کد خبر: 877183
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
چرا اعضاي شوراي پروانه ساخت معرفي نشدند؟
با وجود اينكه قرار بود رئيس سازمان سينمايي اعضاي جديد شوراي پروانه ساخت را معرفي كند، به دليل آنچه آشكار شدن يك تخلف در خانه سينما است، اين اتفاق رخ نداد.
هادي عسگري

اما چه شد كه اين جلسه بي‌سرانجام به پايان رسيد؟ شنيده‌هاي «جوان» حكايت از آن دارد كه جلسه معارفه با حضور محمد مهدي حيدريان، رئيس سازمان سينمايي و پنج نفر از اعضاي شوراي پروانه ساخت بدون حضور نمايندگان خانه سينما و به صورت محرمانه برگزار شده و احتمالاً علت نزدن حكم اين دو نفر از سوي حيدريان، تخلف منوچهر شاهسواري، مدير عامل خانه سينما بوده است. شاهسواري كه به خاطر مشاغل متعدد‌ش در سينما به شهرت رسيده‌است، بدون هماهنگي با هيئت‌مديره خانه سينما و در تاريخ 19 مهر خودش و مازيار ميري را به عنوان نمايندگان خانه سينما به سازمان سينمايي معرفي كرده است. اين در حالي است كه شوراي‌عالي تهيه‌كنندگان هنوز شاهسواري را به عنوان نماينده اين تشكل به هيئت‌مديره خانه سينما معرفي نكرده است تا هيئت‌مديره خانه سينما نظر نهايي را به سازمان سينمايي منعكس كند. اين اقدام مديرعامل خانه سينما خلاف قوانين مي‌باشد. گفتني است شاهسواري خودش عضو شوراي صنفي نمايش و همسرش عضو شوراي پروانه نمايش هستند!

شوراي پروانه ساخت يكي از اركان نظارتي بر سينما است كه اولين گام در مسير توليد فيلم بر اساس نظارت و نظر اين شورا شكل مي‌گيرد. بحث رفع توقيف چند فيلم سينمايي بار ديگر مسئله مهم نظارت و توجه به پروانه‌هاي صادر‌شده از سوي سازمان سينمايي را مطرح كرد. نحوه صدور پروانه ساخت و پروانه نمايش و عملكرد ضعيف سازمان سينمايي كه منجر به توقيف چندين فيلم با وجود گذشتن از اين فيلتر‌ها شده، انتقاد‌هاي زيادي را در پي داشته است؛ به نحوي كه وزير ارشاد به طور علني خواستار جايگزيني شيوه جديد براي نظارت بر روند توليد فيلم به جاي شيوه‌هاي فعلي شده است. در شيوه جاري، ابتدا شوراي پروانه ساخت، فيلمنامه مورد نظر فيلمساز را بررسي و تأييد مي‌كند و در مرحله دوم، شوراي پروانه نمايش با بازبيني اثر توليد‌شده، پروانه نمايش فيلم را صادر مي‌كند. مالكان فيلم‌ها نيز با گرفتن پروانه نمايش امكان اكران فيلم را در سينما يا حضور در شبكه نمايش خانگي به دست مي‌آورند. 
جالب است كه در سال‌هاي اخير چندين فيلم بعد از دريافت چنين پروانه‌هايي به خاطر ايرادات محتوايي توقيف شده‌اند! بايد ديد در صورت جايگزيني شيوه‌هاي نظارتي جديد در سازمان سينمايي، راه براي تخلف‌هاي اداري مانند آنچه گفته مي‌شود از سوي مدير عامل خانه سينما، انجام شده، بسته مي‌شود يا خير!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار