کد خبر: 876796
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان گفت: بهسازی 30 قنات استان به منظور بهره وری بهتر در بخش کشاورزی در برنامه این سازمان قرار دارد.
سیدحسن میرعماد افزود: بهسازی این قنات ها با همکاری بسیج سازندگی انجام می شود که منابع مالی آن از سویه کشاورزان بهره بردار، جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی به صورت مشترک تامین می شود.
وی با اشاره به سابقه بهره برداری تاریخی از قنات در مناطق کویری کشور، خاطرنشان کرد: هنوز بسیاری از کارشناسان بهره برداری از قنات در مناطق کویری را بهترین راهکار برای بیشترین بهره وری می‌دانند و سابقه استفاده از آن در شرایط کم‌آبی مختلف نیز مشخص است.
میرعماد با اشاره به وجود حدود 560 قنات در استان سمنان، از شناسنامه‌دار شدن تمام قنات های استان در سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: تهیه و تدوین بانک اطلاعاتی و نوع و میزان بهره برداری، بخشی از شناسنامه قنات های استان است و این اقدام با استفاده از توان کارشناسان جهادکشاورزی در استان انجام شد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با بیان اینکه استان کمترین میزان چاه های غیرمجاز کشور به تعداد کمتر از 80 حلقه چاه داشت، اضافه کرد: با نظارت شرکت آب منطقه‌ای سمنان همین تعداد اندک چاه تعیین تکلیف شده است و فرآیند تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز تنها بستن چاه ها نیست، به این ترتیب، در استان سمنان معضل چاه‌های غیرمجاز وجود ندارد.
وی، بخشی از هدررفت آب بخش کشاورزی در استان سمنان را به روش انتقال از منابع به مزارع و باغ ها عنوان وخاطرنشان کرد: 60 درصد انتقال آب کشاورزی در استان از طریق کانا‌های سنتی انجام می شود، در حالی که بهترین شکل انتقال آب کشاورزی استفاده از لوله است تا هدررفتی رخ ندهد.
میرعماد بیان کرد: سال گذشته در استان سمنان بهسازی 100 کیلومتر کانال انتقال آب کشاورزی انجام شد و برای امسال نیز برنامه‌ریزی در این زمینه وجود دارد، ولی در مجموع، سرعت این بهسازی دراستان رضایت‌بخش نیست و باید اهتمام بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد.
وی استفاده از سامانه های نوین آبیاری را بخش دیگری از راهبرد جهادکشاورزی برای افزایش بهره وری از آب دانست و گفت: پیش از دولت تدبیر و امید و تا سال 1392 در استان سمنان فقط 16 هزار و 125 هکتار سامانه نوین آبیاری اجرا شدده بود، از سال 1392 با برنامه‌ریزی دولت تدبیر امید به میزان 9 هزار و 125 هکتار و در سال 1395 حدود پنج هزار هکتار اجرا شد و برای امسال نیز اجرای 12 هزار هکتار سامانه آبیاری نوین در دستور کار قرار دارد.
حدود 87 درصد آب تولیدی استان سمنان در بخش کشاورزی مصرف می شود و طرح هایی مانند ساماندهی چاه های کشاورزی، بهسازی قنات‌ها و کانال های انتقال آب، اصلاح الگوی کشت و استفاده از سامانه های نوین آبیاری از سوی جهادکشاورزی برای بهره وری بیشتر از آب در حال اجراست.
با اجرای طرح های افزایش تولید در واحد سطح بدون افزایش سطح کشت، در سال زراعی گذشته تولید محصولات راهبردی کشاورزی در استان سمنان حدود 33 و تولید کل محصولات حدود 10 درصد در واحد سطح افزایش یافت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر