کد خبر: 876522
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
با ازدیاد جمعیت موش‌ها و گربه‌ها برخی از بوستان‌های پایتخت به حیات وحش شهری تبدیل شده است!
يكي از مصاديق رعايت نكردن نظافت شهرها چه از سوي شهروندان و چه مسئولان شهري وجود جانوران موذي به ‌خصوص موش و گربه و حشرات است.
بیژن یانچشمه  

يكي از مصاديق رعايت نكردن نظافت شهرها چه از سوي شهروندان و چه مسئولان شهري وجود جانوران موذي به ‌خصوص موش و گربه و حشرات است. در حال حاضر به‌رغم تلاش‌هاي چندين ساله براي كنترل و مبارزه با جمعيت جانوران موذي در شهر، موش‌ها و گربه‌ها در شهر جولان مي‌دهند و با قايم‌باشك‌بازي با شهروندان و مسئولان شهري، سلامت شهري را به خطر انداخته‌اند.
  
حكمراني موش و گربه‌ها در معابر شهری!
جايي در شهر نيست كه در خلوت روز و شب از جانوران موذي در امان باشد. موش‌ها و گربه‌ها در سطح معابر و كنار مخازن زباله، حاشيه مخروبه‌ها، مصالح ساختماني و تجهيزات و خودروهاي رها شده در سطح شهر به وفور ديده مي‌شوند.
شايد در گذشته موش‌ها را كه كوچك بودند به سختي مي‌شد ديد ولي در حال حاضر با افزايش جمعيت شهري و متراكم شدن بافت‌هاي شهري، جمعيت موش‌ها هم به‌رغم تلاش‌هاي صورت گرفته، افزايش يافته است.
گاه آمارهاي غيرواقعي و اغراق‌كننده‌اي از جمعيت موش‌ها ارائه مي‌شود ولي آنچه مسلم است اينكه تعداد اين جانوران موذي به حدي زياد شده است كه در روز اگر دقت كنيد چندتايي از آنها را به راحتي مي‌توانيد رصد كنيد.
حالا موش‌هاي شهري به قدري بزرگ شده‌اند يا از نژادهايي هستند كه جثه بزرگي دارند و به راحتي مي‌توان رفت و آمد موش‌ها را در معابر شهری رصد کرد.
   
رعايت نكردن نظافت شهري
 بايد قبول كرد كه رعايت نكردن نظافت شهري از سوي شهروندان و بعضاً از سوي شهرداري سبب شده است تا موش‌ها و گربه‌ها به راحتي به موادغذايي دسترسي پيدا كنند. اينكه شهروندان زباله‌هاي خود را در هر گوشه شهر رها مي‌كنند يا به جاي انداختن كيسه زباله در مخازن زباله آنها را در كنار آن رها مي‌كنند، خود عاملي اصلي براي ازدياد موش و گربه در پايتخت شده است. نهرهاي آب جاري، مخروبه‌ها و مصالح ساختماني و تجهيزات رها شده در معابر و پياده‌روها سبب شده است تا اين جانوران موذي در همه جاي شهر يافت شوند.
   
پارك‌ها در تسخير گربه‌ها
 اگر سري به پارك هنرمندان در مركز شهر بزنيد، گربه‌‌ها و حتي موش‌ها به قدري در اين مكان زياد شده‌اند كه بعضاً استفاده‌كنندگان از اين فضاهاي عمومي جرئت نمي‌كنند به راحتي در پارك قدم بزنند. اين وضعیت براي بسیاری از پارك‌ها و فضاهاي سبز هم صدق مي‌كند. گربه‌ها و موش‌ها به دليل همزيستي با شهروندان، ناقل بسياري از بيماري‌ها هستند و سلامت شهر و شهروندان را تهديد مي‌كنند و در صورت مبتلا شدن شهروندان به يك بيماري و شيوع آن بايد هزينه‌هاي بسياري براي درمان و پيشگيري از جيب شهروندان و بيت‌المال هزينه شود.
   
موش‌ها عامل خشك شدن درختان!
 موش‌ها به دليل ذات جوندگي خود، هر چيزي را مي‌جوند، از زباله گرفته تا كابل‌هاي برق و لوله‌هاي پلاستيكي انشعابات شهري حتي موش‌ها به ريشه و تنه درختان هم رحم نمي‌كنند.
يكي از علت‌هاي خشك شدن و تخريب فضاهاي سبز و درختان كنار معابر شهري موش‌ها هستند. سال‌هاست موش‌ها در مقابل اقدامات صورت گرفته براي نابودي از خود واكنش هوشمندي نشان داده و جمعيت خود را افزايش داده‌اند.

اقدامات صورت گرفته توسط شهرداري‌ها در كلانشهرها كه با هزينه‌هاي چندصد ميليوني صورت گرفته و روش‌هاي مختلف به كار گرفته شده تاكنون نتوانسته است جمعيت موش‌ها را تحت كنترل درآورد.
در اين ميان موش‌ها در فضاهاي شهري كه جمعيت بيشتري دارند، بيشتر جولان مي‌دهند و از هر سوراخ و شكافي سر در‌مي‌آورند و گربه‌هاي پايتخت كه حالا دست‌آموز شده‌اند و هر روز غذاي خود را از برخي شهروندان در پارك دريافت مي‌‌كنند، ديگر جرئت ندارند كه به دنبال موش‌ها بروند.
   
واردكننده تله‌موش شديم!
 بر اساس گزارش مشرق، آمارهاي گمرك نشان مي‌دهد كه در چهار ماه اول امسال 181 تن تله‌موش وارد كشور شده است. بر اساس اين گزارش، ايران در چهار ماه اول سال جاري 2/2 تن تله‌موش از آلمان، 7 تن از بلغارستان، 8/7 تن از تركيه، 33/8 تن از كره‌جنوبي، 8 تن از سوئد و 123/8 تن از چين به ارزش 21 ميليارد و 974 ميليون و 80 هزار و 203 معادل 676 هزار و 689 دلار انواع تله موش وارد كشور كرده است. 
  
يك پيشنهاد
بهتر است دستگاه‌هاي مبارزه با جانوران موذي براي شكار موش‌ها، عده‌اي را استخدام تا موش‌ها را شكار كنند. با اين اقدام هم عده‌اي جوان بيكار شاغل مي‌شوند و هم جمعيت جانوران موذي كنترل مي‌شود!با توجه به اقدامات صورت گرفته از سوي دستگاه‌هاي متولي مبارزه با جانوران موذي شهري تأكيد مي‌شود كه شهروندان بايد نظافت شهري را رعايت كنند و با همراهي با مسئولان شهري زمينه فرهنگ‌سازي بهتر در زمينه نظافت شهر را فراهم كنند تا جمعيت اين جانوران تحت‌كنترل درآيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار