کد خبر: 876728
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
گرانی؛ دلیل حذف گوشت از سبد غذایی خانوار
گزارش‌هاي ميداني از سطح پايتخت نشان مي‌دهد كه هر كيلوگرم گوشت تازه گوسفندي بين ۴۲ تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد...
گزارش‌هاي ميداني از سطح پايتخت نشان مي‌دهد كه هر كيلوگرم گوشت تازه گوسفندي بين ۴۲ تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد تا حدي كه به نظر مي‌رسد اين كالاي اساسي در سبد خانوار به ويژه قشر متوسط به پايين در حال حذف شدن است. 
در نقاط جنوبي پايتخت مانند خيابان خورشيد در ميدان شهدا، خيابان شهرستاني در ميدان امام حسين(ع) و سازمان ميادين تره‌بار هر كيلوگرم گوشت شقه گوسفندي به رقم 41 تا 43 هزار تومان رسيده و جالب‌تر اينكه فروشندگان گوشت مي‌گويند اين كالا ارزان شده است و وقتي مفهوم ارزان شدن را جويا مي‌شوي، مي‌گويند كه نسبت به دو هفته اخير در هر كيلو 3- 2 هزار تومان كاهش داشته است. به هر حال اين هم مفهومي از ارزاني است كه ما با آن آشنا نبوده‌ايم. غافل از اينكه طي يك سال اخير قيمت گوشت رشد 60 درصدي داشته كه در گزارش‌هاي ادواري خبرگزاری فارس دلايل آن بيشتر حول محور دلالي مطرح مي‌شد.

سرانه دام پس از انقلاب متناسب با جمعیت رشد نکرده است
نكته‌اي كه علي‌اصغر ملكي، رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي آن را رد مي‌كند و مي‌گويد: سرانه جمعيت دامي ما نسبت به رشد جمعيت پس از انقلاب رشد نكرده و ما كمبود دام داريم، در نتيجه اين موضوع سبب مي‌شود قيمت گوشت رشد فزاينده‌اي داشته باشد.  او تصريح مي‌كند كه با واردات گوشت تازه طي چهار، پنج ماه اخير جلوي افزايش قيمت بي‌رويه گوشت گرفته شده است و اميدواريم با ادامه اين روند شاهد كاهش قيمت باشيم.  او به آخرين تصميمات   ستاد تنظيم بازار كه براي رصد بازار گوشت قرمز تشكيل شده اشاره مي‌كند و مي‌گويد: مسئولان وزارت جهاد و شركت پشتيباني امور دام بر اين باورند كه واردات گوشت تازه بايد ادامه يابد تا بتوانيم شاهد ثبات قيمت اين محصول در بازار باشيم. 
يكي از قصابان سطح شهر در مورد قيمت گوشت مي‌گويد: ارزان و گران شدن گوشت براي ما تفاوتي ندارد، جز اينكه هر چقدر قيمت گوشت پايين‌تر باشد مشتري بيشتري داريم و هر چقدر گران‌تر مشتري كمتر و چانه‌زني بيشتر؛ چراكه ما موظفيم طبق قانون اتحاديه تنها 10 درصد به قيمت گوشت اضافه كنيم. 

او مي‌افزايد: به عنوان مثال امروز هر كيلوگرم گوشت شقه گوسفندي را 39 هزار تومان از كشتارگاه تحويل گرفتيم كه بايد آن را 43 هزار تومان بفروشيم، اما باز هم خودمان هر كيلو 42 هزار تومان قيمت زده‌ايم تا به بهانه ارزان‌تر فروختن مشتري را جذب كنيم. 
تمام اين سخنان در حالي است كه گوشت‌فروشي‌هاي منطقه ملاصدرا و ميدان تجريش هر كيلوگرم گوشت گرد ران را تا كيلويي 60 هزار تومان مي‌فروشند و شقه گوسفندي 50 هزار تومان در اين منطقه قيمت خورده است. 
 
استراتژی جایگزینی گوشت با مرغ
در حين تهيه گزارش با زني ميانسال كه مشغول چانه‌زدن با قصابي محل است، صحبت مي‌كنم. او از افزايش قيمت گوشت گلايه‌هاي بسيار دارد و مي‌گويد ما خانواده‌اي پنج نفره هستيم كه به دليل داشتن داماد و عروس حداقل هفته‌اي يك‌بار هم بايد براي ميهمان غذا درست كنم، اما وقتي مي‌بينم بايد براي تهيه يك خورشت يك كيلو گوشت گوسفند مصرف كنم ترجيح مي‌دهم آن را با خريد مرغ جايگزين كنم و گوشت را تنها براي غذاهاي مصرفي واجب كه طعم آن جايگزين ندارد، استفاده مي‌كنم. 
روش جديدي كه اين خانم براي صرفه‌جويي اقتصادي در پي گرفته، اين است كه استخوان‌هاي گوسفندي را پايان روز به قيمت كيلويي 5 هزار تومان از قصابي خريداري كرده و در كنار آن مقدار كمي گوشت قرمز براي طبخ خورشت اضافه مي‌كند تا حداقل قوه غذايي را براي فرزندانش تأمين كند. 

مرد ميانسال ديگري هم از جايگزين كردن گوشت گوساله براي طبخ غذاهاي خورشتي مي‌گويد؛ چراكه مقرون‌به‌صرفه‌تر است و با خريد يك كيلوگرم گوشت گوساله مي‌تواند به‌راحتي يك ماه خود و همسرش را سپري كند، در حالي كه بايد براي خريد گوشت مشابه گوسفندي بهاي خريد سه كيلوگرم گوشت با استخوان را بپردازد كه مي‌شود ماهي 150 هزار تومان. او مي‌گويد من تنها ماهانه يك ميليون تومان حقوق بازنشستگي دارم كه توان خريد حداقل 200 تا 300 هزار تومان گوشت و مرغ را ندارم. 
 
گوشت گوسفندی غذای اغنیا می‌شود
اين وضعيت براي بسياري از قشر كارگري جامعه و بازنشسته صدق مي‌كند و به نوعي بايد گفت گوشت گوسفندي غذاي اغنيا شده است. بارها و بارها در گزارش‌ها ذكر كرده‌ايم كه در صورت حذف و كوچك شدن سهم محصولات پروتئيني از جمله گوشت قرمز در سبد خانوار تبعاتي همچون ضعف حافظه، كم‌خوني و مشكلات گوارشي و همچنين اختلال در رشد در كودكان، نوجوانان و زنان باردار بروز خواهد كرد كه قطعاً هزينه‌هاي درمان آن بيشتر خواهد بود. 
به گزارش فارس، عواملي مانند وارداتي بودن بخش عمده نهاده‌هاي دامي كشور، ثبات نداشتن بازار و يكجانشين كردن عشاير كوچ‌رو كه براي صدها سال مهم‌ترين منبع تأمين گوشت قرمز در ايران بوده‌اند را مي‌توان از جمله دلايل كمبود توليد گوشت قرمز در كشور قلمداد كرد. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
0
0
گرانی گوشت " ومرغ خواری مردم " محاسن زیادی دارد " دیگر دچار بیماری پولدارها " نقرس نمی شوند " مجبور نیستند " هزینه کرده هر
6ماه یکبار اوره واسید اوریک خودرا " که بسیار برای بدن مضر ست "
را با ازمایش بررسی کنند.
قهرمان نورانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
0
0
به نظرم الان فرصت طلایی پیش آمده است تا مردم را به سمت گیاه خواری و در واقع به اصالتشان سوق دهید. من خود سه سال است هیچ گوشتی نخورده ام و به برکت گیاه خواری بهترین روزهای زندگی ام را تجربه می کنم. با قاطعیت می گویم بدن ما نیازی به هیچ نوع گوشتی ندارد. شاید هم سونامی سرطان در کشورمان بیشتر به خاطر استفاده بی رویه از انواع گوشت می باشد. استفاده افراطی از گوشت حیوانات، بی تحرکی و ماشین سواری در کنار تخریب محیط زیست و نیز اسراف گرایی در شرایط بی آبی کشور و کاهش سریع منابع، آینده فاجعه باری را برای کشورمان رقم خواهد زد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار