کد خبر: 876986
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
دفن شهر زير چسب‌هاي تبليغاتي
سيماي شهر پايتخت زير رنگين‌كمان برچسب‌هاي تخليه چاه فاضلاب، لوله‌كشي، نصب تجهيزات صوتي و تصويري و انواع و اقسام خدمات شركت و مراكز تجاري پنهان شده است.
بیژن یانچشمه 

سيماي شهر پايتخت زير رنگين‌كمان برچسب‌هاي تخليه چاه فاضلاب، لوله‌كشي، نصب تجهيزات صوتي و تصويري و انواع و اقسام خدمات شركت و مراكز تجاري پنهان شده است. برخورد نكردن با متخلفان و سوءاستفاده‌كنندگان از فضاي شهر سبب شده است تا علاوه بر افزايش تبليغات با برچسب‌ها، مديريت شهري هزينه‌هاي كلاني را از جيب شهروندان براي پاكسازي سيماي شهر هزينه ‌كند.
در و ديوار شهر و حتي كف زمين هم از برچسب‌هاي رنگ‌و‌وارنگ پر شده است، اگر امروز برچسب‌ها را از در و ديوار منزل يا محل كسب خود پاكسازي كنيد، در كمتر از چند ساعت باز هم برچسب تبليغات روي المان‌هاي شهر چسبانده مي‌شود، حالا شهروندان مانده‌اند كه براي شكايت و جلوگيري از تخريب در و ديوار منزل و محل كسب خود به كجا مراجعه كنند تا متحمل هزينه‌هاي بالا براي رنگ‌آميزي و پاكسازي برچسب‌ها نشوند.
    
فعاليت‌هاي زيرزميني شركت‌هاي خصوصي براي فرار از ماليات
 بسياري از خدمات و كالاهايي كه از طريق نصب برچسب بر در و ديوار شهر ارائه مي‌شود، مربوط به فعاليت‌هاي زيرزميني شركت‌هاي خصوصي و خانگي است كه اين افراد براي فرار از ماليات و ساير تبعات ثبت شركت و همچنين پرداخت نكردن هزينه‌هاي جانبي همچون تبليغات به اين روش‌هاي غيرمجاز روي آورده‌اند. اين مراكز و افراد با ارائه شماره تلفن منزل و يا دادن شماره تلفن واسطه از طريق برچسب‌ها نسبت به تبليغات فعاليت‌هاي خود به صورت غيرقانوني اقدام مي‌كنند. چسباندن تيراژ بالاي برچسب‌ها بر در و ديوار و المان‌هاي شهري در همه محله‌ها به صورت فراوان ديده مي‌شود.
    
شهروندان ناراضي و مسئولان ناراضي‌تر 
 متأسفانه در شهر تهران به دليل شلوغي و تراكم فعاليت‌هاي شهري وقتي شهروندان با سامانه 137 براي پاكسازي و شكايت از نصب برچسب‌ها تماس مي‌گيرد، متصديان 137 فقط با ثبت درخواست براي پاكسازي اقدام مي‌كنند و به گفته يكي از متصديان سامانه 137 شهرداري وظيفه‌ای براي برخورد با سوءاستفاده‌كنندگان و تخريب‌كنندگان سيماي شهري در اين بخش ندارد و بايد شهروندان براي رسيدگي به شكايت خود به شوراي حل اختلاف مراجعه كنند تا پروسه رسيدگي دنبال ‌شود. در حقيقت بسياري از شهروندان كه وقت بسياري براي پيگيري موضوع گذاشته‌اند، به دليل بي‌نتيجه ماندن پيگيري‌هاي خود، موضوع را رها كرده‌اند.
    
هزينه‌هاي میلیونی براي پاكسازي برچسب‌ها از جيب شهروندان
 توليدكنندگان برچسب‌ها و بروشورهاي تبليغاتي برچسب‌هاي خود را به گونه‌اي توليد مي‌كنند كه اگر موفق شويد با ابزاري برچسب را پاكسازي كنيد، قطعاً در و ديواري كه برچسب روي آن چسبانده شده است، دچار آسيب و تخريب مي‌شود. براين اساس بسياري از شهروندان در دوره‌هاي كوتاه‌مدت چند ماه بايد در و ديوار فضايي را كه روي آن برچسب نصب شده است، رنگ‌آميزي و يا با پرداخت هزينه‌هاي بالا پاكسازي كنند. تكرار اين چرخه سبب شده است تا سيما و كالبد شهري بسيار زشت و نازيبا شود تا آنجايي كه اگر به در و ديوار شهر نگاه كنيد، نقاشي‌ نازيبايي را مشاهده خواهيد كرد.
    
صرف هزينه‌هاي جاري شهر براي پاكسازي برچسب‌هاي غيرمجاز
 تاكنون موضوع برچسب‌ها و آسيب‌هاي به وجود آمده به كالبد و سيماي شهري در جلسات متعدد از سوي اعضاي شورای دوره چهارم مطرح شده و گلايه‌مندي شهروندان مورد رسيدگي قرار گرفته است، اما با وجود اعلام اينكه متخلفان چسباندن برچسب‌هاي غيرمجاز روي در منازل و ديوارهاي شهر جريمه مي‌شوند، اقدام عملياتي ديگري صورت نگرفته است. در حقيقت پيگيري برچسب‌هاي غير در شهر به دليل پروسه طولاني رسيدگي مدت‌دار نيازمند تشكيلات و نيروهاي زيادي است كه تاكنون مديريت شهري (شورا و شهرداري) اقدام خاصي را براي برخورد و كنترل اين موارد انجام نداده‌اند.
   
تكرار تخلف به دليل سود بالا
گويا برخورد با متخلفاني كه اقدام به نصب برچسب بر سيماي شهري مي‌كنند، تاكنون جواب نداده است كه نصب برچسب‌ها همچنان رو به افزايش است. در برخي موارد مراجع رسيدگي‌كننده به شكايت شهروندان اقدام به قطع تلفن و جريمه متخلفان مي‌كند، ولي سود بالا و گستردگي فعاليت‌هاي زيرزميني و غيرقانوني سبب شده است تا اين افراد با خطوط جديد و به شيوه‌هاي نوين باز هم بر در و ديوار شهر برچسب بچسبانند.
در حقيقت نصب برچسب‌ها بر فضاهاي كالبدي شهر سبب شده است تا آرامش و آسايش شهروندان سلب شود، به گونه‌اي كه در برخي موارد درگيري با اينگونه مراكز فقط منجر به پاكسازي مورد شده است.

نبود فضاي تبليغات مناسب در معابر و محلات، ضعف قوانين و بي‌توجهي دستگاه‌هاي متولي عملاً سبب شده است تا عده‌اي سودجو با فعاليت‌هاي زيرزميني و غيرمجاز علاوه بر ايجاد خسارت به شهر و شهروندان، سودهاي بالايي را كسب كنند. حالا ديگر قوانين موجود در اين زمينه نيز در زير برچسب‌هاي غيرمجاز پنهان شده و كارايي خود را از دست داده است و لازم است تا مديريت شهري براي كاستن از تحميل هزينه به شهروندان و شهر با اقدام مشترك با قوه قضائيه با متخلفان برخورد كند تا شهر زير برچسب‌ها دفن نشود.  در این زمینه علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر پايتخت با تأييد افزايش برچسب‌هاي غيرمجاز بر سيماي شهري به «جوان» گفت: شهرداري در اين زمينه وظيفه‌اي دارد كه به آن بايد طبق معمول عمل كند، با اين حال شوراي شهر اين آمادگي را دارد در صورت وجود خلأ و طرح موضوع در كميسيون مربوطه به آن بپردازد تا موضوع برچسب‌هاي غيرمجاز بر سيماي شهري هرچه سريع‌تر برطرف شود و هزينه پاكسازي به شهر و شهروندان تحميل نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار