کد خبر: 876526
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶
نياز كشور ساخت ريل براي سرعت‌‌ ۲۵۰ كيلومتر است در حالیکه ذوب‌آهن اصفهان ریل برای سرعت 160 کیلومتر تولید می‌کند...
توليد ريل U33 در حالي از سوي ذوب‌آهن به عنوان «ريل ملي» آغاز شد كه سابقه توليد انبوه آن به يك دهه پيش مي‌رسد و اين ريل براي سرعت كمتر از ۱۶۰ كيلومتر بر ساعت است. در حالي كه نياز كشور ريل UIC60 است كه براي سرعت‌‌ ۲۵۰ كيلومتر و بيشتر اختصاص مي‌يابد. 
به گزارش فارس، حمل‌و‌نقل ريلي در بين شيوه‌هاي مختلف جا‌به‌جايي به سبب مزاياي متعددي مانند مصرف‌ سوخت به ميزان يك‌هفتم‌ حمل‌و‌نقل جاده‌اي، ايمني 50 برابري، ظرفيت جابه‌جايي بالاتر بار و مسافر و آلودگي كمتر محيط‌زيست، در صدر اولويت‌هاي حمل‌و‌نقلي كشور قرار گرفته است. در كنار اين مزاياي عمومي، قرارگيري ايران در مسير چهارراه جهاني و عبور كريدور‌هاي مهمي مانند كريدور شمال-  جنوب و فرصت بهره‌مندي از منافع بزرگ اين مسيرهاي ترانزيتي، اهميت توسعه حمل‌و‌نقل ريلي در كشور ما را دو چندان كرده است.

طبق محاسبات براي احداث محورهاي مهمي مانند مسير اصفهان-  اهواز و چابهار- سرخس، نيازمند توسعه 25‌هزار كيلومتر شبكه ريلي است، در حالي كه شبكه فعلي حدود 11 هزار كيلومتر خط ريلي دارد.  در زمان كنوني كه راه‌آهن ايران حدود 90 ساله شده است، توان داخلي پاسخگوي همه مراحل توسعه زيرساخت ريلي مانند خط ريلي، پل و تونل است و تنها حلقه مفقوده خودكفايي كامل در اين زمينه، توليد ريل داخلي است. هر چند سابقه تلاش براي داخلي كردن اين محصول ارزشمند به اوايل دهه 70 باز‌مي‌گردد، اما تا شروع دهه 90 به دليل نبود عزم جدي در تلاش مسئولان اين اقدام به سرانجام مورد نظر نرسيد. سال 93 و زماني كه به دلايل مختلف، تأمين ريل از خارج با مشكل جدي مواجه شده بود، در يك تفاهم دو‌طرفه بين ذوب‌آهن و وزارت راه و شهرسازي، شركت ذوب‌آهن با صرف هزينه‌ 200 ميليارد توماني، اقدام به خريد و پياده‌سازي يك خط توليد پيشرفته آلماني ‌كرد. ‌‌

روزهاي پاياني تابستان امسال بود كه شركت ذوب‌آهن اصفهان اعلام كرد توليد انبوه 40 هزار تن ريل  U33 را آغاز كرده است. همزمان با بازديد فعالان بازار سرمايه از كارخانه ذوب‌آهن اصفهان، اين خط توليد بعد از مدتي تأخير و پس از موفقيت در توليد آزمايشي و محدود ريل U33 و UIC60 در نهايت 21‌شهريور ماه توليد محموله 40 هزار تني ريل  U33 را در فاز اول كليد زد.  طبق قرارداد منعقد شده بين ذوب‌آهن و شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران، مقرر شده بود كه در فاز اول، ذوب‌آهن 40 هزار تن ريل  U33 به اين شركت تحويل دهد و در مرحله بعد قرارداد خريد ريل  UIC60 منعقد شود. به گفته كارشناسان ريل  U33 مناسب براي خطوط فرعي و سرعت‌هاي كمتر از 160 كيلومتر بر ساعت است؛ اين ريل سال‌هاست كه‌ براي ريل‌گذاري خطوط راه‌آهن به دليل از رده خارج شدن مورد استفاده قرار نمي‌گيرد و  نياز اصلي راه‌‌آهن براي توسعه خطوط اصلي و دستيابي به سرعت 250 كيلومتر بر ساعت، ريل UIC60 است كه استاندارد پذيرفته شده در سراسر دنيا محسوب مي‌شود. نكته مهم آن است كه توليد انبوه ريل U33 اصولاً اتفاق جديدي محسوب نمي‌شود، زيرا پيش‌تر در سال 87 نيز توليد انبوه اين نوع ريل با موفقيت به انجام رسيده بود و آنچه نياز كشور به توليد ريل ملي عنوان مي‌شود، در حقيقت تأمين نياز بزرگ كشور به ريل  UIC60 است. ‌با اين حال و با حدود 11 ماه تأخير، توليد ريل قديمي در حالي آغاز مي‌شود كه اين مجموعه همچنان مهياي توليد انبوه ريل  UIC60 نشده و همتي براي حل مشكلات اندك باقيمانده را از خود نشان نمي‌دهد. پيشتر در ادعايي پيش‌دستانه، شركت ذوب‌آهن اعلام كرده بود  در صورت عدم توافق با راه‌آهن، با مشتريان داخلي ديگر مانند پيمانكاران و حتي مشتريان خارجي وارد مذاكره خواهد شد‌؛ اتفاقي كه‌ آن هم به قرارداد منجر نشد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار