کد خبر: 876685
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
نبود صنایع تبدیلی در قطب تولید بادام و هلوی کشور، چالش جدي براي صنعت کشاورزي چهارمحال و بختياري
در حالی که چهارمحال و بختیاری ظرفیت های بیشماری در تولید محصولات باغی دارد و به عنوان قطب تولید هلو و بادام آبی از آن یاد می شود، اما سالانه این دسترنج کشاورزان استان به سبب نبود صنایع تبدلی و کارخانه های فراوری به صورت ضایعات از بین می رود.

نويسنده : خاطره حسین زاده

در حالی که چهارمحال و بختیاری ظرفیت های بیشماری در تولید محصولات باغی دارد و به عنوان قطب تولید هلو و بادام آبی از آن یاد می شود، اما سالانه این دسترنج کشاورزان استان به سبب نبود صنایع تبدلی و کارخانه های فراوری به صورت ضایعات از بین می رود. در این استان سالانه در حدود یک هزار و 400 تن محصولات کشاورزی تولید می شود که از این مقدار، حدود 903 هزار تن (66 درصد) مربوط به محصولات زراعی، حدود 175 هزار تن (13 درصد) به محصولات باغی و مابقی به محصولات دام و طیور و کشت گلخانه ای اختصاص دارد. در بین تمام محصولات باغی انگور، سیب، هلو، گردو و بادام با داشتن سطحی معادل 34 هزار هکتار حدود 90 درصد سطح باغات استان را به خود اختصاص داده است.این استان در تولید برخی محصولات باغی در جایگاه خوبی در کشور قرار دارد و به طور مثال در تولید بادام آبی برای نهمین سال پیاپی رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داد.اما با این وجود به سبب نبود صنایع تبدیلی در استان و خام فروشی محصولات کشاورزی، هر سال شاهد از بین رفتن بخش زیادی از این محصولات هستیم و کشاورزان با خسارت های قابل توجهی مواجه می شوند.

**

امسال باغدارانی که در تولید هلو فعالیت داشتند همگی ناراضی بودند و عنوان می کردند فراوانی تولید هلو از یک سو و نبود بازار فروش و قیمت پایین محصول ضررهایی بر آنها تحمیل کرده است.

اگر به شهرستان سامان که یکی از شهرستانهای نمونه در تولید محصولات باغی در استان و کشور است، سفر کنید می بینید که هر یک از کشاورزان محصولات خود را در حاشیه راه و در مجاورت باغ های خود با قیمت بسیار ارزان برای فروش می رسانند و با وجود اینکه دست دلال ها را کوتاه کرده اند وخود به طور مستقیم به فروش محصولات خود همت گمارده اند اما با این وجود پای درد و دل آنها که می نشینی همه از نبود بازار فروش می نالند و متحمل خسارت های بسیاری شده اند. یکی از باغداران سامانی در همین خصوص به " جوان" گفت: امسال به مانند سالهای گذشته بخشی از باغ خود را به تولید هلو اختصاص دادم اما با توجه به فراوانی تولید این محصول و نبود بازار فروش نتوانستم هزینه تولید خود را از برداشت محصول جبران کنم.

درخشان افزود: هلوی تولیدی خود را به ناچار به قیمت خیلی پایین فروختم و حتی نتوانستم مبلغی که بابت نگهداری و آبیاری باغ هزینه کردم را برداشت کنم.

وی تصریح کرد: بخشی از میوه های خود را در منزل تبدیل به فراورده هایی از جمله لواشک و پرهلو(قیسی) کردم اما امکانات محدود خانه و نبود تجهیزات لازم اجازه توسعه این فعالیت ها را نمی دهد. این کشاورز سامانی خواستار راه اندازی کارخانجات صنایع تبدیلی در استان شد و گفت: اگر مسئولان تدبیری اتخاذ کرده و زمینه را برای ایجاد کارخانه صنایع تبدیلی در استان فراهم کنند، هم از ضرر کشاورزان جلوگیری می شود و هم زمینه اشتغالزایی جوانان فراهم می گردد.

کشاورز دیگری نیز که در محل باغ خود به فروش بادام و گردو مشغول بود نیز گفت: تولید بادام زحمت زیادی دارد باید شش ماه از سال به طور دائم زحمت کشید تا محصولات به بار نشیند اما هنگام برداشت دلالان با قیمت های پایین محصول را می خرند و با قیمت های بیشتری در استانهای دیگر به فروش می رسانند.

خام فروشي دغدغه اصلي کشاورزان

نبود صنایع تبدیلی نه تنها به یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان این استان تبدیل شده بلکه مسئولان را نیز با چالش مواجه کرده و آنها نیز به چنین نارسایی اذعان داشته و نبود سرمایه گذار را عامل اصلی عدم تحقق چنین امری در استان عنوان کرده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نبود صنایع تبدیلی برای فرآوری هلو در استان بسیار مشهود است، افزود: بسیاری از این محصولات که مناسب آبمیوه، برگ هلو و لواشک است به راحتی در باغات از بین می‌رود.

حمیدرضا دانش با بیان اینکه بارها درخواست ایجاد صنایع تبدیلی هلو از سوی جهادکشاورزی ارائه شده است، افزود: تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری در این حوزه اعلام آمادگی نکرده است.

دانش ادامه داد: با این وجود درحال حاضر برای فروش هلوی استان چندین غرفه توسط سازمان تعاون روستایی در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران و سطح استان پیش‌بینی شده است که به طور مستقیم محصول را به فروش برسانند. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امسال به دلیل حجم انبوه هلو در باغات چهارمحال و بختیاری و استان‌های همجوار و اشباع بازار سازمان تعاون روستایی انبارهای سرد را برای نگه‌داری طولانی مدت این محصول پیش‌بینی کرده است، افزود: باغداران با انبارکردن هلو می‌توانند 20 تا 30 روز دیرتر محصول را به بازار عرضه کرده و با قیمت مناسبی به فروش برسانند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: سالانه ۲ هزار تن از بادام چهارمحال و بختیاری به کشور هندوستان صادر می شود که این محصول در هند فرآوری شده و به کشورهای اروپایی صادر می شود.

ابراهیم شیرانی یکی از مشکلات استان در بحث بادام را خام فروشی این محصول برشمرد و تصریح کرد: یکی از مشکلات عمده استان در بحث محصولات باغی بویژه بادام نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

وی خاطر نشان کرد: ۵۰ درصد از تولیدات بادام در چهارمحال و بختیاری به کشور هند صادر و ۵۰ درصد در بازارهای داخلی بفروش میرسد.

یک کارشناس مسائل اقتصادی نیز با تاکید بر راه اندازی صنایع تبدیلی در استان، افزود: چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت بالایی در حوزه تولید بادام و محصولات باغی است اما به سبب نبود بسته بندی های مناسب و فراروی این محصولات سودی نصیب استان نمی شود.

علی نصیری تصریح کرد: اگر واحدهای فراوری در مجاورت باغات استان راه اندازی شود نه تنها کشاورز ضرر نمی کند بلکه زمینه اشتغالزایی افراد نیز فراهم می شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار