کد خبر: 876445
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
معاون اول رئیس جمهور خبر داد
معاون اول رئیس جمهور از تصویب فاینانس 688 میلیون یورویی برای تأمین آب شرب تبریز و سایر شهرهای استان خبر داد و گفت: این مورد جزو موارد استثنائی مصوبات ما بود.
اسحاق جهانگیری  در جلسه شورای اداری استان اظهار داشت: نقش آذربایجان در تمدن کهن ایران و تمام داشته‌های ملی ایران بسیار بالا و کم نظیر بوده و باید دلایل عدم پیشرفت مطلوب و مورد انتظار استان آذربایجان‌شرقی بررسی شود.

وی با بیان اینکه در هر کدام از شاخصه‌های توسعه جایی نیست که تبریز و آذربایجان نقش کم رنگی داشته باشد، افزود: وقتی به توسعه ملی می‌پردازیم فرصت‌های مادی و معنوی که توسعه را شکل می‌دهد بسیار حائز اهمیت هستند؛ به‌طوریکه در جایی مثل آذربایجان سرمایه‎های نمادین حتی اثرگذاری بیشتری از سایر سرمایه‌های مادی دارد.

جهانگیری با اشاره به موقعیت استراتژیک، سابقه صنعتی و بخش خصوصی قدرتمند آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: متاسفانه بعضاً اظهار نظرها شکل موردی به خود می‌گیرد، مثلاً وقتی با چند واحد مشکل‌دار مواجه می‌شویم وضعیت را به کل واحدها تعمیم می‌دهیم و می‌گوییم وضع صنایع خراب است.

این مسؤول تصریح کرد: در کشوری که صدها هزار واحد صنعتی دارد با مشاهده چند هزار واحد مشکل‌دار نمی‌توان گفت وضعیت صنعت نامطلوب است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه تبریز و آذربایجان یکی از جاهایی است که بخش خصوصی ریشه‌دار و توانمندی دارد و از سرمایه‌هایی است که می‌توان روی آن حساب باز کرد، افزود: ما در آستانه شروع به کار دولت دوازدهم هستیم، سیاست‌های جدیدی در پیش گرفتیم که باید این سیاست‌ها را به مدیران استانی توضیح دهیم تا آنها در جریان کم و کیف امور قرار گیرند.

جهانگیری توضیح داد: ما به جهت ملی سیاست‌هایی را در دولت یازدهم دنبال کردیم که شرایط کشور دیکته می‌کرد و باید از این شرایط عبور می‌کردیم و در نتیجه 2 راهبرد تعامل با دنیا و توسعه کشور را در پیش گرفتیم.

وی اضافه کرد: در مقطعی قرار داشتیم که قدرت‌های جهانی با تبلیغات خود چهره‌ای از ایران ترسیم کرده بودند که هیچ کشوری تمایل به برقراری رابطه با ایران نداشت و می‌خواستیم این خطر را دور کنیم، ما به توانمندی خود اعتماد داشتیم و می‌خواستیم از حقوق ملت دفاع کنیم.

این مسوول توضیح داد: با اتکا به توانمندی داخلی وارد مذاکره شدیم و به توافقی رسیدیم که کشوری نبود که نگوید ایران به یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های خود دست یافته و قطعاً صهیونیست‌ها از این اتفاق ناراضی و عصبانی بودند. 

جهانگیری با بیان اینکه می‌خواستیم از برجام برای حل مشکلات مردم و مسائل پیچیده اقتصادی کشور استفاده کنیم، افزود: توافق برجام امتیازات زیادی برای کشور به همراه داشت به طوریکه توانستیم میزان صادرات نفت را از یک میلیون بشکه  به 2 میلیون بشکه برسانیم.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: ترامپ وقتی روی کار آمد علیه برجام سخنرانی کرد و اعتبار آمریکا را زیر سوال برد و 8 ماه بعد از ریاست جمهوری آن نطق آنچنانی و به دور از منطق و خرد را ارائه کرد و در مقابل آقای روحانی با سخنرانی مودبانه و منطقی خود پاسخ یاوه‌گویی‌های او را به بهترین نحو داد.

وی با بیان اینکه هیچ کس در دنیا و ایران تحت تاثیر جنگ روانی ترامپ علیه ایران قرار نگرفت، افزود: پیوند مستحکم بین ملت، دستگاه‌های اجرایی و رهبری همچنان پاسخی به یاوه‌ گویی‌های امثال ترامپ است، مردم به نقش سپاه در تأمین امنیت کشور کاملاً واقف هستند.

جهانگیری در عین حال خاطرنشان ساخت: در حال حاضر سپاه به نقطه ای رسیده است که قوت قلب کشورهای منطقه نیز به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف آمریکا این است که فضای حاکم بر اقتصاد کشور را ناامن کنند و باید همه تلاش ما باید این باشد که این فضا را سامان دهیم و همه برای حل مشکلات اقتصادی به صحنه آیند، افزود: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فقط برای تحریم و سختی نیست بلکه حتی در زمان رونق و توسعه هم باید در پیش گرفته شود.

این مسوول اظهار داشت: برای توسعه اقتصادی برنامه‌های مختلفی پیش بینی شده و بر اساس این برنامه‌ها بخش خصوصی میدان‌دار اصلی اقتصاد کشور است، البته به فرموده مقام معظم رهبری امنیت سرمایه‌گذاری جزو مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهیم.

وی با اعلام اینکه وزارت نفت در حال حاضر 200 میلیارد دلار طرح آماده قرارداد دارد و حدود 40 میلیارد دلار قرارداد با بانک‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران داریم، افزود: تبریز از هر نظر کانون اصلی توسعه در کشور به شمار می‌رود و ما باید به نحو مناسب و آبرومندانه‌ای از تبریز 2018 استقبال کنیم.

جهانگیری همچنین گفت: ما به احیای دریاچه ارومیه به شکل جدی متعهد هستیم و همه باید کمک کنند و منابع بودجه‌ای آن هم باید تأمین شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سخنان رئیس جمهور آمریکا و اصرار وی از اینکه میان ملت ایران و مقام معظم رهبری فاصله است گفت: علت اینکه توطئه‌های آمریکا در سال‌های پس از انقلاب اسلامی به نتیجه نرسیده و دشمنان ایران نتوانستند اهداف خود را محقق سازند، به خاطر پیوند مستحکم میان امام خمینی (ره) و مردم و پس از آن رابطه مقام معظم رهبری با ملت ایران بوده است.

جهانگیری افزود: رئیس جمهور آمریکا اصرار دارد که روی نهادهای قدرتمند کشور و نهادهایی که بیشترین نقش را در حفاظت از کشور داشته اند انگشت بگذارد و این در حالی است که ملت ایران به خوبی آگاه هستند که سپاه چه نقش مهمی در دوران دفاع مقدس داشته است.

وی تصریح کرد: سپاه پاسداران امروز به نقطه ای رسیده که قوت قلب کشورهای منطقه شده و کسی که توانست داعش را در منطقه زمین‌گیر کند در واقع سپاه بود. 

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به اظهارنظر ترامپ درباره توان موشکی ایران گفت: ملت ایران در دوران دفاع مقدس زیر موشک باران دشمن بود و هیچ کشوری حاضر نبود که به ایران موشک دهد تا پاسخ دشمنان را بدهد. حالا این ملت با این تجربه با اتکا به توانمندی خود به دستاوردهای موشکی رسیده است و از این دستاورد حفاظت خواهد کرد. چرا که ایران هیچ‌گاه به کشوری تجاوز نکرده اما همواره مورد تجاوز دشمنان بوده است.

جهانگیری با بیان اینکه آذربایجان در تمدن کهن ایرانی و نیز در فرهنگ جدید ایران اسلامی نقش مهمی داشته است، یادآور شد: آذربایجان در داشته های فرهنگی، صنعتی و اقتصادی ایران سهم به‌سزایی داشته است و نقش آذربایجان در داشته‌های ملی کشور کم نظیر است. 

وی ادامه داد: در تحولات اخیر نیز نقش نخبگان، متفکران و مردم آذربایجان نقشی کلیدی بوده است و نقش آذربایجان و به خصوص تبریز در توسعه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نقشی پررنگ بوده است. 

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سابقه صنعتی بخش خصوصی در آذربایجان‌شرقی و وجود ظرفیت ها و منابع طبیعی متعدد در این استان گفت: اینکه در برخی موارد شاهد واحدهای صنعتی مشکل‌دار باشیم و بگوییم که کل صنعت کشور دارای مشکل است قضاوت درستی نیست. کشوری که ده‌ها هزار واحد کوچک و بزرگ صنعتی دارد، حتی اگر 5 هزار واحد با مشکل مواجه باشد نمی‌توان گفت که کل صنعت کشور دارای مشکل است. 

جهانگیری با اشاره به وجود بخش خصوصی قوی در تبریز و آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی از سرمایه‌هایی است که باید مدیران استان روی آن حساب باز کنند و البته موانعی نیز در این میان وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد که چرا تبریز آن‌طور که مورد انتظار بوده توسعه نیافته است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه دولت یازدهم 2 راهبرد همزمان را در پیش گرفت که باید در دولت دوازدهم نیز ادامه پیدا کند افزود: این 2 راهبرد تعامل با دنیا و توسعه کشور به طور همزمان بود .

جهانگیری اضافه کرد: قدرت‌های بزرگ چهره‌ای از ایران ترسیم کرده بودند که کسی تمایل به حمایت از ایران را نداشت و دولت یازدهم تصمیم گرفت این مسئله را حل کند و ما با اتکا به توانمندی خود و اعتماد به رهبری قدرتمند، رئیس جمهور مقتدر و ملت باتمدن در این مسیر گام برداشتیم تا با روش‌های صحیح از حقوق ملت دفاع کنیم.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: ما با اتکا به توانمندی داخلی به توافقی رسیدیم و وقتی این توافق امضا شد کشوری نبود که برجام را یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های ایران نداند و تنها رژیم صهیونیستی و چند کشور منطقه از این موضوع ناراحت بودند و از همان زمان مشخص بود که این کشورها تمام ابزارهای خود را به کار خواهند گرفت تا نگذارند شیرینی برجام در کام ملت ایران بنشیند.

وی با اشاره به شعارهای انتخاباتی ترامپ و تلاش وی برای زیر سوال بردن سیاست‌های دولت اوباما خاطرنشان کرد: ترامپ به صورت مفصل علیه برجام سخن گفت اما مشاورین وی به او در این زمینه اخطار دادند.

جهانگیری با اشاره به نطق نادرست رئیس جمهور آمریکا در اجلاس سازمان ملل یادآور شد: آقای روحانی نیز در این اجلاس سخن گفت و منطق و انسانیت را به نمایش گذاشت. 

معاون اول رئیس جمهور گفت: ترامپ وعده داده بود که 20 اکتبر اتفاق مهمی قرار است رخ دهد و استراتژی آمریکا راجع به ایران و برجام اعلام شود.

وی ادامه داد: شب گذشته نمایش ترامپ روی صحنه آمد و این نمایش مملو از بلوف و جنگ روانی علیه ملت ایران بود اما پس از این نطق نه کسی برای اون دست زد و نه کسی در ایران از او ترسید و این نشان داد که ترامپ از همیشه تنهاتر است.

 جهانگیری اضافه کرد: نخستین کسانی که به ترامپ پاسخ دادند نماینده اتحادیه اروپا و مسوولان انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه و چین بودند و با اینکه ایران هنوز واکنشی نشان نداده بود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران به تمام تعهدات خود پایبند بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تنهایی ترامپ به این دلیل است که بی ادب‌تر و بی پایه و اساس‌تر از همیشه سخن گفت و در سخنان خود حتی این‌قدر مطالعه نکرده بود که نام درست یک منطقه را بداند و به خاطر رضایت عده‌ای دون پایه در برخی کشورهای عربی نام خلیج فارس را تغییر داد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: دولت همزمان راهبرد دیگر یعنی توسعه اقتصادی را نیز دنبال کرد چرا که مهم‌ترین هدف آمریکا این است که فضای حاکم بر اقتصاد ایران را ناامن کند و ما باید تلاش کنیم که فضای اقتصادی را مثبت و پیش برنده نگه داریم. 

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه نسخه پیشرفت اقتصادی کشور، نسخه ای مشخص و روشن است، افزود: از سال 92رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند و ما باید بدانیم که این سیاست ها فقط برای زمان تحریم و سختی ها نیست، بلکه در دوران پیشرفت و توسعه نیز باید به آن تکیه کنیم. ما پس از برجام اقتصاد مقاومتی را همان‌گونه دنبال کردیم که پیش از برجام به آن اهتمام داشتیم.

جهانگیری افزود: برنامه‌هایی برای اجرای اقتصاد مقاومتی در زمینه‌های مختلف تهیه شده و مقام معظم رهبری نیز پس از اعلام نام سال جاری تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، بر لزوم امنیت سرمایه‌گذاری تأکید کردند و این نکته نیز حائز اهمیت است که در اقتصاد مقاومتی همه باید به صحنه بیایند چرا که این سیاست‌ها برای کل نظام ابلاغ شده و همه در مقابل آن مسوولند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌ها و استعدادهای آذربایجان‌شرقی و به خصوص تبریز تصریح کرد: آذربایجان باید بار توسعه استان‌های شمال‌غرب کشور را بر دوش بکشد. 

وی با بیان اینکه البته مشکلاتی نیز پیش روی استان وجود دارد، گفت: ما باید به دریاچه ارومیه به صورت جدی بپردازیم و تاکنون نیز برای احیا این دریاچه کارهای مهمی صورت گرفته و باید منابع مورد نیاز در حد امکان تأمین شود. 

جهانگیری با بیان اینکه تبریز قرار است سال 2018 پایتخت گردشگری جهان اسلام شود، یادآور شد: در اولین فرصت جلسه‌ای در این خصوص با حضور وزرای مربوطه برگزار خواهیم کرد تا مدیریت این برنامه به درستی صورت گیرد و این مراسم با آبرومندی در سال 2018 برگزار شود.



نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر