کد خبر: 876559
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
رهبران احزاب اصلی در اقلیم کردستان در پایان نشست روز یک‌شنبه خود، درخواست دولت مرکزی عراق برای لغو نتایج همه‌پرسی را رد کردند که...
رهبران احزاب اصلی در اقلیم کردستان در پایان نشست روز یک‌شنبه خود، درخواست دولت مرکزی عراق برای لغو نتایج همه‌پرسی را رد کردند که هیچ، زبان به تهدید هم گشودند تا بار دیگر مشخص شود رهبران اقلیم کردستان در پی ارضای جاه‌طلبی‌های خود حاضرند جان هموطنان خود را به خطر بیندازند. در همین حال یک درگیری میان عناصر مسلح اعزامی از سوی بارزانی رهبر اقلیم به کرکوک با حشدالشعبی نشان داد که رهبران اقلیم حتی دچار توهم آزمودن توان نظامی دولت عراق هستند.

نشست یک‌شنبه رهبران احزاب کرد در اقلیم کردستان با حضور مسعود بارزانی، رئیس اقلیم، فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق و دیگر مسئولان ارشد این منطقه پایان یافت اما بیانیه رسمی منتشر نشد. بنا به گفته منابع نزدیک به این نشست، رهبران کرد اصلی‌‌ترین خواسته دولت مرکزی عراق را که همان لغو نتایج همه‌پرسی بوده، رد کرده‌اند. هیمن هورامی، مسئول روابط خارجی حزب دموکرات در پایان این نشست گفت: در نشست امروز رهبران احزاب دموکرات و اتحادیه میهنی در سلیمانیه تصمیم بر این شد که نتایج همه‌پرسی استقلال که به تازگی در اقلیم کردستان برگزار شده، لغو نشود. هورامی همچنین در توئیتی نوشت: رهبران کردستان بار دیگر پیشنهاد خود را برای حل و فصل صلح‌‌آمیز بحران با بغداد تکرار کردند. بنا به گفته هورامی، رهبران کرد آنچه را که «‌تهدید نظامی نیروهای عراقی علیه پیشمرگه‌ها‌» خوانده‌اند محکوم و تأکید کرده‌اند که در صورت هرگونه حمله به مناطق تحت کنترل پیشمرگه‌ها، به آن قاطعانه پاسخ می‌دهند. او گفته است: در این نشست همچنین تصمیم بر این شد که هیچ یک از دو حزب اصلی اقلیم به تنهایی با بغداد گفت‌وگو نکنند و هیچ پیش شرطی برای آغاز گفت‌وگو‌ها قبول نشود. نشست دیروز که از زمان برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان یکی از مهم‌‌ترین رویداد‌ها برای پایان دادن به این تنش بود، امیدهای زیادی را در میان عراقی‌‌ها به وجود آورده بود که بتواند به این مشکل پایان دهد یا لااقل از عمق آن بکاهد.
  
درگیری در نزدیکی کرکوک عراق
روز گذشته شهر طوزخورماتو در حدود ۹۰ کیلومتر شهر کرکوک عراق شاهد درگیر شدن نیروهای اعزامی از سوی مسعود بارزانی رهبر اقلیم کرد موسوم به پیشمرگه با نیروهای حشد‌الشعبی بود. نیروهای کرد گفته‌اند که به آنها تا نیمه شب به وقت محلی برای تحویل فرودگاه، پایگاه نظامی و میادین نفتی که در اختیار دارند، فرصت داده شده است. نیروهای پیشمرگه و بخشی از نیروهای مسلح شیعه در چند سال گذشته هر از چندی با هم درگیری‌های منقطع داشتند و طوزخورماتو عملاً به دو بخش کردنشین و ترکمان‌نشین شیعه تقسیم شده است. اما فضای تنش‌آلود پیش آمده بر سر مالکیت شهر کرکوک، ممکن است بر شدت تنش‌‌ها در طوزخورماتو بیفزاید. در حال حاضر گروهی از حزب اتحادیه میهنی کردستان در حال مذاکره با مقام‌های ترکمان شیعه طوزخورماتو هستند تا اوضاع را آرام نگه دارند. همچنین منابع میدانی از ساقط شدن یک فروند پهپاد شناسایی پیشمرگه به ‌دست نیروهاى نظامى عراق خبر می‌دهند. به گزارش اسپوتنیك، فرمانده لشکر 16 ارتش عراق با اعلام خبر فوق گفت این پهپاد در آسمان منطقه‌اى واقع در حاشیه جنوب شرقی شهر نینوا مرکز استان نینوای این کشور در حال جاسوسی از مواضع نیروهای نظامی مستقر در منطقه بود که شناسایی و بلافاصله مورد هدف قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که هفته هاى گذشته نیز پهپادهای جاسوسى شبه نظامیان پیشمرگه کرد بار‌ها اقدام به پروازهای تجسسى بر فراز مناطق تحت كنترل ارتش، پلیس و بسیج مردمی عراق کرده‌اند. «کمال کرکوکی»، فرمانده نیروهای پیشمرگه در غرب کرکوک در اظهاراتی تهدیدآمیز‌، عصر‌‌شنبه طی کنفرانسی مطبوعاتی در شهر کرکوک، اعلام کرد که این نیرو‌ها تحت هیچ فشاری از مناطق مورد منازعه عقب‌نشینی نخواهند کرد.

کرکوکی گفت: «ما تدابیر لازم برای مواجهه با هر تهدید‌هایی را اتخاذ کرده‌ایم و در صورتی‌که دیگران (ارتش عراق و نیروهای حشد‌الشعبی) هرگونه اشتباهی مرتکب شوند و به سمت (مواضع) ما حرکت کنند، به آنها درسی فراموش نشدنی خواهیم داد.» به‌رغم این تهدیدات بامداد جمعه، نیروهای ارتش عراق و الحشد الشعبی در پی عقب‌نشینی شبانه پیشمرگه‌ها، کنترل روستاهای «تازا» و «البشیر‌» در 10 کیلومتری جنوب شهر کرکوک را به دست گرفتند. از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه نیز از استقرار خودروهای زرهی حامل پرچم عراق در اطراف رودخانه‌ای در نزدیکی کرکوک خبر داد و اعلام کرد که نیروهای پیشمرگه‌ نیز در پشت خاکریز‌‌ها و بلوک‌های سیمانی سنگر گرفته‌اند. یک افسر ارتش عراق نیز با تایید این خبر، گفته‌ است که «نیروهای دولتی هنوز دست به تحرکی نزده و منتظر دستور ستاد کل ارتش هستند.»
   
ایران مرز باشماق را بست
با توجه به تحولات در اقلیم کردستان عراق و برگزاری همه‌پرسی جدایی در این منطقه در روز 2 مهرماه، از صبح روز یک‌شنبه گذرگاه رسمی ایران به اقلیم در مریوان که باشماق نام دارد بسته شده و تردد از این محل انجام نمی‌گیرد. دوم مهرماه کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده بود که به درخواست دولت مرکزی عراق، تمامی پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل و همچنین پروازهای عبوری از فضای کشورمان از مبدأ اقلیم کردستان متوقف شد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
0
مسعود بارزانی با پایان دوره ریاست ش " چیزی برای از دست دادن ندارد " اما دست به قمار خطرناکی زده " با تفکر استقلال "
می خواهد از طرح امریکا واسرائیل در عراق استفاده کرده " برای خود جایگاهی در حکومت اینده کردستان ایجاد کند . جالب
ست اگر بارزانی به خواهد نیروی نظامی عراق را که داعش را با همه حمایت ها " شکست داد " امتحان کند " باید بارزانی ان زمان را که ایران " اقلیم کردستان را از سقوط بوسیله داعش نجات داد
را " به یاد بیاورد " ولی متاسفانه جاه طلبی انسان ها " انان را کر
و کور می کند.
یک بسیجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
0
0
واقعا ما باید دوباره سخنان حکیمانه حضرت امام خمینیرحمه الله تعالی علیه را به یاد اوریم که فرمودنداسراییل غده سرطانی است.هر کجا این رژیم صهیونیستی فاسد خون آشام تروریستی دشمن خدا وبشریت دست گذاشته اختلاف وفتنه وجنگ وترور به راه افتاده است.حالا کردها را به تجزیه طلبی تحریک کرده است این بارزانی مزدور نمی داند که تبعیت از اسراییل نابودی وبدنامی او و حکومتش را در پی خواهد. داشت چون همین وجود فیزیکی بارزانی مدیون دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است وگرنه داعشیان با سر بریده اش توپ بازی می کردند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار