کد خبر: 877181
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در ادامه بحث‌ها درباره اكران فيلم‌هاي خارجي در سينما‌هاي كشور، سيد عباس صالحي، وزير ارشاد از اين كار حمايت كرد...
محمدصادقي

در ادامه بحث‌ها درباره اكران فيلم‌هاي خارجي در سينما‌هاي كشور، سيد عباس صالحي، وزير ارشاد از اين كار حمايت كرد و در توضيح چگونگي اجراي آن گفت: تلاش مي‌كنيم، آنچه اتفاق مي‌افتد، منافع بيشتر و هزينه‌هاي كمتري داشته باشد.

اكران فيلم خارجي در سينماهاي كشور، اتفاقي است كه مدت‌ها در سطح وسيعي رخ نداده‌است و ايراني‌ها ترجيح مي‌دهند وقتي به سينما مي‌روند، فيلمي ايراني را تماشا كنند. البته مخاطبان حرفه‌اي سينما از فرصت‌هاي به وجود آمده در جلسات نقد و بررسي فيلم‌هاي خارجي كه معمولاً در «سينماتك‌ها» رخ مي‌دهد، استفاده مي‌كنند. در عين حال هستند كساني كه معتقدند مي‌شود با اكران فيلم‌هاي روز سينماي جهان، رونق را به سينماي ايران بازگرداند. زماني سينماي ايران با وجود داشتن سينماي عامه‌پسند«فيلمفارسي»، سراغ واردات فيلم و اكران آثار سينمايي هاليوودي رفت  که  نتيجه اين كار براي سينماي نيم‌بند آن روزها فاجعه‌آميز بود، اما اكنون بيش از چهار دهه است كه ديگر خبري از حكمراني آثار خارجي در سينماهاي ايران نيست و گروهي از مرتبطان با سينما مي‌گويند بازگشت فيلم خارجي مي‌تواند به معناي استقبال مردم از سينما باشد. با اين حال ورود مجدد فيلم‌هاي خارجي به سينماي ايران، موافقان و مخالفان جدي دارد. سيد عباس صالحي روز گذشته درباره ايجاد روش‌هاي اكران فيلم‌هاي خارجي در سينما‌ها سخن گفت و به نظرات هر دو گروه موافق و مخالف اشاره كرد. به گفته وزير ارشاد، اين موضوع در دهه‌هاي مختلف محل بحث و گفت‌وگو بوده است.

برخي با اين نگاه كه ما فيلم‌هاي خارجي خوبي در سطح جهاني داريم و اين كار مي‎تواند به اقتصاد سينما كمك كند، موافق اين موضوع هستند، در عين حال كساني كه تمايل دارند در اوقات فراغت خود از سينما استفاده كنند، مي‌توانند با تنوع فيلم‌ها اين كار را انجام دهند. صالحي همچنين با اشاره به نظر مخالفان تأكيد مي‌كند: منتقدان معتقدند در اين صورت به توليد داخلي صدمه زده مي‌شود و قطعاً صدمه‌زدن به توليد داخلي، فرصت را براي عرصه داخلي كاهش مي‌دهد، اما نهايتاً تلاش مي‌كنيم آنچه اتفاق مي‌افتد، منافع بيشتر و هزينه‌هاي كمتري داشته باشد و هنوز تصميم قطعي گرفته نشده است. سخنان وزير ارشاد نشان مي‌دهد، بحث بازگشت فيلم‌هاي خارجي به اكران سينماهاي ايران جدي‌تر از قبل شده و ممكن است بخشي از ظرفيت سينماها به اكران فيلم‌هاي روز دنيا اختصاص داده شود. در صورت رخداد چنين حالتي، پرسش‌هاي متعددي درباره مميزي، نحوه تعيين قيمت بليت فيلم‌ها و رعايت حق كپي‌رايت پيش مي‌آيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار