درباره برجام دلخوش کرد بلکه چنانچه کشورهاي اروپايي حسن نيت داشته بايد از همراهي با آمريکا در بحث گره زدن قطعنامه 2231 به صنعت دفاعي ايران خودداري کنند کمااينکه کشورهاي اروپايي و اتحاديه اروپا بسياري از تعهدات خود مندرج در متن برجام را هنوز انجام نداده و بدون توجه به اجراي تعهدات توسط ايران ، خواهان مذاکره مجدد با کشورمان در باب بحث موشکي شده اند.

تعهداتي که همچنان خاک مي خورد
به عنوان نمونه در ماده ۲۹ به نقش اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو اين اتحاديه اشاره مي شود و از  آنها خواسته مي شود تا از «اعمال سیاست‌هایی جهت عادی‌سازی روابط اقتصادی ـ تجاری ایران با کشورها اصولا خودداری کنند» ، خواسته اي که همچنان روي زمين خاک مي خورد ؛ يا در ماده۲۸بخش مقدمه و مفادعمومی برجام می‌آید: «گروه ۱+۵ و ایران متعهد هستند که این برجام را با حسن نیت و در فضایی سازنده، برمبنای احترام متقابل اجرا و از هرگونه اقدام مغایر با نص، روح و نیت این برجام که اجرای موفقیت آمیز آن را مختل سازد، خودداری کنند» که چنين خواسته اي نيز همچنان به مرز تحقق نرسيده است  و دولتهاي اروپايي همچنان از اجراي تعهدات 10 گانه خود خودداري مي کنند.
اين در حالي است که تنوع تعهدات اروپايي ها در برجام قابل توجه بوده و حوزه هاي مهمي را در بر مي گيرد ، به طوري که در پیوست شماره ۲توافق هسته‌ای که اختصاص به«تعهدات مرتبط با تحریم ها» دارد اروپايي ها تعهدات مهمي را پذيرفته اند ؛ یا در پیوست ۴ متن توافق هسته‌ای (بخش۴ـ ۱) مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و در برگزاری جلسات کمیسیون مشترک و همچنین صدور بیانیه‌های این کمیسیون نقش اساسي دارد که بر همين اساس چنانچه مسئول این اتحادیه نقش خود را به درستی ایفا می‌کرد امروز برگزاری هشت جلسه کمیسیون مشترک خروجي مشخص و سودمندي را مي توانست براي ايران با توجه به نقض چندين باره برجام توسط آمريکايي ها داشته باشد.

خوش بيني مفرط به اروپا بلا فايده است

حال در حالي دولت از برجام بدون حضور آمريکا استقبال مي کند که مقام معظم رهبري در ديدار مورد اشاره خواسته هاي جمهوري اسلامي ايران از اروپايي ها را اينگونه بيان مي کند:« اوّلاً اروپایی‌ها باید در برابر اقدامهای عملیِ آمریکا بِایستند. اگر چنانچه او پاره نکرد امّا نقض کرد -مثلاً با همین تحریمها یا همین کارهایی که حالا اینها انتظار دارند که از کنگره‌شان بیرون بیاید- باید اروپایی‌ها بِایستند در مقابل او؛ فرانسه، آلمان. حالا از انگلیس که خیلی انتظاری هم نیست! باید بِایستند؛ اینکه بگویند ما مخالفیم، کافی نیست.»

شروطي براي اروپايي ها
مسئله اي ديگر که رهبري به آن اشاره مي کنند و از اروپايي ها مي خواهند به آن توجه کنند اين مسئله است که : « ثانیاً از ورود در مسائل اساسیِ ما -مثل قدرت دفاعی و مانند اینها- پرهیز کنند؛ هم‌صدایی با آمریکا نکنند. اینکه دولتهای اروپایی بیایند همان حرفی را بزنند که او دارد میزند که ایران چرا در منطقه حضور دارد -خب تا چشمتان کور! چرا حضور نداشته باشد؟- یا [وقتی] او ایراد کند که چرا شما موشک دو هزار کیلومتری یا مثلاً فرض کنید سه هزار کیلومتری دارید، اینها هم بیایند همان حرف را بزنند، اینکه خب معنی ندارد! به شما چه ربطی دارد؟ [خود] شما چرا موشک دارید؟ شما چرا موشک اتمی دارید؟ چرا سلاح اتمی دارید؟ اینکه در قدرت دفاعی جمهوری اسلامی بخواهند دخالت بکنند و حرف بزنند، نه؛ این را هم مطلقاً از اروپایی‌ها ما قبول نمیکنیم؛ و هم‌آواز نشوند با آمریکا در حرف زوری که میزند و حرف غلطی که از او سر میزند؛ این هم سادساً بود.»

جالب اينجاست که بعد از سخنان رهبري نيز مقامات اين کشورها طي امروز ، از لزوم اجراي خواسته هاي فرا هسته اي آمريکا تاکيد کرده و از ايران خواسته تا به خواسته هاي آمريکا تن در دهد؛ به عنوان نمونه ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه امروز بيان مي کند:« با آمریکا بر سر حفظ برجام توافق کردیم» 
و در ادامه مي افزايد :« ما با دولت آمریکا به توافق رسیدیم که همه اقدامات برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران باقی بماند.امروز استراتژی کمرنگ و مبهم آمریکا در مقابل ایران و کره شمالی ضرورت بیش از پیش یکپارچگی و اتحادیه اروپا را می طلبد».
يا  وزیر دفاع فرانسه نيز در ادامه موضع‌گیری دوگانه فرانسوی‌ها درباره برجام ، اظهاراتي مشابه با آنچه ساير مقامات اتحاديه اروپا و شکورهاي عضو بيان کرده ، عنوان مي نمايد:« به توافق هسته‌ای پایبندیم اما برای مقابله با برنامه موشکی ایران نیز باید اقدام کنیم.»

خوش بيني مفرط به اروپايي ها نتيجه بخش نيست
آنچه مهم مي نمايد اين مسئله است که با خوش بيني مطلق نمي توان منافع کشور را در عرصه روابط بين الملل تامين کرد ، کمااينکه خوش بيبني به روابط مستقيم با آمريکا و وعده هاي خالي از تضمن و تعهد مقامات اين کشور منجر به آن شد که نه تنها صنعت هسته اي به حالت نيمه تعطيلي بينجامد بلکه تحريم و تهديد کشورهاي غربي عليه جامعه ايراني شکل فزاينده اي به خود بگيرد ، هزينه هاي که شايد جبران کردن آن سالها به طول بينجامد.
خوش بيني مفرط به اروپايي ها نيز حاوي هزينه هاي گزافي خواهد بود که امتحان کردن آن ، جز به ضرر کشور نخواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار