کد خبر: 877177
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
پس از آنکه عربستان در 25 مارس 2015 برابر با 6 فرودین 1394 فرمان حمله هوایی را به یمن صادر کرد...
احمد کاظم‌زاده
پس از آنکه عربستان در 25 مارس 2015 برابر با 6 فرودین 1394 فرمان حمله هوایی را به یمن صادر کرد، برای توجیه این اقدام تجاوزگرانه چنین وانمود می‌کرد که گویا ثبات داخلی از سوی انقلابیون به رهبری انصارالله به خطر افتاده است و عربستان بنا به درخواست دولت عبدربه منصورهادی به این دخالت دست زده است و هیچ قصد و نیت بد دیگری در این کشور ندارد. البته در آن مقطع نیز درباره صحت این ادعای سعودی تردید وجود داشت چراکه دلایل و شاخص‌های زیادی وجود داشت که نشان می‌داد عربستان به عمد از حل مسالمت‌‌آمیز بحران جلوگیری می‌کند و در پی بهانه‌ای برای دخالت نظامی در این کشور و تطویل آن بوده است. اکنون با دلایل و شاخص‌هایی که در دست است دیگر نمی‌توان درباره اهداف و نیات توسعه‌طلبانه و چشمداشت‌های عربستان در یمن تردید کرد. یافته‌های موجود حاکی از این است که عربستان در نزدیک به حدود دو سال و نیمی که از تجاوز نظامی به یمن می‌گذرد 42 هزار کیلومتر مربع از خاک یمن یعنی مساحتی معادل حدود چهار برابر خاک لبنان را در استان مرزی حضرموت یمن از این کشور جدا و به خاک خود ملحق کرده است.

البته عربستان قبل از تجاوز نظامی به یمن نیز در پی چنین هدف توسعه‌طلبانه‌ای بوده و می‌خواست در برای کاهش وابستگی به تنگه هرمز و خلیج فارس برای صدور نفت خود‌، خط لوله‌ای را از طریق خاک یمن در استان حضرموت به سمت دریای عمان احداث کند اما مخالفت دولت وقت علی عبد‌الله صالح با درخواست مالکیت مناطق انتقال خط لوله باعث شد عربستان هم با علی عبد‌الله چالش پیدا کند و هم اینکه راه دیگری برای تأمین خواسته خود بیابد. نکته قابل توجه دیگر در این‌باره که باز می‌توان از آن به عنوان یک شاخص دیگر در جهت چشمداشت‌های ارضی عربستان به یمن نام برد، این است که در طرح موسوم به 2030 نیز به این مسئله پرداخته شده و حتی بودجه دولتی نیز برای اجرای آن پیش‌بینی شده است. حال با افشای نیات توسعه‌طلبانه عربستان در تفکیک 42 هزار کیلومتر مربع از خاک یمن دیگر هیچ تردیدی باقی نمی‌ماند که عربستان این جنگ خانمانسوز را تنها برای تأمین اهداف و مطامع ارضی خود به راه انداخته است که تاکنون بیش از 12 هزار کشته ،40 هزار زخمی‌، 3 میلیون آواره و 20 میلیون گرسنه برجای گذاشته است که این بیش از پیش بر عمق و گستره جنایات عربستان و مسئولیت‌ناپذیری آن می‌افزاید.

عربستان برای رسیدن به هدف تجاوزگرانه با برخی از کشور‌ها مثل امارات به تقسیم غنایم دست زده (کما اینکه این کشور متجاوز نیز جزایر استراتژیک یمن را دراقیانوس هند و به‌خصوص دهانه تنگه استراتژیک باب‌المندب به اشغال خود درآورده و حتی به اتباع بومی آن تابعیت اماراتی داده است) و برخی دیگر را با تهدید و تطمیع به مشارکت در ائتلاف تجاوز به یمن مجبور کرده است. به همین ترتیب خیلی از کشورهای غربی و رسانه‌های متبوع آنها نیز تحت تأثیر دلارهای نفتی موضع سکوت اتخاذ کرده بودند. با این حال با افشا و آشکار شدن چشمداشت‌های ارضی عربستان و امارات در یمن بعید به نظر می‌رسد دولتی جرئت استمرار حضور در کنار این دو کشور متجاوز را داشته باشد مگر اینکه هزینه‌های مادی و معنوی مشارکت در یک چنین تجاوز آشکار و جنایات ناشی از آن را به جان بخرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار