کد خبر: 876678
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
درحال حاضر اراضي دهكده ياس پزشكان در 39 قطعه در مساحت هاي 1000 تا 2000 متری تفکیک وآماده ساخت بر روي زمين هاي کشاورزي اين منطقه است
سالهاست كه بي توجهي به حفظ محيط زيست خصوصا جنگل ها وزمينهاي كشاورزي به يكي از دغدغه هاي مردم وبرخي از مسئولان درآمده است.

نويسنده: محمدرضا سوري

درحالي كه اين روزها كشاورزان وباغداران مناطق مختلف كشور به دليل خشكسالي ومشكلاتي كه سد راه فعاليت آنها شده است به شدت نياز مند حمايت هستند برخي از افراد در سايه بي توجهي به حل مشكلات آنها وبا سوئ استفاده از مشكلات مالي آنها با خريدويا بعضا تصاخب زمينهاي باير اقدام به ساخت وفروش ويلا در اينگونه مناطق مي كنند كه به عنوان نمونه مي توان از ساخت ويلا در زمينهاي كشاورزي روستاي رباط در استان لرستان نام برد موضوعي كه درسرانجام موجب شد تا پاي مسئولان قضايي به اين پرونده باز شود.

***

شرايط مناسب آب وهوايي درلرستان موجب شده تا اين استان همواره در زمينه توليدات كشاورزي ، باغي ، دام وطيور حرفهاي بسياري را براي گفتن داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان دراين خصوص مي گويد : « ويژگي آب وهوايي اين استان موجب شده تا سالانه بيش از 3ميليون تن انواع واقسام محصولات كشاورزي توليد شود.»

عبدالرضا بازدار مي افزايد:«از سطح زیر کشت ۵۸۴ هزار هکتاری محصولات زراعی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن، از سطح ۴۲ هزار هکتاری باغات لرستان ۲۴۰ هزار تن، در بخش دام و طیور ۳۲۳ هزار تن و از ۵۳۴ مزرعه تولید آبزیان استان ۲۷ هزار تن تولید می شود.»

وي ادامه مي دهد:«میزان تولیدات استان لرستان دربخش های زراعی، باغی، دامی و آبزیان بالغ بر ۳ میلیون تن به ارزش ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است كه مقدار قابل توجهي است .»

روستاي رباط در محاصره ويلاي پزشكان

رباط نمکی، روستایی از توابع بخش مرکزی، شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان و در کیلومتر ۱۲ جاده خرم‌آباد - الشتر واقع شده است .

وجود منطقه كوهستاني ووجود رودخانه ها وسر سبزي هميشگي دراين منطقه موجب شده تا علاوه بر رونق كشاورزي وتوليدات باغي ودامي، اين منطقه يكي از مناطق مهم در زمينه گردشگري به شمار رود.

با تمام اين مزايايي كه اين منطقه دارد ، اما بي توجهي به مشكلات كشاورزان وباغداران موجب شده تا عده اي سودجو با خريد ويا تصاحب زمينهاي كشاورزي وباغات منطقه اقدام به ساخت خانه هاي ويلايي در اين منطقه كنند.

اين درحالي است كه طبق قانون سازمان مراتع وجنگلباني كشورهرگونه تبلیغات در زمینه خرید و فروش زمین برای ویلاسازی، ساخت و ساز در زمين‌هاي كشاورزي بدون مجوز ممنوع است وبا متخلفان برخورد برخورد مي شود.

باين وجود علاوه بر افراد غير بومي ،تعدادي از سازملانهاي مختلف از جمله دانشگاه علوم پزشكي لرستان با ايجاد دهكده ياس در روستاي رباط اقدام به ساخت ويلا مي كنند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان دراين خصوص مي گويد:«درحالي كه طبق قانون هرگونه ساخت وساز در زمينهاي كشاورزي ممنوع است ودربرخي موارد نياز به كسب مجوزهاي قانوني در اين زمينه را دارد اما برخي از افراد وسازمانها بدون در نظر گرفتن اين مهم اقدام به ساخت ويلا مي كنند.»

علی خادمی با اشاره به ساخت برخي ويلاها در منطقه روستايي رباط مي افزايد:«از آنجا كه در سالهايقبل برخي از افراد بي توجه به قانون اقدام به ساخت ويلا در اين روستا كرده ودر آن ساكن شدند لذا با ارائه شكايت ،آنها تحت پيگرد قضايي قرار گرفتند.»

وي همچنين در خصوص آخرين وضعيت پرونده دهكده ياس پزشكان با بیان اینکه پیگیری پرونده این ویلاها و خانه‌باغ‌ها شهرت دارند، در دستور کار مسکن و شهرسازی قرار گرفته است، ادامه مي دهد: «اراضی این دهکده به 39 قطعه با مساحت 1000 تا 2000 متری تفکیک شده‌اند که 13 پرونده آنها در جریان است».

درحالي كه به گفته اين مقام ، سازمان اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان به دنبال تصمیم‌گیری کلی برای این اراضی است وو قرار است حکم کلی برای آن صادر شود، برخي از روستاييان بارد اين اظهارات معتقدند كه درحال حاضر روز به روز برتعداد سازمانها وافرادي كه اقدام به ساخت ويلا مي كنند افزوده مي شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان دراين خصوص مي گويد:« در بعضی از ویلاها اضافه ساخت وجود دارد که باید تخریب شوند و در مواردی نیز هنوز شروع به کار نکرده‌اند. هرگونه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی و باغی خلاف قانون بوده و با آن برخورد می‌شود».

خادمی با تاييد ضمني اين موضوع مي افزايد:«این ساخت‌ و سازها در سال‌های گذشته انجام شده و برای جلوگیری ازموارد جدید، گشت و بازرسی‌هایی به صورت مستمر برقرار است»


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار