کد خبر: 876363
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
جريمه، فك پلاك و ارسال به تعميرگاه در انتظار وسايل فرسوده و آلوده‌كننده...
طرح برخورد با خودرو‌هاي دودزا و فاقد معاينه فني از آغاز هفته به‌صورت گسترده در پايتخت در حال اجراست. در اين طرح پليس خودرو‌هاي متخلف را متوقف می‌کند و با اعمال جريمه و نصب پلاك موقت به تعميرگاه ارجاع مي‌دهد تا شايد مرهمي براي جلوگيري از افزايش آلودگي و آلايندگي هواي پايتخت باشد. اين درحالي است كه عمر بسياري از اين خودرو‌ها سپري شده و معاينه فني اقدام موقتي به حساب مي‌آيد. مصوبه «هواي پاك» همچنان پس از ابلاغ در حد يك سند بلااستفاده و غير‌عملياتي باقي مانده است تا سايه غول آلودگي هوا بر سلامت شهروندان و زيست‌شهري همچنان سنگيني كند. 
منابع متحرك موتوري عامل بيش از 80 درصد از آلودگي و آلايندگي هوا در كلانشهر‌ها است. آلودگي هوا به شكل مستقيم و غير‌مستقيم يكي از عوامل اصلي مرگ و تشديد بيماري‌ها به حساب مي‌آيد؛ در اين ميان سالانه دهها هزار نفر جان خود را بر اثر افزايش آلودگي هوا و تبعات آن از دست مي‌دهند. اقدامات صورت گرفته براي كنترل آلودگي هوا هم به‌دليل مقطعي و ابتر ماندن طرح‌ها تاكنون نتوانسته است از ميزان خسارت بكاهد. 
  
آغاز برخورد با خودروهاي دودزا در تهران
با سرد شدن هوا و ايجاد پديده وارونگي به‌خصوص در كلانشهرها مسئولان دست به‌كار شده‌اند تا با تشديد برخورد با منابع متحرك آلوده‌كننده همچون خودرو‌هاي دودزا، فرسوده و وسايل نقليه فاقد معاينه فني از ميزان و افزايش آلودگي هوا بكاهند. در اين زمينه رئيس پليس راهور تهران بزرگ با اشاره به آغاز طرح برخورد با خودروهاي دودزا گفت: اولويت پليس در اين طرح، برخورد با خودروهاي سرويس ادارات، اتوبوس‌ها و خودروهاي عمومي فاقد معاينه فني و دودزا است. 

سردار محمدرضا مهماندار افزود: از ابتداي هفته جاري مأموران پليس راهور پايتخت در 62 نقطه از معابر اصلي سطح شهر مستقر شده‌اند و نسبت به اعمال قانون براي خودروهاي دودزا و فاقد معاينه فني اقدام مي‌كنند. 
به گفته وي، خودروهاي دودزا توسط مأموران پليس راهور تهران بزرگ در سطح شهر متوقف می‌شوند و پلاك اعزام به تعميرگاه دريافت مي‌كنند. 
سردار مهماندار با بيان اينكه خودروهاي فرسوده و فاقد معاينه فني هر 24 ساعت يكبار در تهران جريمه مي‌شوند، تصريح كرد: دوربين‌هاي طرح زوج و فرد نيز به صورت مكانيزه خودروهاي فاقد معاينه فني را شناسايي می‌کند و جريمه 50 هزار توماني براي اين وسایل نقليه اعمال مي‌شود. 
رئيس پليس راهور پايتخت افزود: آمار برخورد مأموران پليس راهور تهران بزرگ با خودروهاي فاقد معاينه فني در سال‌جاري نسبت به سال گذشته سه‌برابر شده است و امسال بر‌خلاف سال گذشته، به ‌ازاي هر روز تردد اين جريمه اعمال مي‌شود. 
سردار مهماندار با بيان اينكه طرح برخورد با خودروهاي دودزا و فاقد معاينه فني با قدرت و به صورت مستمر ادامه مي‌يابد، از مالكان اين خودروها درخواست كرد كه در اسرع وقت نسبت به برطرف كردن نقص فني خودروي خود اقدام و به يكي از مراكز معاينه فني تهران بزرگ براي اخذ برگه سلامت خودروي خود مراجعه كنند.
  
وسايل نقليه سنگين طرح پليس را دور مي‌زنند
بسياري از خودرو‌هاي سنگين و جمعي به دليل فرسودگي و عمر بالا در ساعات صبحگاهي و شامگاهي در معابر شهري تردد و با دور زدن طرح پليس چندين برابر ساير خودرو‌ها آلودگي و آلايندگي توليد مي‌كنند. به نظر مي‌رسد اجراي ناقص طرح برخورد با خودرو‌هاي دودزا فقط جنبه نمايشي دارد. اجراي اين طرح بايد به‌صورت مستمر و در تمام شبانه‌روز اعمال شود تا شايد براي كنترل و كاهش آلودگي هوا مرهمي باشد. 
   
اجراي لايحه هواي پاك؛ شايد وقت ديگر 
پس از شكست طرح جامع كاهش آلودگي هوا اخيراً لايحه «هواي پاك» در مجلس تصويب و به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ شده است، اما به دلايل نامشخص تاكنون اجرايي نشده است. گويا اين طرح هم كه با مشقت فراوان نمايندگان مجلس تصويب شده است به سرنوشت ساير طرح‌هاي كاهش آلودگي هوا مبتلا خواهد شد. در اين خصوص رئيس كميسيون محيط‌زيست و سلامت شوراي شهر تهران، ري و تجريش با اشاره به اينكه منابع متحرك سهم 80 درصدي در آلودگي هوا دارند،  اظهار داشت: خودروهاي ديزلي بايد از چرخه حمل‌و‌نقل عمومي خارج شوند. 

زهرا صدر اعظم‌نوري، درباره پديده وارونگي و آلودگي هواي شهر تهران در فصل پاييز اظهار داشت: هر ساله در اين فصل با پديده وارونگي هوا مواجه هستيم و به دليل سكون هوا ميزان ذرات كمتر از 2/5 ميكرون افزايش مي‌يابد و ساليان سال است كه با آلودگي هوا در تهران مواجه هستيم. 
وي با اشاره به اينكه افزايش آلودگي هوا مشكلات عديده‌اي را براي شهروندان در فصل پاييز به‌خصوص كودكان، سالمندان و خانم‌هاي باردار ايجاد مي‌كند، ‌گفت: كارهاي مقطعي و كوتاه‌مدت براي كاهش آلودگي هوا بسيار صورت گرفته ولي تأثير بسزايي نداشته است، بنابر اين آلودگي هواي شهر تهران يك روزه و با طرح ضربتي حل نمي‌شود و بايد طي برنامه‌هاي مختلف و طول چند سال نسبت به حل اين معضل اقدام كرد.  رئيس كميسيون محيط‌زيست و سلامت شوراي شهر تهران بيان داشت: منابع آلاينده هواي شهر تهران كاملاً مشخص شده است و با انجام كارهاي سطحي و غيرمؤثر تنها منابع را هدر مي‌دهيم. 
همچنين شهردار تهران با اشاره به آغاز فصل زمستان و آلودگي هواي تهران و تردد وسايل نقليه در شب به خصوص كاميون‌ها گفت: بخش عمده‌اي از آلودگي هواي تهران به خصوص در فصل‌هاي پاييز و زمستان مربوط به كاميون‌ها است كه بايد براي حل اين مشكل راه‌حلي را پيدا كنيم.  

وي در رابطه با برقي كردن اتوبوس‌ها و موتور‌سيكلت‌ها اظهار كرد: بحث برقي كردن اتوبوس‌ها و موتور‌سيكلت‌ها كه در دراز مدت صورت گرفته بود، شايد امسال به نتيجه برسد. 
 شهردار تهران با بيان اينكه مشكل اصلي اجراي هر دو طرح منابع مالي است، گفت: اگر بتوانيم وام‌هاي ارزانقيمت با پرداخت مابه‌التفاوت سود بانكي را از طريق دولت اجرايي كنيم، بخشي از مشكل برطرف مي‌شود. 
وعده‌هاي شهردار تهران براي كاهش آلودگي هوا درحالي بيان شده است كه فرسودگي وسايل نقليه حالا به وسايل نقليه عمومي هم رسيده است و خبر‌ها از رده خارج شدن بيشتر اتوبوس‌هاي حمل‌ونقل عمومي به دليل فرسوده بودن و عمر بالا حكايت دارد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار