کد خبر: 876444
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
توسط شهرداری منطقه 8 تبریز
شهردار منطقه هشت تبریز از ادامه کف‌سازی بازار تاریخی تبریز در سرای صاحب دیوان و با مشارکت بازاریان خبر داد و گفت: مجموعه شهرداری و میراث فرهنگی، کف سازی و ساماندهی بازار تاریخی تبریز را در دست اجرا دارد و تا تبریز ۲۰۱۸ این پروژه عظیم تکمیل می‌شود.
محبوب تیزپاز افزود: سال گذشته کف‌سازی بازار کفاشان به اتمام رسید و طی روزهای اخیر کفسازی بازار حرمخانه و فاز اول بازار صادقیه را تکمیل نموده‌ایم و در روزهای آتی با اجرای فاز دوم کفسازی بازار صادقیه در کنار کفسازی راسته بازار جدید و سرای صاحب دیوان، اقدامات اساسی در راستای ساماندهی بازار تبریز تداوم خواهد یافت. 
وی افزود: متاسفانه از گذشته، کف‌سازی اکثر معابر بازار تبریز با آسفالت انجام شده است که این نوع کف سازی موجب انتقال رطوبت کف به ستونها، طاقها و آسیب زدن بر بافت آجری بازار می‌شد و هیچ همخوانی با ارزش تاریخی این مجموعه عظیم نداشت.
تیزپاز در بخش دیگر سخنان با اشاره به جنس سنگهای مورد استفاده در کف سازی سرای صاحب دیوان، اظهار کرد: در کف سازی بازار صادقیه تبریز از سنگ اسپراخون استفاده شده است و با توجه به بومی بودن این نوع سنگ، دارای مقاومت بالایی در برابر سرما و گرما است و همخوانی خوبی با بافت تاریخی بازار دارد 
شایان ذکر است سرای صاحبدیوان یکی از کاروانسراهای تاریخی بازار تبریز است که در بازار کفاشان واقع شده و دارای معماری کم نظیری است. این سرای تاریخی را فتحعلی خان صاحبدیوان شیرازی از حاکمان و والیان آذربایجان در دوره قاجار ساخته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر