کد خبر: 877078
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
درحالي کارشناسان ارتباطي سراسر دنيا در حال معرفي نسل پنجم ارتباطات يا همان 5G هستند که مردم مازندران به عنوان دومين استان پيشتاز کشور در امر گسترش خطوط ارتباطي هنوز از معضل عدم وجود خطوط تلفن ثابت، عدم آنتن‌دهي تلفن همراه و نبود اينترنت رنج مي‌برند. درحال حاضر بيش از 300 روستاي اين استان از حداقل زيرساخت‌هاي ارتباطي محروم هستند و مسئولان مخابراتي برنامه‌اي براي آن ندارند. در اين رابطه فرماندار گلوگاه ضمن انتقاد از خدمات شرکت‌هاي همراه اول و ایرانسل از هزينه گزاف يک ميليون توماني براي استفاده يک ماهه از خدمات اينترنت خبر مي‌دهد.

نويسنده: ميترا شهبازي

نسل سوم و چهارم خدمات ارتباطي به ته خط رسيده‌اند و قرار است در سال جديد ميلادي جاي خود را به نسل پنجم ارتباطي يا همان 5G بدهند. از اين رو در سراسر دنيا همواره جلسات متعددي در خصوص تامين زيرساخت‌هاي لازم براي ورود اين نسل جديد ارتباطي که قرار است علاوه بر ارسال پيامک، اينترنت و پخش آنلاين فيلم، انقلابي بزرگ در هوشمند کردن تجهيزات و لوازم خانگي را بر پا کند، برگزار مي‌شود. لازم به ذکر است که طبق برنامه ريزي‌هاي انجام شده قرار است اين طرح به صورت جزئي در سال 2018 ميلادي کليد بخورد تا در سال 2020 در سطح همگاني گسترش يابد.

جاي خالي زيرساخت‌هاي ارتباطي

حالا با اين شرايط که زماني زيادي به برپايي انقلابي بزرگ در سطح ارتباطات نمانده است، هنوز هم در برخي از نقاط کشور جاي خالي ابتدايي‌ترين خطوط ارتباطي چون تلفن ثابت هم ديده مي‌شود. نمونه بازر اين معضل را نيز مي‌توان در استان مازندراني جستجو کرد که بعد از تهران، رتبه دوم پيشتازي در گسترش خطوط ارتباطي کشور را به خود اختصاص مي‌دهد. در اين خصوص، نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی مي‌گويد:« در حال حاضر ۷۰ درصد روستاهای شرق مازندران از خدمات مخابراتی محروم هستند.» اين يعني بيش از 300 روستاي اين استان فاقد حداقل زيرساخت‌هاي ارتباطي است. علی محمد شاعری ادامه مي‌دهد:« پوشش نامناسب آنتن دهی موبایل و اینترنت در شرق مازندران اکنون به یک مشکل اساسي برای مردم منطقه تبدیل شده است.» علاوه بر اين مشکل نبود زيرساخت‌هاي ارتباطي منجر به افزايش مراجعه مردم به دفاتر مختلف خصوصي و دولتي مي‌شود که تاثير قابل توجه و مخربي بر مصرف انرژي و ترافيک دارد.

يک ميليون تومان، هزينه يک ماه اينترنت

علاوه بر آنچه که گفته شد، از ديگر مشکلات مردم استان اين است که در صورت تمايل به استفاده از اينترنت، بايد هزينه‌اي بالغ بر يک ميليون تومان را تنها براي بهره‌مندي از اينترنت يک ماهه پرداخت کنند. حالا با توجه به اينکه ارائه خدمات و تکميل زيرساخت‌ها بعد از اشتغال‌‎زايي از اهميت بالايي براي ماندگاري جوامع روستايي برخودار است، محمدرضا تباکی فرماندار گلوگاه با اشاره به آنتن دهی ضعیف و نقطه‌ای تلفن در روستاهای بالادست این شهرستان،مي‌گويد:« از 13 روستای بالادست گلوگاه آنتن دهی همراه اول در همه روستاها ضعیف است و نقطه ای آنتن دهی داریم. همچنين شرکت ایرانسل هم نتوانسته است تاکنون خدمات خوبي را به اين شهرستان ارائه کند. از اين رو درحال حاضر تنها چهار روستا آنتن دهی ضعیف و 9 روستا اصلا آنتن دهی ندارند.»

حالا با اين شرايط که تمام مسئولان استاني از ضعف شرکت‌هاي ارتباطي در راستاي خدمت‌رساني به مردم انتقاد مي‌کنند، یدالله طهماسبی، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران ضمن اشاره به اينکه مشکلي در ارائه خدمات زيرساختي به روستاهاي استان وجود ندارد، مي‌گويد:« درحال حاضر تنها در بخش بالادست روستاها با معضل مواجه هستيم.» مسئله‌اي که در صورت بي‌توجهي مسئولان به تکميل زيرساخت‌ها مي‌تواند به گفته سید خالق سجادی، فرماندار بهشهر منجر به مهاجرت قريب مردم از روستاها به شهرها شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار