کد خبر: 876768
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
تل‌آویو نگران واکنش روسیه به حمله به پدافند اس–200سوریه است
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی روز گذشته به یك آتشبار پدافندی اس 200 در 50 كیلومتری دمشق حمله كردند؛ اقدامی كه با هشدار ارتش سوریه روبه‌رو شده است. اسرائیلی‌ها می‌گویند كه قبل از حمله به این سامانه پدافندی‌، روسیه را مطلع كرده‌اند. مسكو در قبال حمله دیروز سكوت كرده ولی اسرائیلی‌ها می‌گویند قرار است گزارشی كامل از شرح ماوقع به معاون وزیر دفاع روسیه بدهند كه امروز قرار است به تل‌آویو سفر كند. دمشق نسبت به تبعات خطرناک این قبیل اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل‌ها هشدار داده است.

به گزارش «جوان»، ارتش سوریه عصر دیروز با صدور بیانیه‌ای تأیید كرد كه آتشبار پدافندی سوریه مورد اصابت جنگنده‌های اسرائیلی قرار گرفته است. ارتش سوریه می‌گوید كه به دنبال تجاوز جنگنده‌های اسرائیلی به حریم هوایی سوریه در مرز لبنان، پدافند هوایی سوریه این جنگنده‌ها را ساعت 8:51 صبح روز دو‌شنبه هدف قرار داده است. هرچند موشك‌های شلیك شده به جنگنده‌های اسرائیلی اصابت نكرده، ولی ارتش سوریه می‌گوید كه شلیك آتشبار ارتش سوریه، جنگنده‌های اسرائیل را‌ مجبور به فرار کرده است.‌ منابع امنیتی رژیم صهیونیستی به روزنامه هاآرتص گفته‌اند در جریان شلیك ارتش سوریه‌ به جنگنده اسرائیلی‌، برای مقابله با موشك سوری برای اولین بار از سیستم ضدموشك آرو (Arrow) استفاده كرده‌اند. نزدیك به سه ساعت بعد‌، یعنی در ساعت ۱۱:۳۸‌، جنگنده‌های اسرائیل با چهار فروند موشك، آتشبار پدافندی ارتش سوریه را هدف قرار دادند‌. بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، منابع رژیم صهیونیستی گفته‌اند كه این عملیات عمدتاً برای مقابله با «‌انتقال سلاح به شبه‌نظامیان و گروه‌‌هایی نظیر حزب‌الله لبنان‌» انجام شده است، موضوعی كه نشان‌دهنده نگرانی رژیم صهیونیستی از موازنه جدیدی است در مرزهای سوریه با سرزمین‌های اشغالی در حال رقم خوردن است. با این حال، فاصله سه ساعته شلیك به جنگنده اسرائیل تا حمله به آتشبار پدافندی سوریه، نشان می‌دهد كه رژیم صهیونیستی در انجام این عملیات به شدت محتاطانه عمل می‌كند.

این گمان وجود دارد كه سیستم‌های آتشبار ضدهوایی سوریه از جمله سیستم  اس -200 روسی SA5-type missile  تحت مدیریت روس‌ها اداره می‌شود. منابع اسرائیلی به سایت  aldipest.com گفته‌اند كه قبل از حمله به سامانه سوری، از طریق ترتیبات امنیتی با روس‌ها، آنها را در جریان قرار داده‌اند. با این حال، منابع امنیتی در رژیم صهیونیستی می‌گویند در جریان سفر امروز معاون وزیر دفاع روسیه به تل‌آویو‌، گزارش كاملی از شرح ماوقع به او خواهند داد. رژیم صهیونیستی به شدت نگران واكنش روس‌ها به حمله دیروز است و به همین دلیل، اسرائیلی‌ها می‌گویند كه شلیك موشك به جنگنده اسرائیل در حالی انجام شده كه این جنگنده در حال پرواز شناسایی بر فراز آسمان لبنان بوده است. رئیس پیشین اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی با مهم دانستن حمله جنگنده‌های اسرائیلی به سامانه ضدهوایی سوریه، گفته است كه باید منتظر واکنش احتمالی ایران، حزب‌الله و روسیه باشیم. «عاموس یادلین» در توئیتر خود نوشت این حمله مهم بود و نشان داد که اسرائیل از هدف خود در جمع‌آوری اطلاعات حول قدرت گرفتن حزب‌الله عقب‌نشینی نکرده است. وی در ادامه گفت بازگشت اعتماد به نفس «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه یکی از واکنش‌‌هایی است که می‌توان انتظار داشت اما لازم است که اسرائیل پاسخ احتمالی ایران، روسیه و حزب‌الله را نیز در نظر بگیرد.
   
منابع روس: عربستان به یک شرط با ابقای اسد موافقت کرده است
بعد از حدود 10 روز از سفر ملک سلمان به مسکو و دیدارش با رئیس‌جمهور روسیه خبرهای زیادی درباره جایگاه پرونده سوریه در این سفر و موضع عربستان نسبت به بشار اسد وجود دارد. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، منابع نزدیک به سفارت روسیه در دمشق جزئیاتی را از مذاکرات ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه فاش کردند. این منابع می‌گویند که ملک سلمان به پوتین گفته است هیچ مشکلی با ابقای بشار اسد در قدرت در مرحله انتقالی یا بیشتر از آن ندارد اما مشکل در روابط مستحکمی است که اسد با ایران دارد. این منابع تأکید کردند: ملک سلمان از آمادگی کشورش برای حمایت از روند سیاسی که در آن اسد به عنوان رئیس‌جمهور باقی بماند، خبر داده است، به این شرط که مسکو به کاهش روابط عمیق بین تهران و دمشق کمک کند تا نفوذ ایران در سوریه و لبنان کاهش یابد. منابع مذکور می‌گویند در مقابل موضع جدید عربستان، پوتین نوعی بی‌طرفی نسبت به روابط میان دمشق و تهران از خود نشان داده است. به گفته همین منابع پوتین، به ملک سلمان گفته که تنها راه مسکو این است که خود را از روابط میان اسد و تهران دور نگه دارد حتی اگر از بخش‌‌هایی از این روابط ناراضی باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار