کد خبر: 876393
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
طوفان مردمي در شبکه‌هاي اجتماعي
محمد جواد ظريف هفته گذشته با در آغوش گرفتن سردار جعفري، بر صدر نقل قول‌هاي فضاي مجازي و حقيقي نشست.
صادق پارسا
محمد جواد ظريف هفته گذشته با در آغوش گرفتن سردار جعفري، بر صدر نقل قول‌هاي فضاي مجازي و حقيقي نشست. البته وزير خارجه چهار پنج سالي است كه به بركت برجام تيترهاي ريز و درشت را به خود اختصاص داده است اما جديدترين توئيت دكتر ظريف، نقطه اوج اين خبرسازي‌ها است: «همه ايراني‌ها سپاهي هستند». شايد اگر اين توئيت را وزير خارجه چهار سال پيش منتشر مي‌كرد، زنجيره اي‌ها او را تكفير هم مي‌كردند. همين چند وقت پيش بود كه روزنامه تندرو اصلاح طلب «امير كبير» خطاب كردن ظريف را پس گرفته و او را با تيتر و عكس مورد هجمه سنگيني قرار داد. اما همه اينها بعد از سخنراني فحاشانه و بي‌خردانه رئيس‌جمهور امريكا، نشان دهنده يك موضوع است و آن اينكه ايرانيان متحدتر از هميشه ضمن انزجار و نفرت بيش از پيش‌شان نسبت به امريكا، پي برده‌اند كه نمي‌توان و نبايد روي ديوار امريكا و همپيمانانش يادگاري نوشت. 

توئيتر، اينستاگرام و تلگرام بعد از سخن پراكني ترامپ عليه ملت و نظام ايران، نشان دهنده يكدستي و وفاق ايرانيان است. حساب‌هاي كاربري بسياري از كاربران فضاي مجازي يا به رنگ پرچم ايران شده است يا شكل خليج فارس را با Persian Gulf به ديد مخاطب هديه مي‌كند. 
 
همدلي با هر سليقه
هنوز صحبت ترامپ تمام نشده بود كه كاربران ايراني، با هر سليقه و از هر طرز تفكري، با ورود به صفحات منسوب به رئيس‌جمهور امريكا به وي فهماندند كه هم سري از تاريخ و جغرافيا در نمي‌آورد و هم اينكه تنها يك جرقه و يك سخن پراكني چند دقيقه‌اي لازم است تا همه ايران يكپارچه و همنوا عليه سياست‌هاي استكباري و جهانخواري به هر نحو ممكن بشورند؛ همان گونه كه سابقه چهار دهه‌اي انقلاب ايران هم اين موضوع را در مقاطع مختلف ثابت كرده است. 

ترامپ، اولين سركرده امريكا نيست كه با لحن تهديد و اهانت با ايرانيان صحبت مي‌كند. جمهوريخواه و دموكرات هم ندارد، از كارتر و ريگان گرفته تا بوش پدر و اوباما. هركدامشان با اين خيال واهي كه تهديد و اهانت مي‌تواند بين مردم ايران با نظام‌شان فاصله بيندازد، سخن‌پراكني‌هايي كرده‌اند، اما از قضا هر موقع ادبيات‌شان تندتر بود، همدلي ايرانيان هم بيشتر شد؛ همين موضوع ساده را با وجود اينكه خود تحليلگران امريكايي هم بارها به آن اذعان داشته‌اند، سركردگان امريكايي ملتفت نشده‌اند. 

از پيش از انعقاد برجام و بعد از آن تا همين يكي دو هفته پيش، از سوي رسانه‌ها چنين القا مي‌شد كه پس از برجام، مردم ايران دو طيف شده‌اند؛ عده‌اي برجام را توافق قرن مي‌دانند و دست‌اندركاران آن را اميركبير زمانه مي‌دانند و شرايط حاضر را با ملي شدن صنعت نفت مقايسه مي‌كنند. عده ديگر هم برجام را سند خيانت ملي مي‌دانند و تنظيم‌كنندگان آن را خائن به ايران و ايرانيان. 

گذشته از نبش قبر مواضع موافقان و مخالفان برجام و واكاوي دلايل هر كدام، اين دو طيف به هر حال براي خودشان توجيهاتي داشته و احتمالاً هنوز هم دارند. رهبر انقلاب اما از ابتدا با اتخاذ يك روند از موضع‌گيري‌هاي ثابت به هر دو گروه فهماندند كه نه مذاكره‌كنندگان ايراني خائن‌اند و نه برجام فتح‌الفتوح است. اعتماد نداشتن به امريكا و برهم زدن توافق پس از رد شدن خر امريكا از پل، از همان ابتدا بارها مورد اشاره رهبر انقلاب قرار گرفته بود.  همين مواضع و روشنگري‌هاي برخي ديگر از دلسوزان باعث شد از شدت افراط و تفريط راجع به برجام كاسته شود، اما باز هم برجام به هر حال موافقاني داشت و مخالفاني؛ تا اينكه از اوايل اكتبر زمزمه‌هاي پشت پا زدن رسمي ترامپ به برجام قوت گرفت. درست از همان زمان بود كه نمودهاي وحدت ايرانيان هم بيشتر شد. 

نانوشته نبايد گذاشت كه يك طيف خاص همزمان با انعقاد برجام و پس از آن در انتخابات ارديبهشت امسال كمال استفاده از برجام را كرد و با پروپاگانداي بسيار اين موضوع را قالب كرد كه «فقط ما هستيم كه مي‌توانيم با قدرت‌هاي جهاني مذاكره كنيم و قرارداد ببنديم»؛ اما همه اين فضاسازي‌ها چندان به درازا نكشيد. خود وزير خارجه به عنوان مسئول اصلي مذاكرات، تندترين مواضع ديپلماتيك را نثار سران امريكايي كرد، سردار جعفري را در آغوش كشيد و با خنده عكس يادگاري گرفت، با رسانه‌هاي غربي بسياري گفت‌وگو كرد و دلواپسانه به بدعهدي امريكايي‌ها شوريد و ديروز هم توئيت جالبي را منتشر كرد كه شايد تندترين مخالفان برجام هم نمي‌توانستند چند وقت پيش چنين حرفي را بزنند. 
 
توئيت جالب ظريف
ظريف در صفحه توئيتر خود نوشته است: «ايراني‌ها، پسرها و دخترها، مردان و زنان سپاهي هستند و قاطعانه در كنار افرادي ايستاده‌اند كه از ما و منطقه در مقابل ترور و خشونت دفاع مي‌كنند». البته وزير محترم خارجه در چند روز گذشته تعريف و تمجيدهاي زياد ديگري هم از سپاه و رويكرد اين نهاد دفاعي – نظامي كرده بود. 
رئيس‌جمهور هم در جلسه هيئت دولت چند روز پيش گفته بود «سپاه نه‌تنها محبوب مردم ايران، بلكه محبوب مردم عراق، كردها، لبنان و سوريه هم هست»؛ تمجيد بجايي كه تا كنون شايد بر زبان هيچ سپاهي‌اي هم جاري نشده است. 
ساير مسئولان هم بعد از سخن‌پراكني ترامپ به دفاع تمام‌قد از سپاه و سياست‌هاي داخلي و منطقه‌اي‌اش برآمده‌اند. سخنگوي دولت، رئيس سازمان انرژي اتمي و وزراي دولت جملات قصار زيادي راجع به سپاه گفته‌اند، مثلاً انتظامي، معاون مطبوعاتي وزير ارشاد گفته است كه سپاه عزت انقلاب ايران است و ... . 

به دنبال وحدت ايجاد شده در بين مسئولان، مردم ايران از هر سليقه‌اي هم دو سه روزي است يكدل شده‌اند. رصد فضاي مجازي به وضوح اين موضوع را نشان مي‌دهد. ايران در اين دو سه روز در صدر بحث‌هاي توئيتري است. هشتگ‌هاي IRGC (سپاه پاسداران انقلاب اسلامي) و JCPOA (برجام) جزو 10 ترند برتر توئيتر هستند. 
 
وحدت در داخل و خارج
هر كسي هر سليقه‌اي داشته رو كرده تا به ترامپ و همپيمانانش بفهماند كه در جهل مركب هستند. از عوض كردن عكس‌هاي پروفايل‌ها گرفته تا بيو گذاشتن براي صفحات مجازي. از بازنشر دادن مدال‌هاي امريكايي اهدا شده به ملوانان و ارتشي‌هاي امريكايي كه مزين به نام خليج فارس است گرفته تا بازنشر نقشه‌هاي جغرافيايي وزارت خارجه امريكا و دهها هنرنمايي ديگر. كمپين آموزش جغرافيا به ترامپ، يكي از اين دهها موارد است. ذكر اين نكته كه فقط يك رژيم كودك كش و دو حكومت ناچيز پادشاهي از سخن پراكني ترامپ استقبال كرده‌اند هم از ديگر اشارات مردم در اين روزها است. جالب اينكه خارجي‌ها هم بعد از اظهارات بي پايه ترامپ همدل و همصدا عليه وي موضع گرفته‌اند.  با محقق شدن پيش بيني‌هاي بدعهدي امريكا، بعد از سخن‌پراكني ترامپ عليه ملت ايران و به دنبال مواضع وحدت‌آفرين مسئولان، ايرانيان بيشتر از هر وقت ديگري متحد و يك صدا عليه سياست‌هاي يكجانبه و استكباري امريكا به صف شده‌اند. 
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
0
0
ما همه پاسدارهستیم " بسیار خوشحالم از اینکه اقای ظریف " در زمان به نکات بسیارخوبی در باره سیاستمداران امریکا رسید " که واقعا غیر قابل اعتماد " یاغی و بی ادب هستند " هرانچه که ترامپ برزبان اورد " فقط لیاقت خودش وافرادی مانندخودش " که همان لابی های صیهونیست ها می باشند " بیان کرد.
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
0
0
بله خدائیش ما همه پاسدار هستیم ولی ترامپ نتوانست انگ تروریست را به سپاه بچسباند ولی با خلیج خلیج کردن آتش به جان پیرو جوان ایرانی انداخت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار