کد خبر: 876391
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
ضرب‌الاجل دولت عراق به كرد‌ها برای عقب‌نشینی از كركوك در حالی به پایان رسید كه مسعود بارزانی نیروهای جدیدی از یگان‌های كرد را برای دفاع از این شهر اعزام كرده است.
ضرب‌الاجل دولت عراق به كرد‌ها برای عقب‌نشینی از كركوك در حالی به پایان رسید كه مسعود بارزانی نیروهای جدیدی از یگان‌های كرد را برای دفاع از این شهر اعزام كرده است. بسیج مردمی عراق هم به دستور نخست‌وزیر برای برقراری امنیت و حفظ صلح و دفاع از شهروندان در جنوب كركوك مستقر شده‌اند.

به‌رغم هشدارهای دولت عراق برای عقب‌نشینی كرد‌ها از شهر كركوك، اما مقامات اقلیم كردستان همچنان به تنش‌آفرینی در این منطقه ادامه می‌دهند. به گزارش شبكه السومریه، دولت عراق در ضرب‌الاجل 48 ساعته خود از مسعود بارزانی، رئیس اقلیم كردستان خواسته نیروهای شبه‌نظامی کرد را از مناطقی که پیش از حمله داعش در اختیار ارتش بوده و طبق توافق به پیشمرگه‌های کرد سپرده شده است، خارج کرده و این مناطق را تحویل ارتش دهد. این مهلت ‌‌شنبه شب به وقت عراق پایان یافت. یك منبع كرد كه خواست نامش فاش نشود، روز‌‌شنبه در گفت‌وگو با «فرانس پرس‌» گفت: «دو روز پیش فؤاد معصوم (رئیس‌جمهور عراق) در دیدار با مسعود بارزانی خواسته بغداد را منتقل کرد و از رئیس منطقه کردستان خواست برای جلوگیری از جنگ به خواسته‌های دولت العبادی تمکین کند. این خواسته‌‌ها شامل تحویل فرودگاه کرکوک، تحویل پایگاه نظامی کیوان واقع در شهر کرکوک، تحویل چاه‌های نفتی کرکوک، برکناری نجم‌الدین کریم استاندار کرکوک، تحویل نیروهای داعشی که به اقلیم گریخته‌اند و گفته می‌شود تعداد آنها به حدود 5هزار نفر می‌رسد و تحویل مناطقی که پیش از این در تصرف داعش بوده است، می‌شود.» به گفته این منبع كرد، شواهد و قرائن از شکست سفر فؤاد معصوم به اربیل حکایت می‌کند چراکه اربیل بدون پاسخ صریح به درخواست‌های حیدر العبادی نخست‌وزیر، خواسته‌های متقابلی را مطرح کرده که از آن تلاش برای به دست آوردن زمان فهمیده می‌شود.
    
اعزام نیروهای جدید به كركوك
ضرب‌الاجل بغداد درحالی پایان یافته است كه مسعود بارزانی از روز جمعه هزاران نفر از نیروهای پیشمرگه را به كركوك اعزام كرده است تا در مقابل ارتش عراق از این شهر دفاع كنند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جبار یاور، دبیرکل وزارت پیشمرگه‌‌ها در اقلیم کردستان اعلام کرد که نیروهای کرد در اطراف استان کرکوک مجدداً مستقر شده‌اند و این نتیجه تغییر در اوضاع نظامی این منطقه بعد از آزادی مناطق حویجه، الریاض، العباسیه و دیگر مناطق از دست داعش است. یک مقام عالی‌رتبه‌ در نیروهای پیشمرگه هم گفت که یگان‌های زیر نظر او در داخل کرکوک و اطراف آن مستقر شده‌اند و برای هرگونه درگیری احتمالی با نیروهای حشد‌الشعبی آماده‌اند. همزمان احمد الاسدی، سخنگوی نیروهای بسیج مردمی عراق موسوم به «الحشد الشعبی‌» از استقرار این نیرو‌ها در جنوب کرکوک به دستور فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق خبر داد. احمد الاسدی گفت که نیروهای نظامی عراقی بر اساس قانون و به دستور نخست‌وزیر در این منطقه در تردد هستند. روز جمعه نیروهای نظامی عراق بدون درگیری برخی مواضعی را که پیشمرگه‌های کرد از سال 2014 در جنوب استان کرکوک در اختیار داشتند، پس گرفتند. كرد‌ها در دوران اشغالگری داعش، به بهانه مقابله با تروریست‌ها از فرصت به وجود آمده سوء‌استفاده کردند و کاملاً شهر کرکوک را که سرشار از نفت و گاز است، تحت کنترل خود درآوردند و به‌رغم درخواست‌های دولت عراق تاكنون از تحویل این منطقه به دولت مركزی خودداری كرده‌اند. این منطقه مورد مناقشه بار‌ها به درگیری بین نیروهای عراقی و پیشمرگه منجر شده است.
   
شروط پنج گانه کردستان
در شرایطی كه دولت مركزی عراق هرگونه مذاكره با كرد‌ها را به لغو نتیجه همه‌پرسی جدایی كردستان مشروط كرده است اما كرد‌ها بدون توجه به هشدارهای بغداد، برای ازسرگیری مذاكرات شروطی تعیین كرده‌اند. وزارت منابع طبیعی اقلیم روز‌‌ شنبه برای حل مشکلات مالی و نفتی میان اربیل و بغداد پنج شرط را مطرح کرد. به گزارش العالم، بر اساس بیانیه این شروط عبارتند‌‌از: پرداخت حقوق بخش‌های خدماتی دولت اقلیم، نیروهای پیشمرگه، پلیس، نیروهای آسایش و بازنشستگان از سوی دولت فدرال، اختصاص ۱۷درصد از تولیدات نفتی عراق به اقلیم کردستان برای مصارف داخلی و نیروگاه‌های برق، اختصاص ۱۷درصد از بودجه عمرانی علاوه بر بودجه مربوط به حقوق، ارائه تضمین‌هایی از سوی دولت عراق برای فراهم کردن نیازهای مالی شرکت‌های بین‌المللی که براساس قراردادهای منعقده در بخش نفت اقلیم سرمایه‌گذاری می‌کنند. در صورتی که دولت مرکزی  ۱۷درصد از کل تولیدات نفتی عراق را به اقلیم کردستان دهد، اقلیم اجرای بندهای دیگر مربوط به مبالغ حقوق و بودجه را برعهده می‌گیرد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
0
0
دست داعش وکردها وآمریکا درین ماجرا یکی است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار