کد خبر: 876760
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۳
معاون خانه صنعت، معدن و تجارت: روش محاسبه نرخ بيكاري مورد قبول نيست
در حــالـي كـه كـارشــناسـان اقتصادي پيش‌بيني مي‌كنند اگر شاخص‌هاي واقعي براي شاغل تعریف شود، نرخ بيكاري عمومي كشور از مرز 20 درصد هم مي‌گذرد، معاون خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: آمارهاي ارائه شده توسط دولت درخصوص نرخ بيكاري كشور صحيح است اما روش محاسبه اين آمار و داده‌هاي اندازه‌گيري شده مورد قبول نيست و بايد اصلاح شود. 

بيژن پناهي‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: اينكه هر شخصي در هفته يك ساعت كار كند، جزو نيروهاي شاغل به حساب آيد و دولت در آمار، آن فرد را به عنوان بيكار تلقي نكند، روشي اشتباه است و بايد تصحيح شود. وي افزود: اگر دولت با اين روش نرخ بيكاري را اعلام كند، باعث مي‌شود آمارهاي ارائه شده در اين زمينه از واقعيت مقداري دور باشد. پناهي‌زاده تصريح كرد: دولت اگر براي محاسبه نرخ بيكاري، شخصي را مدنظر قرار دهد كه 15 روز در ماه كار مي‌كند، قطعاً آمار نرخ بيكاري چندين برابر افزايش پيدا خواهد كرد، زيرا تعداد افرادي كه هفته‌اي يك ساعت كار مي‌كنند با افرادي كه در ماه 15 روز به بالا كار مي‌كنند بسيار تفاوت دارد و بيشتر هستند. 

وي عنوان كرد: بر اساس آمارهاي دولت، در حال حاضر حدود 3 ميليون بيكار وجود دارد اما در واقعيت مردم اين مسئله را حس نمي‌كنند و نرخ بيكاري از اين ميزان بالاتر است و دليل اين مسئله نيز آن است كه دولت روش و داده‌هاي متفاوتي را براي سنجش نرخ بيكاري مدنظر قرار مي‌دهد. 

پناهي‌زاده ادامه داد: آمارهاي ارائه شده توسط دولت در خصوص نرخ بيكاري كشور صحيح است اما روش محاسبه اين آمار و داده‌هاي اندازه‌گيري شده مورد قبول نيست. وي افزود: داده‌ها و روش محاسبه‌اي كه دولت براساس آن نرخ بيكاري را تعيين مي‌كند، با واقعيت بيكاري تفاوت بسياري دارد و بايد اصلاح شود. معاون خانه صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: بايد روش محاسبه نرخ بيكاري عوض شود و از طريق چهار يا پنج روش نسبت به محاسبه نرخ بيكاري اقدام كرد تا آمارهاي ارائه شده در بحث نرخ بيكاري به واقعيت نزديك‌تر شود. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار