کد خبر: 876955
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
کتاب درآمدي بر دانش فلسفه دين تأليف دکتر همايون همتي، به همت انتشارات دانشگاه اديان و مذاهب منتشر شد. 
در مقدمه اين اثر آمده است: دفتري که پيش رو داريد نام درآمدي بر دانش فلسفه دين به خود دارد و دربرگيرنده شماري از مقاله‌هاي نگارنده است که به تناوب و  طي زمان، بنا به مقتضيات فرهنگي جامعه‌مان، نگاشته شده و تاريخ نگارش آنها به ساليان گذشته باز مي‌گردد. فلسفه در اين ديار ريشه‌هاي ستبر و کهنسالي دارد، اما دين‌پژوهي نهالي جوان و نوپاست که از حضورش در ديار ما عمر چنداني نمي‌گذرد. نگارنده در طول ساليان متمادي تدريس دانشگاهي خود و تماس مستمر با دانشجويان و نسل جوان اين ديار و با توجه به مشکلات فکري و گره‌هاي آزارنده اعتقادي، به نگارش اين مقاله‌هاي دست يازيده است، بدين اميد که بتواند ضمن هم‌سخني با آنها اندکي از معضلات فکري‌شان را پاسخ دهد و دست کم به آنها راه برون شد بنمايد. 
دين‌پژوهي دانش جديدي است که فريدريس ماکس مولر، دانشمند آلماني‌تبار انگليسي آن را تأسيس کرد و بسيار زود گسترده شد و شاخه‌ها و شعبه‌هاي جديدي يافت. اين دانش که عمر آن کمتر از دو قرن است، متأسفانه هنوز در جامعه ما ناشناخته مانده و رسالت عظيم عالمان خردپيشه و زمان آگاه است تا شعبه‌هاي متنوعش را معرفي کنند. 
نگارنده در ديگر آثارش اين دانش و بعضي شعبه‌هاي آن را معرفي کرده است. در اين دفتر فقط برخي رهيافت‌ها به دين و نيز نقش‌ها و کارکردهاي دين را بررسي مي‌کند. آشنايي با دانش فلسفه دين، دين و فلسفه: تفکيک با تعامل، رهيافت وجودي به دين، در باب گفت وگوي اديان، فلسفه پوزيتيويسم منطقي و الاهيئت، رابطه دين و تمدن، تحليل نقش دين در جامعه، گريز از پارادوکس ماده و معنا، نگاه دين‌پژوهانه به تساهل و تسامح و اتانازي از ديدگاه فلسفه اخلاق مباحث اين اثر هستند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر