کد خبر: 876546
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱
وزير بهداشت با اشاره به اينكه ناني كه در اختيار مردم قرار مي‌گيرد ميزان نمكش سه برابر حدمجاز است، گفت: در برخي موارد شاهد استفاده از جوهرنمك با همين عنوان يا با عنوان مخمر در نان هستيم كه بخشي از بيماري‌هاي گوارشي مردم به همين دليل است. 
سيدحسن هاشمي در حاشيه همايش روز جهاني غذا با بيان اينكه بخش زيادي از گرفتاري‌هاي ما در حوزه فرآورده‌هاي غذايي قاچاق است، افزود: يكي از تأكيدهاي ما كاهش مصرف نمك بود كه خوشبختانه توانستيم ميزان آن را كاهش دهيم. در شكر نيز بايد اقدامي انجام دهيم؛ چراكه روزانه ۸۵ گرم شكر مصرف مي‌كنيم. اين در حاليست كه حداكثر ميزان مصرف شكر در روز بايد ۶۰ گرم باشد و اين يعني اينكه ما بايد ميزان مصرف شكر را در كشور ۲۵ درصد كاهش دهيم. به دليل مصرف زياد شكر است كه كودكانمان چاق هستند و بيش از ۴۵ درصد از مردم كشور نيز اضافه وزن دارند. اگر ۸۰ درصد مرگ ايرانيان به دليل بيماري‌هاي غيرواگير است، اين يعني ما بايد در سبك زندگي و تغذيه خود تجديدنظر كرده و نمك، شكر و روغن كمتري مصرف كنيم.  وزير بهداشت در مورد بحث سلامت نان گفت: نان غذاي اصلي در كشور است و اگر نان سالمي به مردم بدهيم، بخشي از وظيفه‌مان را انجام داده‌ايم. وزارت بهداشت براي شركت‌هاي توليدكننده موادغذايي سخت‌گيري مي‌كند تا نمك‌شان را به ميزان يك گرم يا يك‌دهم گرم كاهش دهند، اما از آن طرف ناني در اختيار مردم قرار مي‌گيرد كه ميزان نمكش سه برابر حدمجاز است.  وي افزود: زماني كه به نانوا مي‌گوييم چرا به ميزان زياد از نمك استفاده مي‌كني؟ مي‌گويد آردي كه به من مي‌دهند مناسب نيست و خميرش شل است و در تنور مي‌ريزد. بنابراين بايد گندم وارداتي را با آن مخلوط كنم. اين در حاليست كه دو برابر قيمت جهاني گندم را براي خريد آن مي‌دهيم و از طرفي هم نمك به آن اضافه مي‌كنيم كه بيماري و هزينه ايجاد مي‌كند.  وزير بهداشت با بيان اينكه بايد رودربايستي‌ها را كنار بگذاريم، تأكيد كرد: اگر مشكل نان حل شود از بروز بخشي از بيماري‌ها پيشگيري مي‌شود. بر اين اساس اميدوارم مسئولان حرف نانواها را گوش دهند و مشكلاتشان را حل كنند. 
به نقل از «فارس» وي با بيان اينكه ما به دنبال كاهش نمك و عدم‌استفاده از جوهر نمك در نان هستيم، گفت: در حال حاضر در برخي موارد جوهرنمك گاهي با همين عنوان و گاهي با عنوان مخمر در نان استفاده مي‌شود و بخشي از بيماري‌هاي گوارشي مردم به همين دليل است. بنابراين ما نگران بروز بيماري‌هايي هستيم كه مرتبط با عملكرد ساير دستگاه‌هاست و اميدواريم مسئولان مرتبط به اين موضوعات توجه كنند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار