کد خبر: 877076
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
جابجايي روستاهاي چهارمحال و بختياري، بدون فراهم سازي زيرساخت ها، اقتصاد و هويت آنها را از بين مي برد
طي سالهاي اخير در پي بروز حوادث متعدد حاصل از رانش زمين و وقوع سيل و زلزله در نواحي روستايي کشور،بحث ساماندهي فضايي روستاها در قالب تجميع، جابجايي و درجاسازي (تثبيت) در بسياري از استانها به ويژه نواحي حادثه خيز کشور در دستور کار قرار گرفته است. پس از خراسان شمالي، بوشهر، لرستان، زنجان، قزوين مرکزي و .. نوبت به مسئولان چهارمحال و بختياري رسيده تا با هدف حفظ ايمني نواحي روستايي حکم جايجايي تمام روستاهاي در معرض خطر استان تا پايان سال 97 را صادرکنند. اقدامي که اجراي ان بدون توجه به فراهم سازی بسترهای اجتماعی، اقتصادی، نهادی، کالبدی و اکولوژیک چه بسا تجربه تلخ استان هاي ديگر را به تصوير بکشد .

نويسنده: مريم احمدي

چندي پيش مدیرکل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری از جابجايي تمام روستاهاي در معرض خطر استان تا پايان سال 97 خبر داد. بنا به گفته سهراب رئیسی از مجموع 180روستای در معرض خطر سیل، رانش زمین و ریزش کوه تاکنون 85 روستا جابه‌جا و 60 روستا در همان محل تثبیت و ایمن‌سازی شده اند و قرار است 35 روستاي باقي مانده نيز تا پايان سال آينده جابجا مي شوند .

اقدامي که اگرچه از توجه دولت و مسئولان استان ها براي مصونيت روستاها در مقابل حوادث طبيعي حکايت مي کند اما تجارب ناموفق پياده سازي چنين طرحي در برخي استانها بدون توجه به زيرساخت ها و فراهم سازي زمينه هاي اجتماعي، اقتصادي و عمراني نه تنها دردي از روستاييان درمان نکرده بلکه خود به عنوان يکي از عوامل مشکل ساز براي انها تبديل شده است. اگرچه اين مسئله از سوي برخي مسئولان از جمله اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور بارها مورد انتقاد قرار گرفته است اما انتشار اخبار مکرر در خصوص"بلاتکليفي روستاييان براي جابجايي"، "نبود آب و برق در روستاي جديد" ، " سردرگمي روستاييان بين ماندن و رفتن " و گزارشاتي از اين دست نشان مي هد جابجايي روستاها بدون ايجاد زيرساخت ها همچنان در برخي استانها به وقت خود باقي است و مسئولان استان ها گويي براي سبقت گرفتن از هم در آمار روستاهاي درمعرض خطر به رقابت برخاسته اند!

سال گذشته اسماعیل نجار با انتقاد از جابجایی برخی از روستاهای آسیب دیده بدون مطالعه و بررسي کارشناسانه اعلام کرد: متاسفانه برخي روستاها در حالي در دستور جابجايي قرار گرفته اند که با فراهم کردن امکانات و زيرساخت ها نيازي به جابجايي شان نبود و در چنين شرايطي ساکنان اين روستاها بعد از جابجايي با مشکلات عديده اي روبرو شده اند !

تجاربي که بايد ديده شوند!

جابجايي روستاي پالتو دراستان زنجان از جمله مواردي است که بدون بررسي کارشناسانه انجام و سبب شد اهالي اين روستا پس از جابجايي به دليل نبود زیرساخت های لازم به ویژه آب و برق و مواجهه با مشکلات و هدر رفت سرمایه اندک خود به ناچار کار کشاورزی و دامداری را رها کنند و حاشيه نشين شهر زنجان شوند .

روستاي فرهاد اباد ايلام نيز نمونه ديگري است که پس از ساخت سد سيکان مشمول طرح جابجايي شد اما تا به امروز با گذشت بيش از دو سال که روستاييان با منع ساخت و ساز و تعمیر و نگهداری واحدهاي مسکوني شان به دليل قرار گرفتن در ليست جابجايي روبرو شده اند ، پروژه سد سیکان به دلیل عدم پايبندي وزرات نيرو به تعهداتش تعطیل شده و مردم روستا در بلاتکلیفی به سر می برند.

روستای گوشه شهرستان دورود در استان لرستان نيز از جمله روستاهايي بود که به دليل سرريز شدن آب سد کمال صالح و تخريب خانه هاي روستايي مصوبه جابحايي گرفت اما فراهم نشدن زیرساخت‌هایی مانند آب، برق، مدرسه، مسجد، خانه بهداشت و نیمه‌کاره بودن منازل مسکونی سبب شد تا اهالي راضي به ترک روستا نشوند و ماندن در شرايط خطر را بر زندگي در محلي بدون امکانات ترجيح دهند!

در کنار اين موارد روستاهاي بسيار ديگري نيز هستند که اقدام عجولانه و بدون مطالعات کارشناسي و بي توجهي به تامين زيرساخت هاي مورد نياز در مکان جديد روستا، سبب شده اهالي بازگشتن به محل زندگي پرخطرشان را به مکان جديد ترجيح دهند. نبود آب اشاميدني، برق و گاز و ديگر تاسيسات زيربنايي و امکانات رفاهي وعدم تخصيص اعتبار براي اين روستاها از جمله مشکلاتي است طرح جابجايي روستاها در برخي استانها را به ناکامي کشانده است. از اين رو انتظار مي رود مسئولان چهارمحال و بختياري که در ماه هاي اخير بارها بر جابجايي روستاهاي استان تاکيد کرده اند با بهره گيري از تجارب استانهاي ديگر موانع احتمالي را از پيش پاي روستاييان در مکان جديد بردارند.

هويتي که با جابجايي نابود مي شود !

اگرچه برخي کارشناسان معتقدنداتخاذ سيسات جابجايي روستايي در برخي موارد توانسته سبب افزايش مولفه هاي کيفيت زندگي روستاييان شود اما برخي ديگر معتقدند علاوه بر بي توجهي به ايجاد زيرساخت ها ، جابجايي عجولانه مي تواند هويت فرهنگي و تاريخي روستاها را از بين ببرد. چرا که بافت جغرافيايي و معماري برخي روستاها نشان دهنده هويت تاريخي ان است که بعد از جابجايي چيزي از ان باقي نمي ماند . در چنين مواردي تثبيت و ايمن سازي نسبت به جابجايي اولويت پيدا مي کند.

روستاي قديمي جمال احمد هرمزگان با قدمت 300 ساله ازجمله روستاهايي است که به دليل الودگي ناشي از فعاليت مجتمع‌های صنعتی بندرعباس مصوبه جابجايي گرفت . اما نه تنها هويت صد ساله ان با جابجايي از دست رفت از امکانات اولیه نیز بی‌بهره ماند و عملا بر مشکلاتشان افزوده شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار