کد خبر: 876538
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران: نمايندگان رسمي در پيش‌فروش تخلف كردند / بعد از كم‌كاري سازمان حمايت مصرف‌كنندگان در نظارت بر بازار مواد غذايي، اين بار نوبت به بازار خودرو رسيده است...
بهناز قاسمی

بعد از كم‌كاري سازمان حمايت مصرف‌كنندگان در نظارت بر بازار مواد غذايي، اين بار نوبت به بازار خودرو رسيده است.

به گفته رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران اتومبيل، اين سازمان در اعلام اسامي شركت‌هاي متخلف در پيش فروش خودرو ۱۴ ماه تأخير داشته است، يكي از اين شركت‌هاي متخلف نيز اين سازمان دولتي را متهم به ايجاد انحصار، رانت‌ و اخلال در عملكرد واردكنندگان خودرو كرد، با اين حال اين سازمان سكوت كرده و پاسخي به اين اتهامات نداده است. 

رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران اتومبيل با انتقاد از تأخير ۱۴ ماهه سازمان حمايت در اعلام اسامي شركت‌هاي متخلف در پيش فروش خودرو، گفت: نمايندگان رسمي هم حدود ۱۲ ماه است كه بيش از ظرفيت، ثبت‌نام كرده‌اند اما نمي‌توانند خودرو را به مشتري تحويل دهند. 
سعيد مؤتمني در گفت‌ و گو با فارس، با اشاره به اعلام نام هفت شركت از سوي سازمان حمايت به عنوان شركت‌هاي متخلف در پيش‌فروش خودرو، اظهار داشت: طبق مصوبه 18 فروردين 95 دولت، شركت‌هايي مي‌توانند براي پيش‌‌فروش خودرو اقدام كنند كه داراي مجوز از وزارت صنعت باشند، اين در حالي است كه از تاريخ اين مصوبه تاكنون برخي شركت‌ها نسبت به پيش‌ فروش خودرو بدون دريافت مجوز اقدام كرده‌اند، اما حال با گذشت بيش از يك سال از اين اتفاق، به تازگي صداي سازمان حمايت درآمده است. 

وي ادامه داد: حالا كه شكايت‌هاي زيادي نسبت به پيش‌فروش‌هاي غيرقانوني خودرو مطرح شده، سازمان حمايت با تأخير به اين مسئله وارد شده و نام شركت‌هاي غيرمجاز را اعلام كرده است، اين در حالي است كه فهرستي از اسامي شركت‌هاي متخلف در مرداد سال قبل از سوي اتحاديه نمايشگاه‌داران اتومبيل به دستگاه‌هاي مربوطه ارائه شده، ولي حالا سازمان حمايت با تأخير 14 ماهه به اين مسئله وارد شده است. 

مؤتمني با بيان اينكه در حال حاضر همه مي‌دانند كه ثبت سفارش واردات خودرو متوقف است و اگر كسي براي پيش‌‌فروش ثبت‌نام كند نمي‌تواند نسبت به واردات خودرو اقدام كند، افزود: در اين شرايط سازمان حمايت وارد موضوع شده در حالي كه در خرداد ماه كه ثبت‌نام‌ها بسيار زياد بود و شكايت‌هاي زيادي مطرح مي‌شد، هيچ عكس‌العملي را از سوي سازمان حمايت شاهد نبوديم و حتي در برخي موارد نيز از اين شركت‌ها حمايت عملي مي‌شد. 
وي تأكيد كرد: در حال حاضر تعداد شكايت‌هاي ارائه شده به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران بسيار زياد شده و به همين دليل سازمان حمايت مجبور به ورود به مسئله شده، در حالي كه وظيفه‌اش جلوگيري از جرم است. 

به گفته وي، زماني كه ثبت سفارش واردات خودرو بسته شد، برخي افراد كه انبارهايشان پر از خودرو بود، از اين موضوع سوء‌استفاده كردند و سود بالايي را به جيب زدند. طبق قانون، واردكنندگان مي‌توانند سود 10 تا 15 درصدي را كسب كنند نه سود 100 درصد! در حالي كه شركت‌هاي سودجو در شرايطي كه ثبت‌سفارش بسته شد، به سودهاي نجومي رسيدند. 
    
سازمان حمايت، حمايتي از مصرف‌كننده نمي‌كند
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران اتومبيل با بيان اينكه سازمان حمايت فقط نام حمايت از توليدكننده را يدك مي‌كشد، گفت: اقدامي براي حمايت از مصرف‌كننده توسط اين سازمان انجام نمي‌شود. 

مؤتمني در ادامه با بيان اينكه حدود يك ماه است تعداد شكايت‌هاي مطرح شده در مورد شركت‌هاي متخلف پيش‌ فروش‌كننده خودرو كمتر شده است، گفت: خريداران متوجه ماهيت اين شركت‌ها شده‌اند و مراجعه كمتري براي ثبت‌نام دارند. 
وي افزود: اين شركت‌ها تا زماني كه ورودي داشته باشند، به مردم سود پرداخت مي‌كنند يا در ازاي خودرويي كه نمي‌توانند تحويل دهند، پول مردم را با تأخير پس مي‌دهند اما وقتي ورودي شركت كم شود، ديگر به تعهداتشان عمل نمي‌كنند. مؤتمني با بيان اينكه پيش‌فروش خودرو توسط شركت‌هاي اعلام شده تخلف محسوب مي‌شود، گفت:‌اتحاديه نمايشگاه‌داران اتومبيل تعهدهايي را از اين شركت‌ها گرفته و در صورت پيش‌فروش خودرو با آنها برخورد خواهد شد. 
وي با اشاره به اينكه اين شركت‌ها آگهي رسمي و پيش‌فروش به صورت رسمي ندارند، گفت: ممكن است پيش‌فروش‌هايي به صورت غيررسمي انجام شود ولي مردم بايد آگاه باشند و بدانند كه ثبت‌ سفارش واردات خودرو متوقف است، حتي نمايندگان رسمي نمي‌توانند خودرو به مردم تحويل دهند. 
    
تخلف نمايندگي‌هاي رسمي در پيش‌فروش خودرو
وي در ادامه با بيان اينكه در حال حاضر تحويل خودرو توسط برخي نمايندگي‌هاي رسمي فروش خودرو نيز صورت نمي‌گيرد، گفت: اين شركت‌ها حدود 12 ماه است كه بيش از ظرفيت خود ثبت‌نام انجام داده‌اند اما نمي‌توانند خودرو را به مشتري تحويل دهند، مشكل توقف ثبت‌سفارش مربوط به سه ماه اخير است اما اين شركت‌ها تعهدات اسفند 95 خود را نيز عملي نكرده‌اند و بهانه آنها اين است كه ثبت‌ سفارش بسته است در حالي كه در اسفند 95 ثبت‌ سفارش مشكلي نداشته است. 

رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران اتومبيل با بيان اينكه نمايندگان رسمي بايد سرمايه خود را در كار خريد و فروش خودرو استفاده كنند، گفت: ‌اين شركت‌ها ابتدا بايد نسبت به واردات اقدام كنند، بعد به مردم خودرو بفروشند نه اينكه مانند مؤسسات غيرمجاز عمل كنند. 
به گفته وي‌، پيش‌فروش خودرو هميشه با تخلف همراه است و در برخي موارد شركت‌ها به تعهدات خود عمل نمي‌كنند، بعد قيمت را افزايش مي‌دهند و مشتري نيز به خاطر اينكه قيمت در بازار رو به افزايش است، صبر مي‌كند و خودرو را با تأخير تحويل مي‌گيرد. در نتيجه بازار سياه خودرو و واسطه‌گري تقويت مي‌شود. 
   
اطلاعیه یک شرکت متخلف
به دنبال اعلام اسامی شرکت‌های متخلف واردکننده خودرو از سوی سازمان حمایت، شركت «مفتاح رهنورد» به عنوان يكي از هفت شركت نام برده شده توسط سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان، با انتشار اطلاعيه‌اي مدعي شد از مدت‌ها پيش مراحل و مقدمات دريافت مجوز پيش‌فروش خودرو را طي كرده‌ است اما هيچ نتيجه‌اي مبني بر احراز يا عدم‌احراز صلاحيت اين شركت از سوي سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان به آن اعلام نشده است. 

اين شركت، سازمان حمايت را در كنترل بازار كالا و خدمات به تخريب شركت‌هاي فعال بازار خودرو متهم و اعلام كرد اين سازمان در جهت تقويت شركت‌هاي خاص قدم برمي‌دارد و ايجاد انحصار و رانت را از تبعات اطلاعيه سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان دانست. 
در بخشي از اطلاعيه اين شركت آمده بود:«حداقل انتظار افكار عمومي از مسئولان و دستگاه‌هاي بازرسي و نظارتي، پيگيري و تحقيق و تفحص از قصد و نيت سازمان حمايت از تأمين منافع شركت‌هاي خاص است.»

به دنبال اين اتهامات، ايسنا موضع سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان به عنوان نهاد حاكميتي مسئول كنترل بازار كالا و خدمات را پيگير شد، با اين حال با وجود پيگيري‌هاي صورت گرفته اين سازمان سكوت اختيار كرده و پاسخي ارائه نكرد. 
اين سكوت در حالي است كه منطقي به نظر نمي‌رسد عملكرد يك سازمان حاكميتي در راستاي انجام وظايف محوله از سوي شركت‌هاي ذي‌نفع مربوطه زير سؤال رفته و پاسخي به اتهامات داده نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار