کد خبر: 876497
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵
یگانه شریعت

پرده اول: ميزان دسترسي ايرانيان به اينترنت طبق آمارهاي دفتر توسعه انساني سازمان ملل متحد بيش از ۴۴ درصد است؛ بر اساس اين گزارش سهم زنان در دسترسي به اينترنت كمتر است.
 اگر بخواهيم آمار دسترسي زنان استان‌هاي مختلف به اينترنت را در نظر بگيريم بر اساس آمار موجود در مي‌يابيم كه «سمنان» بالاترين ميزان استفاده از اينترنت در ميان زنان ۱۵ تا ۵۴ ساله را با 54/38 درصد به خود اختصاص داده است. استان‌هاي تهران با 93/31، اصفهان با 84/25، البرز با 16/24و گيلان با 17/23 درصد در رتبه‌هاي بعدي دسترسي زنان به اينترنت در كشور قرار دارند. در مقابل اين آمار، استان سيستان و بلوچستان تنها با 47/4 درصد در انتهاي اين جدول قرار گرفته است.
بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري، زنان ۱۵ تا ۵۴ ساله سيستان و بلوچستان در دسترسي به رايانه نيز اوضاع مناسبي ندارند. اين زنان تنها 01/10 درصد به رايانه دسترسي دارند.
اين در حالي است كه زنان سمناني نيز در دسترسي به رايانه با بيش از ۶۰ درصد، رتبه اول را در كشور به خود اختصاص داده‌اند. زنان ساكن استان‌هاي تهران با 58/51‌‌، البرز با 64/47 و اصفهان با 96/45 نيز در رتبه‌هاي دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند.
زنان سيستان و بلوچستان با محروميت از وسايل ارتباط جمعي در شاخص‌هاي مربوط به رسانه‌هاي جمعي نيز در پايين‌ترين سطح از ميانگين‌هاي كشوري قرار دارند و بيش از 8/39 درصد از زنان اين استان به هيچ كدام از رسانه‌ها، درطول هفته دسترسي ندارند، درحالي كه زنان ساكن استان تهران در اين شاخص رتبه ۱۳ را با 61/1 درصد به خود اختصاص داده‌اند.
پرده دوم: آنطور كه رضا راحت دهمرده، مديركل ثبت احوال سيستان و بلوچستان مي‌گويد: اين استان رتبه اول جمعيت جوان كشور را با داشتن ۷۰ درصد جمعيت زير ۳۰ سال دارد و پايين‌ترين رتبه سالمندي كشور با 3/3 درصد به سيستان و بلوچستان اختصاص دارد.
به گفته وي همچنين پايين‌ترين نرخ طلاق در كشور مربوط به استان سيستان و بلوچستان است و به‌طور ميانگين از هر ۱۶ ازدواج در استان يك ازدواج منجر به طلاق مي‌شود، در حالي كه ميانگين كشوري در اين زمينه چهار به يك است.
پرده سوم: راهيابي 415 زن در استان سيستان و بلوچستان به پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا حكايت از ركورد‌شكني بي‌سابقه‌اي در تمام كشور داشت. اين ركورد هم از جهت تعداد زنان راه يافته به شوراها در تمام كشور بي‌نظير بود و هم با افزايش بي‌سابقه‌اي نسبت به دوره قبلي مواجه شد، به‌گونه‌اي كه به گفته علي اوسط هاشمي، استاندار سيستان و بلوچستان در دوره قبل شوراهاي شهر و روستا 185 زن به اين شوراها راه يافته بودند.
پرده چهارم: بر خلاف تمام جو‌سازي‌هاي خارجي و داخلي به نظر مي‌رسد زنان سيستاني هم در زندگي خانوادگي به گواهي آمار پايين طلاق در اين استان و هم در حوزه مشاركت‌هاي اجتماعي با استناد به ركورد‌شكني در ورود به شوراها توانسته‌اند موفق عمل كنند و انگار دسترسي كمتر اين زنان به اينترنت نسبت به زنان ساير استان‌ها نه فقط بر فعاليت‌هاي اجتماعي و زندگي خانوادگي آنها تأثير منفي نداشته كه تأثيرش مثبت هم بوده است.
پرده آخر: تا پايان سال 2016 ميلادي كاربران اينترنت در ژاپن به حدود 75 ميليون نفر رسيده، اما آنها روزانه به‌طور متوسط 19 دقيقه در شبكه‌هاي اجتماعي وقت مي‌گذارند كه كمترين ميزان حضور در جهان است؛ ‌پس مي‌توان اينگونه نتيجه‌گيري كرد که دسترسي به اينترنت بدون‌سواد رسانه‌اي بيش از آنكه مفيد باشد، چالش‌برانگيز خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار