کد خبر: 876523
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
اجراي بد بخشنامه‌اي كه به نفع شهروندان است
با وجود حدود 6 ميليون خودروي دوگانه‌سوز در كشور قرار شد تا با بخشنامه دادستان، مالكان خودروهاي دوگانه‌سوز براي تست مخازن سوخت به مراكز مجاز و معين اعلام شده...
بیژن تنها 

با وجود حدود 6 ميليون خودروي دوگانه‌سوز در كشور قرار شد تا با بخشنامه دادستان، مالكان خودروهاي دوگانه‌سوز براي تست مخازن سوخت به مراكز مجاز و معين اعلام شده مراجعه كنند و با پرداخت هزينه‌هاي مصوب، خودروهاي خود را ايمن‌سازي كنند تا حادثه ناگواري پيش نيايد، اما به دليل نظارت نكردن دستگاه‌هاي متولي و اجرايي بسياري از مراكز تست اين خودروها از انجام معاینه به دلايل مختلف شانه خالي كردند و فقط چند مركز محدود و دهها هزار خودروي دوگانه‌سوز سرگردان باقي مانده‌اند.
  
با الزام به انجام تست خودروهای دوگانه‌سوز برخي از مراكز با ثبت‌نام و ارسال پيامك نوبت‌هاي چند ماهه دادند و برخي ديگر از مراكز با صف‌هاي طولاني مواجه شده‌اند. در اين ميان انجام معاينه فني خودروهاي دوگانه‌سوز منوط به انجام معاينه فني مخازن گازسوز شده است. صاحبان خودروهاي دوگانه‌سوز به دليل بي‌تدبيري برخي دستگاه‌هاي متولي و اجرايي سرگردان از اين مراكز به مراكز ديگر مراجعه مي‌كنند. اگر فردي موفق مي‌شد تا براي تست خودرو به مركزي مراجعه كند تازه با مسائل و مشكلات بسياري روبه‌رو مي‌شد، به گونه‌اي كه خودروهاي دوگانه‌سوز نصب كارخانه، در برخي مراكز غيرمجهز و با افراد غيرحرفه‌اي معاينه مي‌شوند.
هر چند مخازن توسط مراكز مجاز و داراي استاندارد تست مي‌شود ولي برخي مراكز معاينه دوگانه‌سوز به دليل نداشتن افراد حرفه‌اي و تجهيزات مجاز، به هر نحوي كه مي‌خواهند سيستم‌هاي دوگانه‌سوز كارخانه را جمع‌وجور و نصب مي‌كنند!

در اين ميان به دليل نبود سازوكار معين و مشخص، عده‌اي با گرفتن پول‌هاي اضافي، كار برخي صاحبان خودرو را زودتر انجام مي‌دهند. به عنوان مثال، براي تست يك خودروي دوگانه‌سوز پرايد كه دو مخزن گاز دارد پس از چند روز سرگرداني مبلغ 172 هزار تومان اخذ شده و پس از تست مخازن كه در جاي ديگري صورت گرفته است و در شرايط نامناسب و غيرايمني مخازن حمل‌ونقل شده اقدام به نصب آن مي‌كنند و به دليل شلوغي و رعايت نكردن نوبت، عده‌اي با گرفتن پول اضافي در كمتر از چند دقيقه مخازن را در جاي خود نصب مي‌كنند. پس از تست اولیه (توسط كف صابون)، خودرو بايد سوختگيري شود تا تست به اصطلاح چشمي صورت بگيرد اما از آنجايي كه اين مراكز تجهيزات و افراد متخصص تست چشمي را ندارند، مالك خودرو دوباره سرگردان شده و در يكي از مراكز معاينه فني با پرداخت 32 هزار تومان تست چشمي صورت مي‌گيرد.

اينكه مقام مسئول قضايي تصميم بجا و درستي مي‌گيرد ولي به دليل ناكارآمدي و بي‌توجهي دستگاه‌هاي متولي و اجرايي، صاحبان خودروهاي دوگانه‌سوز در ميان مراكز محدود معاينه فني سرگردان مي‌شوند، جاي تأمل دارد. همچنين بايد پرسيد بر انجام كار برخي مراكز معاينه دوگانه‌سوز چه نظارتي صورت مي‌گيرد و به كارگيري افراد غيرحرفه‌اي و غيرمتخصص و  نداشتن تجهيزات اوليه چه پيامدهايي مي‌تواند به دنبال داشته باشد؟
در صورت وجود ايراد و اشكال و وقوع حوادث چه كسي پاسخگوي خسارت‌هاي جاني و مالي خواهد شد؟

نبود زيرساخت و مراكز هيدروستاتیک به ميزان كافي سبب شده است تا رانندگان خودروها سرگردان بشوند. در اين زمينه مدير امور اجرايي معاينه فني خودروهاي کشور گفت: طرح معاينه فني خودروهاي دوگانه‌سوز با توجه به کمبود زيرساخت‌هاي لازم براي اجراي طرح آزمون‌هاي اين خودروها به مدت سه ماه به تعويق افتاد. 
 
سرگردانی 6میلیون خودروی دوگانه‌سوز
سعيد قيصر افزود: هم اکنون در تهران حدود يک ميليون و در کشور حدود 6 ميليون خودروي دوگانه‌سوز وجود دارد که فقط 18 استان تست‌هاي تکميلي لازم را براي اين خودروها انجام مي‌دهند. 
وي خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه هيئت وزيران مقرر شد براي خودروهاي دوگانه‌سوز با عمر مخزن بيش از شش سال علاوه بر معاينه فني بنزيني، تست هيدروستاتيک که مخصوص مخزن گاز CNG اين خودروهاست نيز انجام گيرد. با توجه به اينکه زيرساخت‌هاي لازم براي اجراي اين مصوبه در حال حاضر وجود ندارد، پس از اين دارندگان خودروهاي دوگانه‌سوز مي‌توانند در مرحله معاينه فني عادي پذيرش شوند و تا سه ماه فرصت دارند با مراجعه به مراکز تست هيدروستاتيک، معاينه فني مورد نظر را اخذ کنند. 
مدير امور اجرايي معاينه فني خودروهاي کشور با بيان اينکه هزينه تست هيدروستاتيک 62 هزار تومان است، تصريح کرد: صاحبان خودروهاي دوگانه‌سوز در صورت مواجهه با هرگونه تخلفي مي‌توانند به صورت 24 ساعته با شماره 62982 با مرکز مديريت معاينه فني کشور در تماس باشند. 

وي افزود: اين افراد همچنين براي مشاهده نشاني اين مراکز نيز بايد به سايت سيمفا (سامانه يکپارچه معاينه فني کشور)مراجعه کنند. قيصر اظهارکرد: در حال حاضر 35 مرکز در کل کشور و دو مرکز در استان تهران اين تست را انجام مي‌دهند اما در تلاش هستيم تا پايان سال جاري اين مراکز را در استان تهران تا 40 مرکز افزايش دهيم. 
وي در مورد خودروهاي گازسوزي که به صورت کارگاهي يا از طرق مختلف دوگانه‌سوز شده‌اند، گفت: از آبان‌ماه دارندگان اين خودروها موظفند هرچه سريع‌تر نسبت به اصلاح کارت خودرو و سند مالکيت خود اقدام کنند. 
گفتني است، از هفته دوم شهريور ماه امسال، معاينه فني براي خودروهايي با سوخت CNG اجباري است و بايد دارندگان خودروهاي دوگانه‌سوز علاوه بر معاينه فني اوليه خودرو، يک معاينه فني ديگر هم که در آن تست مخزن گاز خودروها انجام مي‌شود، دارا باشند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار