کد خبر: 876778
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
سخنان خصمانه و مغرضانه اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور بی‌نزاکت و مسئولیت‌نشناس امریکا علیه کشورمان در کنار آثار و تبعاتی که به همراه داشته یا می‌تواند به همراه داشته باشد...
احمد‌ کاظم‌زاده
سخنان خصمانه و مغرضانه اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور بی‌نزاکت و مسئولیت‌نشناس امریکا علیه کشورمان در کنار آثار و تبعاتی که به همراه داشته یا می‌تواند به همراه داشته باشد از یک جهت دیگر نیز قابل توجه و تأمل است و آن اینکه یک‌بار دیگر دوستان و دشمنان ایران را مشخص کرد. در این میان با وجود اینکه انتظار می‌رفت عربستان با توجه به شکست پروژه براندازی در سوریه و یمن و ناکامی پروژه حمایت از تروریسم تکفیری در کل منطقه و از همه مهم‌تر آشکار شدن بار هزینه‌های مالی پروژه‌های شیطانی بر اوضاع اقتصادی این کشور به تغییر و اصلاح رویکرد خود بپردازد اما اکنون مشخص می‌شود که این کشور هیچ قصدی برای تغییر رفتار خود ندارد و با اتکا به دولت ترامپ همچنان در مسیر طرح‌های شیطانی گام بر‌می‌دارد. نکته قابل تأمل در این میان این است که هرچند تعداد حامیان سخنان ترامپ و راهبرد جدید آن به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و در اقلیت هستند اما باز در میان این عده قلیل نیز عربستان نقش محوری و حتی پیشتازانه داشته و به نوعی حتی می‌توان گفت رژیم صهیونیستی را نیز پشت سر گذاشت و دل و قلوه‌ای که طی چند روز گذشته بین ترامپ و ملک سلمان رد و بدل شد بین هیچ کشور دیگری صورت نگرفت. عربستان با این اقدام نشان داد که همچنان سر فتنه است و از شکست‌های خود درس عبرت نگرفته است‌.

این بدین مفهوم است که عربستان در دور جدید فتنه‌انگیزی‌هایش در منطقه که با خرید مواضع ترامپ همراه است نقش کلیدی دارد و بار اصلی پیامدهای این فتنه‌انگیزی را بر دوش خواهد کشید. اما با این حال می‌توان گفت که عربستان این‌بار روی اسب بازنده شرط‌بندی کرده و چوب حراج بر موجودیت خود زده است زیرا زمانی که بیش از 50 کشور در پروژه براندازی سوریه و پروژه تروریسم تکفیری در کنار و یا شبه ائتلافی در جنگ یمن در عربستان بودند این کشور نتوانست کاری را به پیش ببرد حال که تقریباً کل جهان ترامپ را تنها گذاشته‌اند و وی حتی در کشور خود نیز منزوی است چطور می‌تواند عربستان را به آمال و آرزوهای خود برساند آن هم در شرایطی که اولین اشتباه می‌تواند آخرین اشتباه باشد و هیچ فرصتی برای جبران آن باقی نماند؟! تجربه روند تحولات نشان داده است که طرح‌های شیطانی عربستان در منطقه تاکنون راه به جایی نبرده است والا عربستان برای نجات خود دست به دامن افراد شروری چون ترامپ یا رژیم متجاوز صهیونیستی نمی‌شد.

از این دید عربستان در دور باطل نیز گرفتار شده است زیرا توسل به رژیم صهیونیستی و همپیمانی با آن به اعتبار و وجهه عربستان در جهان اسلام و حامیان فلسطین لطمه زد و توسل به ترامپ نیز به اعتبار آن در جامعه جهانی لطمه خواهد زد و همچنان که ملاحظه می‌شود اغلب قریب به اتفاق کشورهای جهان با رویکرد ترامپ مخالفند و معتقدند وی با سرنوشت کل بشریت بازی می‌کند و همه مسائل مهم جهانی را به بازی گرفته است. بر این اساس می‌توان گفت این‌بار عربستان روی موجودیت خود قمار کرده و با طناب پوسیده ترامپ به چاه رفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار