کد خبر: 877077
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
قاچاق سوخت وانسان موجب شده تا هرساله بيش از 3 هزار نفر از سيستان و بلوچستاني جان خودرا در جاده ها از دست بدهند
با وجود اينكه به گفته برخي از مسئولان سياسي امنيتي استان سيستان وبلوچستان هيچ سودي از قاچاق سوخت نصيب مردم اين منطقه نمي شود ، اما تصادف خودروهايي كه اقدام به حمل سوخت غيرمجازاز راه هاي مواصلاتي اين منطقه مي كنند موجب شده تا تنها از اين سود بيشترين كشته و معلول براي مردم سيستان وبلوچستان به يادگارباقي بماند موضوعي كه سبب شد تا روزگذشته فرماندار ايرانشهراعلام كند :« گستردگی محورهای مواصلاتی، تردد سوخت کش‌ها و خودروهای حمل افغانی‌ها‌ومصالح ساختمانی که گاهی با ریختن این مصالح بر روی آسفالت خودروهای دیگر را دچار سانحه می‌کنندازمهمترين عوامل افزايش تلفات جاده اي است كه بايد آن برخورد شود.»

نويسنده: محمدرضا سوري

گسترش راه هاي مواصلاتي وبعضا خلوتي جاده ها ونزديكي به دومرز افغانستان وپاكستان در كنار گراني سوخت دراين كشورها موجب شده تا همواره اين استان به عنوان يكي از مهمترين گلوگاه هاي قاچاق سوخت براي قاچاقچياني كه ماهانه ۲۵۰ میلیارد تومان سود خالص از اين راه بدست مي آورند، به شمار رود.

معاون امنیتی- انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان دراين خصوص مي گويد:« گسترش راه هاي مواصلاتي دراستان سبب شده تا ماهانه نزدیک به ۱۰۰ تانکر سوخت قاچاق از گلوگاه‌های استان عبوركرده و محموله خودرا از اين طريق به خارج از مرزها ارسال كنند.»

علی‌اصغر میرشکاری مي افزايد:«تحقيقات به عمل آمده نشان مي دهد اين ميزان سوخت در ساير استانها قاچاق شده وتنها براي خروج از كشور از اين استان عبور مي كنند.»

وي ادامه مي دهد:«درحالي كه برخي مدعي بودند اين ميزان سوخت از داخل استان قاچاق مي شود ، اما بررسي هاي نشان داد سهم استان از فروش سوخت، روزانه ۳۰تا۶۰ لیتراست كه به صورت قانوني از معابر مرزی استان صادر مي شود.»

قاچاق سوخت وانسان جان بي گناهان رامي گيرد

با وجود كمي تعداد خودروها در سيستان وبلوچستان ، اما همواره اين استان آمار بالايي از تصادفاتي كه منجر به مرگ ويا معلول شدن افراد را به خود اختصاص مي دهد. برخورداری از هزار و 100 کیلومتر مرز زمینی با کشورهای پاکستان و افغانستان و وجود معضلی به نام قاچاق سوخت وانسان آمار تصادفات جاده ای این استان را افزایش داده است.

بر اساس آمارهاي موجود هرساله بيش از سه هزار نفر ازمردم اين استان در اثر تصادف با خودروهاي قاچاق سوخت وانسان جان خودرا از دست مي دهند كه با توجه به آمار كم خودرو در اين استان نسبت به ساير مناطق كشور آمار بالا وقابل توجهي به شمار مي رود.

رئیس پلیس راه شمال سیستان وبلوچستان در اين خصوص مي گويد:« خواب آلودگی رانندگان ناشی از طولانی بودن مسیرها و مشکلات فنی راهها ونبود جايگاه براي استراحت رانندگان از جمله عواملي است كه منجر به افزايش تلفات حوادث رانندگي در جاده هاي اين استان مي شود

سرهنگ کشواد بهروزی زاده مي افزايد:«اين مشكلات در كنار سرعت بالاي خودروهاي سوحت وانسان قاچاق كه براي جلوگيري از دستگير شدن با سرعت بالا اقدام به رانندگي مي كنند موجب شده تا در زمان مناسب نتوانند اقدام به كنترل خودروي خود كرده كه اين مهم منجر به تصادفات مرگبار در جاده هاي استان مي شود.»

وي ادامه مي دهد:« براي كاهش اين آمار چاره اي جزء اين نيست كه ضمن برطرف كردن نواقص جاده اي با استفاده از دوربين اقدام به كنترل وثبت تخلفات كرده تادر زمان مناسب با راننده متخلف برخورد قانوني شود.»

جاده هايي كه استاندارد نيستند

دراين ميان واقعيت اين است سیستان و بلوچستان از نظر داشتن راه های مناسب فقیرترین استان کشور به حساب می آید به طوری که تنها 207 کیلومتر راه این استان در شمال و جنوب به صورت چهار خطه و بقیه راه های دو طرفه با عرض هفت تا هفت و نیم متر استاز طرفي نبود سيستم روشنايي مناسب در طول بيشتر جاده هاي اين استان موجب شده تا اين مهم به شدت در بالا رفتن آمار تصادفات جاده اي در راههاي اين استان موثرباشد.

يكي از رانندگان عبوري از اين مسيرهاي تاريك دراين خصوص مي گويد:« عضی از نقاط کوهستانی مانند گذرگاه کوله سنگی زاهدان به حدی تاریک است که چشمان رانندگان باید فقط به خط کشی ها متمرکز شود تا بتوانند جاده را در پیچ و خم ها تشخیص داده و از خطر سقوط به دره مصون بماند.»

غلامرضا فرهي كه سابقه بيست ساله در زمينه تردد از جاده هاي اين استان را دارد مي افزايد:« راه اصلی شمال سیستان و بلوچستان علاوه بر گذرگاه کوله سنگی و بزرگراه سرداران شهید دولتی مقدم، در منطقه کوهستانی حرمک و قسمتی از بزرگراه در حال احداث زاهدان- زابل از منطقه لوطک تا شهرستان زابل نیز با وجود مسکونی بودن فاقد روشنایی کافی است و از مناطق حادثه خیز محسوب می شود.»

وي ادامه مي دهد:« شکلات راه اصلی شمال استان تنها به سامانه روشنایی ختم نمی شود و تاخیر چندساله در احداث بزرگراه زاهدان- زابل، تردد کامیون های ترانزیتی جاده چابهار- میلک و کارخانه سیمان سیستان نیز بارها از دلایل بروز تصادفات مرگبار در این مسیر بوده است.»

اقدامات ويژه براي كاهش تصادفات رانندگي

درحالي كه به گفته كارشناسان گستردگی محورهای مواصلاتی موجب شده تا قاچاقچيان انسان وسوخت براي اقدامات خلاف خود وجلوگيري از به دام افتادن با سرعت بسيار از اين مسيرها عبور كنند كه اين مهم موجب تصادفات مرگبار شود كه جاي دارد دراين زمينه اقدام موثر انجام شود.

‌فرماندار ایرانشهر در خصوص اقداماتي كه قرار است دراين زمينه انجام بگيرد مي گويد:« از آنجا كه تردد سوخت کش‌ها و خودروهای حمل افغانی‌ها‌و حمل مصالح ساختمانی که گاهی با ریختن این مصالح بر روی آسفالت خودروهای دیگر را دچار سانحه می‌کنند لذا اين مهم بايد توسط پلیس كنترل واعمال قانون شوند.»

‌نبی بخش داوودی مي افزايد:«نبود پليس راه در مسير بم به سمت ایرانشهروعدم آنتن دهی تلفن همراه ازجمله مشكلاتي است كه بايد رفع شود.»وی ادامه مي دهد: « درحال حاضر 8 کانون پایش کنترل سرعت درمحورهاي ايرانشهرنصب شده و 4 دوربین ثبت تخلف نيزبرای ثبت تخلف رانندگان به زودی راه‌اندازی می‌شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار