کد خبر: 877196
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
عضو اتحاديه حق‌العمل‌كاران گمركي:
با وجودي كه مديران وزارت اقتصاد و گمرك مدعي هستند با راه‌اندازي سامانه گمركي امور تسهيل شده است، عضو هيئت مديره اتحاديه حق‌العمل‌كاران گمركي گفت: تشريفات گمركي به قدري سخت شده كه وقتي به ابتداي گمرك مي‌رسيد، انگار به انتها رسيده‌ايد. زماني بخش زيادي از تشريفات، بعد از كوتاژ و قبل از ارزيابي انجام مي‌شد، اكنون فاصله بين كوتاژ و ارزيابي به حداقل رسيده، اما بايد در نظر داشت ملاك عمل ترخيص كالا و نه فاصله بين كوتاژ تا ارزيابي است. 
اصغر مظاهري در گفت‌وگو با فارس، در مورد سرعت و زمان ترخيص كالا در رويه‌هاي گمركي بيان داشت: بخشي از زمان‌ صرف شده به اخذ مجوزها بازمي‌گردد و مربوط به اقدامات فيزيكي است، مثلاً در بندرعباس ارزيابي دو روز زمان مي‌برد، به خاطر اينكه اول درخواست جابه‌جايي به اداره بندر داده مي‌شود و روز بعد كانتينر جابجا مي‌شود تا ارزيابي صورت بگيرد. با اين شكل كار هر چقدر هم در بحث اسنادي تسهيل و كاهش زمان داشته باشيد، بازهم آن را بي‌اثر مي‌كند، زيرا در مورد زمان براي بحث كارشناسي، نوبت و امثال اينها را از قديم عادت كرده‌ايم و مشكل خاصي وجود نداشت.  وي تأكيد كرد: وقتي امور سيستمي مي‌شود، مسئوليت افراد كم مي‌شود، قبلاً رئيس سرويس يا معاون فني وظيفه خود مي‌دانست كالاي توليدي را هرچه سريع‌تر ترخيص كند يا بخشي را بدهد. اكنون با وجود سامانه چنين احساسي وجود ندارد، البته اختيارات هم ندارد. 
مظاهري افزود: اكنون صاحب كالا كامنت با جزئيات تاريخ و ساعت در سامانه مي‌گذارد و پيگير كالاست، اما آيا نسبت به قبل سرعت انجام تشريفات بالا رفته است؟ مثلاً در گمرك شهريار يادمان مي‌آيد قبلاً بازرگان در صبح كالا اظهار مي‌كرد و اگر مجوزي نمي‌خواست تا ظهر ترخيص مي‌شد، اكنون بعيد است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار