کد خبر: 876687
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
بلندترین و خوش نماترین ساختمانهای شهر زنجان در مرکز و اطراف آن که روزی با هدف تجاری و بازرگانی ساخته شدند، چند سالی می شود که به دليل عدم همخواني با اقتصاد ضعیف این شهر به ساختمان پزشکان تبدیل شده است. در هر کدام از این برج ها پزشکانی اقامت دارند که برخی از آنها در ماه فقط یکبار به مطب مجلل و پر طمطراق خود سرزده و بعد از ویزیت چند دقیقه ای هر مریض دوباره به تهران و یا خارج از کشور باز می گردند. علیرغم ظاهر زیبای این ساختمانها بیشتر آنها از کمترین امکانات رفاهی از جمله آسانسور بي بهره است که اگر موجود هم باشد بیشتر اوقات خراب بوده و به دلیل رفت و آمد زیاد بیماران راه پله ها و اتاقهای کثیف آن هیچ تناسبی با ظاهر مدرن و زیبای آن ندارد. ...

نويسنده: صحرا رضایی

 داخل ساختمان که شوید مجبورید برای رسیدن به مطب پزشک در بالای برج مورد نظر چندین پله را بپیمایید تا بلکه با در بسته آن مواجه نشوید و این قصه غم انگیز زمانی غصه دارمان می کند که متوجه می شویم همه پیرمردها و پیرزنهایی به دلیل ناراحتی قلبی و یا بیمارن حاد عصبی در اینجا حضوردارند برای ویزیت چند دقیقه ای این پزشکان قبل از ساعت 6 صبح که گاه 3 نیمه شب نیز می شود به این محل مراجعه کرده اند.

ساختمان زرتشت بیدار باش ساعت 3 صبح

نزدیکی 4 صبح است به هر زحمتی شده خود را به دم ساختمان زرتشت می رسانم جمعیت زیادی در آنجا تجمع کرده اند .بر روی در ساختمان کاغذ سفیدی چسبانده اند .بیماران دکتر ب . محمدی دکتر مغز و اعصاب .11 نفری اسم نوشته اند من هم نام خود را در کنار آنها درج می کنم هر کدام از مراجعه کنندگان بعد از ثبت نام خود به کناری رفته و در ماشین خود و یا گوشه ای منتظر می شوند یک ساعتی می شود که منتظریم . اصحابی پیرمردی که بیمار دائمی این دکتر است در گوشه ای کنار دوچرخه اش بر روی زمین نشسته است می گوید پاهایم یاری نمی کند دفترچه اش را نشانم می دهد که هر دوماه یکبار بر تعداد ویزیت ها افزود و اکنون هم به دلیل اتمام داروها مراجعه کرده است پیرمرد که از میگرن رنج می برد حوصله شلوغی و انتظار را ندارد این پا و آن پا می شود تا بلکه نگهبان ساختمان از راه برسد .

ساعت 7 صبح است که سر و کله نگهبان ساختمان پیدا می شود،کاغذ را کنده و با سرعت شروع به حاضرو غایب می کند چرا که تنها کسانی موفق به زیارت آقای دکتر خواهند شد که از 3 صبح تا الان در در محل حاضرند.

کلینیک تخصصی و فوق تخصصی هفت تیر بیدار باش قبل از 6 صبح

اگر مسیرتان بهکلینیک تخصصی و فوق تخصصی هفت تیر زنجان بیفتد و بخواهید از آنجا نوبت بگیرید با روشی متفاوت آشنا خواهید شد که شاید در معدودکلینیک ها از این روش استفاده می شود. جمعیت زیادی در کنار در بسته ساختمان و در کنار سیاهه ای بلند بالا که اسم خود را بر روی آن نوشته اند منتظرند .بعد از اعتراضهای متعدد حال سیتم نوبت دهی الکترونیک که در بیشتر کلینیک ها و بیمارستان ها مستقر شده است در اینجا هم وجود دارد اما جالب اینجاست که باز همان روش قدیمی خودنمایی می کند وبیماران قبل از دریافت نوبت باید اسم خود را روی کاغذی که روی دیوار نصب شده بنویسند.

این قصه پرغصه پیش تر نیز در یکی از خبر گزاریهای زنجان به آن اشاره شده و عکس العملهای تند و تاسف انگیزی را داشته است .باید گفت امکان نوبت دهی به صورت اینترنتی نیز در این دستگاه ها وجود دارداما دریغ از کمی آموزش و یا استخدام اپراتوری برای این دستگاهها که گویا فقط برای نمایش در این مکان اسقرار یافته اند که با اعتراضهای متعدد اپراتوری برای جوابگویی در کنار دستگاهها گذاشته اند.

بعد ازگرفتن نوبت با هزار زحمت باید به طبقات بالاتر بروید. نیم ساعتی را باید در کنار آسانسور خراب منتظر شوید که البته بیشتر بیماران کم حوصله ترجیح می دهند از پله های متعدد بالا بروند .در ورودی و در سالن بزرگی یک صندلی کهنه به چشم می خورد و دو منشی باید جوابگوی بیماران 5 پزشک به طور همزمان بوده و و به غیر از آن وقتهای آزمایشگاه و رادیولوژی و نوار قلب را هم هماهنگ کنند .

بیمارستان امام حسین (ع) و انبوه دفترچه های تلنبار شده

بیمارستان عمومی و تخصصی امام حسین(ع) به دلیل قرار گرفتن در یک مرکز پرجمعیت مراجعه کنندگان زیادی دارد که گاه علاوه بر شهر زنجان از شهرستانهای استان و نیز روستاهای زنجان به این مرکز مراجعه می شود.

در هر ساعت از شبانه روز که به این بیمارستان مراجعه کنید با بیمارانی مواجه می شوید که برای دریافت نوبت در آنجا حضور دارند .ساعت 5 صبح است جمعیت زیادی در کنار باجه ای کوچک تجمع کرده است که دفترچه های زیادی که درجلوی باجه و روی هم تلنبار شده است چهره اپراتور بخش در پشت دفترچه های انبوه از دیده ها پنهان است و تنها هر از چند دقیقه اعلام اسامی افراد خبر از وجود جووابگویی در این بخش می دهد.

فعالیت مراکز درمانی و کلینیک ها در حالی از ساعت7 و نیم صبح در این مرکز آغاز می شود که مشاهده می شود خیلی ها برای دریافت نوبت مجبورند قبل از ساعت 6 صبح در محل حضور پیدا کرده و یا بر روی کاغذی که روی دیوار نصب شده است اسم نویسی می کنند.

در این مرکز اگر چه خبری از اسم نویسی کاغذی نیست اما شلوغی و جمعیت زیاد مراجعه کنندگان مانند سایر مراکز از سرویس دهی ضعیف به بیماران حکايت مي کند.

با این احوال غم انگیزنوبت دهی در مطب پزشکان به نظرمی رسد به جای مداوا دردی هم بر درد بیماران افزوده می شود چرا که تعدد پله ها رفت و آمد بیماران قلبی را مشکل کرده و تعداد زیاد بیماران و نیز سیستم نوبت دهی قدیمی بیماران را سرگردان وعصبی کرده کرده است.حال سوال اینجاست. آیا هنوز ما وارد دنیای مدرن نشده ایم و این سیستم نوبت دهی و زمان مراجعه توهین به بیماران نیست؟! حقوق بیمارانی که از مسیر دور به این محل مراجعه می کنند و حتی حقوق افراد عادی چه می شود؟ نوبت دهی به بیماران به صورت دستی، آن هم بعد از چند ساعت منتظر ماندن به صورت سرپا چه پیامی می تواند داشته باشد؟ آیا این شیوه نوبت دهیی در بیمارستان ها و کلینیک ها که گاه مشاجره لفظی مراجعه کنندگان بارها مشاهده شده است، مدنظر مسئولان بوده یا نه؟

ده روز زمان کمی نبود که بتوانم جواب این همه سوال را از مسوولان بپرسم اما متاسفانه مسئولی برای جوابگویی نبود و یا جوابها آنقدر قانع کننده نبود که در این گزارش درج شود

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار