کد خبر: 876371
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
واکنش گسترده به ادعاهای ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران
«زماني براي وحدت»، شايد بتوان اين عنوان را بهترين توصيف براي وضعيت اين روزهاي كشور دانست.
جعفر تکبیری

«زماني براي وحدت»، شايد بتوان اين عنوان را بهترين توصيف براي وضعيت اين روزهاي كشور دانست. جايي كه ايرانيان يكپارچه و فارغ از هر نگرش سياسي عليه سخنان ضد ايراني دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا خروشيدند تا اين ادعا را بار ديگر به اثبات برسانند كه ايرانيان همواره در برابر دشمن خارجي اتحادي بي نظير را شكل مي‌دهند و اسیر اعتماد‌های دروغین او نمی شوند. 
‌   ‌   ‌   
اما در همين حال موضوع مهم ديگري كه مي‌توان آن را دستاورد اين سخن پراكني‌هاي ترامپ دانست، علني شدن چهره واقعي ايالات متحده در برابر كشورهاي مستقل از جمله ايران است.
 
اتفاقي كه دست چدني آنها را نشان داد و اين حقيقت را به اثبات رساند كه در پس دستكش مخملي آنها، مشتي چدني نهفته است. اين در حالي بود كه شايد براي به رخ كشيدن اين واقعيت براي افكار عمومي جهان، نياز به كار رسانه‌اي بسيار زياد و هزينه كردن ميلياردها دلار بود اما حالا بدون كوچك‌ترين هزينه، حقانيت جمهوري اسلامي ايران و باطل بودن ادعاهاي امريكا به تأييد مردم دنيا رسيده و بيش از هر زمان ديگر ثابت كرد كه اين امريكا هرگز قابل اعتماد نيست. 

اين واقعيتي بود كه رهبر معظم انقلاب نيز در آبان ماه سال 92 و در ايامي كه مذاكرات به تازگي شكل گرفته بود، متذكر شدند و عنوان كردند كه «بأذن الله از اين مذاكرات ضرري هم نمي‌كنيم، بلكه تجربه‌اي در اختيار ملت قرار مي‌گيرد كه مثل تجربه‌ تعليق موقت غني‌سازي در سال‌هاي ۸۲ و ۸۳، ظرفيت فكري و تحليلي مردم را بالا خواهد برد.»
اما پس از سخنان مضحك ترامپ رئيس‌جمهور كشورمان در حالي به سخنان رئيس‌جمهور امريكا پاسخ داد كه چهره‌ها و شخصيت‌هاي مختلف كشور و همچنين مردم نيز همگام با رئيس‌جمهور به اين گفته‌ها واكنش نشان دادند.

بر اين اساس، كاربران شبكه‌هاي اجتماعي با به اشتراك‌گذاري پرچم سه رنگ كشورمان و همچنين انتشار هشتگ #persian_gulf به سخنان ضد ايراني ترامپ واكنش نشان دادند.
 همچنين تعداد بسيار زيادي از ايرانيان به صفحه رسمي ترامپ در شبكه اجتماعي اينستاگرام رفتند و سخنان ضد ايراني وي را محكوم كردند.
 در همين حال مقامات كشورمان نيز با گرايش‌هاي سياسي مختلف، به سخنان ترامپ واكنش نشان دادند. 
‌    
سخنان ترامپ امريكا را در معرض انزواي بيشتري قرار داد
بر اين اساس، سيد محمود علوي، وزير اطلاعات نيز در واكنش به گفته‌هاي ترامپ عنوان كرد كه سخنان سبكسرانه ترامپ، مردم ايران را به سوي وحدت و همگرايي بيشتر و حمايت از نهادهاي انقلابي به ويژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و بنيان‌هاي دفاعي كشور سوق مي‌دهد.  محمود علوي با بيان اينكه ترامپ حرف جديدي نداشت و تكرار اتهامات واهي گذشته بود، افزود: با اين تفاوت كه اين بار از اخلاق، ادب و نزاكت فاصله بيشتري گرفته بود.  علوي همچنين خاطر نشان كرد كه سخنان ترامپ، امريكا را در معرض انزواي بيشتري قرار داد و اين رفتار سخيف، تأثيري بر آرامش و اعتماد مردم كشورمان نخواهد داشت. 
‌   
ملت بزرگ ايران  مصمم‌تر خواهند شد
حجت‌الاسلام منتظري، دادستان كل كشور هم در همين ارتباط تأكيد كرد: از شخصي مانند ترامپ و از دولت استكباري امريكا جز اين انتظاري نيست اما اراده ملت بزرگ ايران با چنين لفاظي‌هايي مصمم‌تر خواهد شد. 
وي گفت: ملت ما همان گونه كه در طول قريب به 40 سال نشان داده‌ است، مهم‌ترين و بزرگ‌ترين دشمن خود را امريكا و صهيونيسم مي‌داند و اين مطالبي كه دولتمردان امريكا و رئيس‌جمهور اين كشور مطرح مي‌كنند اراده ملت ما را مصمم‌تر كرده و مي‌كند و ملت ايران متوجه مي‌شوند كه دشمني امريكا عليه ملت كه امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تأكيد داشته‌اند، همچنان استمرار دارد. 
   ‌ 
ناکامی ترامپ در ایجاد شکاف بین ملت و دولت
محمدرضا عارف، رئيس فراكسيون اميد مجلس نيز در توئيت‌هاي متعددي نسبت به اظهارات ترامپ واكنش نشان داده و نوشته است: «تلاش رئيس‌جمهور امريكا براي ايجاد شكاف بين ملت و دولت ايران ناكام ماند. ترامپ به زودي خواهد فهميد ادامه اينگونه اظهارات اجماعي را در جهان عليه او شكل خواهد داد.» وي همچنين نوشت: «هرگونه اقدام احتمالي امريكا در قبال برجام با پاسخ هوشمندانه و در چارچوب منافع ملي دولت ايران روبه‌رو خواهد شد.» عارف در توئيت ديگري نوشت: «سخنان از سر استيصال ترامپ درباره خليج فارس نشان داد كه براي خوشامد برخي هم‌پيمانانش در منطقه از جعل و تغيير واژگان هم ابايي ندارد و اين يعني اوج حقارت.»
‌   
واكنش ظريف به  تهديدات ترامپ
محمدجواد ظريف هم در چهار توئيت متوالي به اتهامات و تهديدات جمعه شب دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا واكنش نشان داد. 
بر اين اساس وي در اين خصوص نوشت: «براي تعريف سركش، واژگان ترامپ را با پاسخ رئيس‌جمهور روحاني مقايسه كنيد. ( بيانيه ايران)»، «همه مي‌دانستند كه دوستي ترامپ با هدف فروختن به كساني بود كه قيمت بالاتري پيشنهاد مي‌دادند. اكنون مي‌دانيم كه دانش جغرافيايي او هم همين هدف را دارد.»، «جاي شگفتي نيست كه حاميان نطق ابلهانه ترامپ درباره ايران، همان دژهاي دموكراسي در خليج فارس هستند: عربستان، امارات و بحرين.»، «ادعاها، تهديدها و ناسزاها هرگز مردم ايران را مرعوب نخواهد كرد. ترامپ در نهايت اين را همانند تمامي اسلافش درخواهد يافت.»
‌   
سخنان خشم آلودترامپ تازگی نداشت
حجت‌الاسلام سيدابراهيم رئيسي نيز با انتشار مطلبي در صفحه اينستاگرام خود، به اظهارات ضد ايراني رئيس‌جمهور امريكا واكنش نشان داد. 
رئيسي در بخشي از اين مطلب آورده است: «لبخندهاي ديروز مقامات امريكا و سخنان خشم آلود امروز آنها براي ايرانيان نه جديد هستند و نه متفاوت. بالاترين جلوه شكوه و قدرت بيچاره شدن دشمن و تندتر شدن دست و پا زدن‌هاي اوست. بيش از آنكه اين اظهارات سخيف خشم ملت ايران را بيفزايد بر اعتماد به نفس آنها خواهد افزود. 
واقعيت اين است كه تهديدها و اهانت‌هاي نفر اول امريكا عليه تاريخ، جغرافيا و عظمت ايران پس از چهار سال مذاكره با آنها حاصل شد آنچه حكيم انقلاب مكررا پيش بيني كرده بودند را به عنوان يك تجربه در اختيار ايرانيان گذارد.»
‌     
ترامپ نرمال نیست
علاوه بر اين محمدعلي وكيلي، عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در همين خصوص اظهار كرد: ترامپ شخصيت نرمالي ندارد و اطرافيان او به اين مسئله اذعان دارند. 
عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ترامپ چوب نانوشته خدا برملت امريكاست، اضافه كرد: ترامپ بزرگ‌ترين تاواني است كه ملت امريكا به آن دچار هستند. 
‌    
ترامپ سخنگوی صهیونیست‌ها
همچنين الهه كولايي، فعال سياسي اصلاح طلب هم با بيان اينكه جاي بازيگران در سخنان ترامپ عوض شده است و وي به بلندگوي منافع رژيم صهيونيستي تبديل شده است، گفت: در چنين وضعيتي تعامل سازنده، هوشيارانه و مدبرانه ايران با اتحاديه اروپا، چين و روسيه مي‌تواند تأثير‌گذار باشد. 
الهه كولايي افزود: اطلاعات زيادي وجود دارد كه چگونه امريكا و متحدان منطقه‌اي آن، اين آشوب را در اين منطقه از جهان برپا كرده‌اند. جاي بسياري از بازيگران در سخنان ديشب ترامپ جابه‌جا شده بود و ترامپ آشكار و عيان از منافع رژيم صهيونيستي در منطقه سخن مي‌گويد و به بلندگوي منافع نامشروع اين رژيم در ناديده گرفتن حقوق فلسطينيان و ديگر مردم منطقه تبديل شده و در اين زمينه به نظر مي‌رسد ايران نيز به دليل نوع رفتار در قبال سياست‌هاي غيرانساني رژيم صهيونيستي در اين زمينه مورد حملات شديد ترامپ قرار گرفته باشد. 
‌    
ما به امریکا اعتماد نمی کنیم
محمود صادقي، عضو فراكسيون اميد هم با بيان اينكه اظهارات ترامپ بسيار ابلهانه بود، افزود: موجب تعجب است كه مجموعه دولتمردان امريكا چه ميزان دستشان از دانش اوليه سياست، حقوق بين‌الملل و همچنين روانشناسي اجتماعي خالي است. 
صادقي با تأكيد براينكه مقام معظم رهبري پيش از اين اعلام كردند كه امريكا دولت قابل اعتمادي نيست، گفت: ما به امريكا اعتماد نمي‌كنيم اما به تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي اعتماد داريم و در شرايطي كه بيگانگان و دشمنان به منافع ملي ما تعدي كنند، همه صفوف ملت ايران با همه رنگ‌ها و گرايش‌ها پشت سر مقام معظم رهبري همراه با دولت تدبير و اميد مستحكم ايستاده و متحد خواهيم بود. 
‌    
اثر لابی اسرائیل بر شخصیت ترامپ
در سوي ديگر محمد صدر، فعال سياسي اصلاح‌طلب و معاون پيشين عربي - آفريقاي وزارت خارجه در دولت اصلاحات در اين خصوص تصريح كرد: سخنراني ترامپ، به دليل نقش اثر بسيار زياد لابي صهيونيستي بر شخص آقاي ترامپ است، يعني الان اينگونه شده است كه ترامپ مي‌گويد من از يونسكو خارج مي‌شوم به خاطر اينكه يونسكو مسير ضد اسرائيلي پيدا كرده و به همين دليل اكثر اقدامات ترامپ درچارچوب منافع اسرائيل است و آنقدرهم اين قضيه جدي شده كه يكي از متفكران و مقامات امريكايي گفته اين شعاري كه ترامپ مي‌دهد اول امريكا، دروغي بيش نيست و بايد بگويد اول رژيم صهيونيستي بعد عربستان و بعد امريكا. 
وي ادامه داد: يعني آنقدر حمايت از رژيم صهيونيستي براي ترامپ اصل است كه حتي خود شخصيت‌هاي امريكايي به اين فرضيه حساس شدند و عكس العمل نشان مي‌دهند و متأسفانه اتحادي بين امريكا، رژيم صهيونيستي و عربستان به وجود آمده كه اين اقدام ترامپ نيز در اين چارچوب است و سعي در مخالفت با ايران دارد. 
‌     
همان واژه مجعول براي اتحاد ايرانيان كافي بود
علاوه بر اين غلامعلي حدادعادل، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز با انتشار مطلبي در صفحه توئيتر خود، در اين خصوص گفت: «در سخنراني ترامپ عصبانيت موج مي‌زد اما از منطق خبري نبود. همان استفاده از خليج عربي براي متحدكردن همه ايرانيان كافي بود.»
حسين اميرعبداللهيان، مشاور ويژه رئيس مجلس شوراي اسلامي هم در صفحه توئيتر خود نوشت: «امروز در موزه آرميتاژ روسيه اين نقشه خليج فارس عهد تزار نظرم را جلب كرد. آقاي ترامپ! امريكا را به عصر توحش برنگردان. سپاه قلب تپنده ايران است.»
علي خرم، كارشناس مسائل بين‌الملل نيز با اشاره به اظهارات رئيس‌جمهور امريكا گفت كه ايران نبايد به اظهارات يك زنگي مست توجهي كند و همين كه اجماع جهاني عليه ترامپ و درحمايت از ايران ايجاد شده پشتوانه‌اي براي ما ايجاد شده است كه با صرف صدها ميليون دلار به دست نمي‌آيد. 
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
0
0
ترامپ اگر رئیس جمهور یک کشور جهان سومی بود ، وجودش قابل توجیح بود ولی برای امریکا قابل قبول نیست.بعبارت دیگر در امریکا ادم عاقل یافت نمیشود؟
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
0
0
این ترامپ پریشان حال " افرادی را سوار کشتی خود کرده "
که هم سفرهایش بدتر از خودش درمانده تر و در کثافت های خود چنان وامانده " که پایان سفرشان " باید جالب باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار