کد خبر: 876328
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
آرزوهاي بزرگ نوجوانان فوتبال در جام جهاني
درخشش تيم ملي نوجوانان، اميد را در فوتبال پايه ايران زنده نگه داشت.
شيوا نوروزي

درخشش تيم ملي نوجوانان، اميد را در فوتبال پايه ايران زنده نگه داشت. رقابت‌هاي جام جهاني زير 17 سال هند در جريان است و شاگردان عباس چمنيان با صعود به مرحله يک‌هشتم نهايي به اهداف بزرگ‌تر و رفتن روي سکوي جهاني مي‌انديشند. بدون شک سه‌شنبه روز بزرگي براي نوجوانان آينده‌دار کشورمان است، روزي که مي‌توانند با عملکردي حساب شده و منطقي شوک ديگري به فوتبال جهان وارد كنند و به مراحل پاياني جام راه يابند. 
در گروه سوم جام جهاني نوجوانان تيمي حضور دارد که به‌رغم تمام بي‌توجهي‌ها و بي‌مهري‌ها به تيم‌هاي پايه، بازيکنان مستعد زيادي در ترکيب خود دارد و با همين استعدادها آلمان، کاستاريکا و گينه را پشت سر گذاشته است. صعود به مرحله حذفي آن هم به عنوان صدرنشين گروه  C نشان مي‌دهد که نوجوانان ما در هند حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارند و با توجه به عملکرد خوب و اميدوارکننده‌شان انتظار مي‌رود از ظرفيت اين تيم در ساير رده‌ها نيز استفاده شود. 
   
نوجوانان کم‌تجربه
سرمربي تيم نوجوانان اميدوار است بازيکنانش در جام جهاني 2017 توانايي‌هاي واقعي خود را به عرصه ظهور بگذارند. عباس چمنيان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به حساسيت بازي در مرحله حذفي اظهار داشت: «چيزي که مشخص است اينكه شرايط بازي حذفي با مرحله گروهي کاملاً فرق مي‌كند. مرحله حذفي ويژگي‌هاي خاص خودش را دارد. ما بعد از رويارويي با کاستاريکا سعي کرديم تيم را ريکاوري و براي بازي بعد برنامه‌ريزي ‌کنيم. بايد استراتژي مشخصي داشته باشيم و خودمان را آماده حضور در مرحله يک‌هشتم نهايي کنيم. سطح انتظارات از بازيکنان بالا رفته و همه توقع‌ زيادي از اين بازيکنان دارند. اين بچه‌ها در مرحله گروهي عملکرد باثباتي داشتند، اما نبايد فراموش کنيم آنها نوجوان هستند و گاهي دچار اشتباهات بچگانه‌ مي‌شوند. بايد تلاش کنيم ميزان اين اشتباهات و رفتارهاي بچگانه را پايين بياوريم. البته به نظر ما کارتي که داور به غبيشاوي داد، اشتباه بود به همين خاطر بلافاصله بعد از بازي به صورت مکتوب اعتراض‌مان را اعلام کرديم. حتي کمک‌داوري که در کنارمان بود در گوشي خود به داور اعلام مي‌كرد كه کارت ندهد، اما انگار داور تحت تأثير جو بازي و رفتارهاي سرمربي کاستاريکا بود. در آن صحنه وقتي غبيشاوي توپ را گرفت، توپ از خط عبور کرده بود. فراموش نکنيم بازيکنان ذخيره ما از نفرات اصلي کمتر نيستند. به عنوان مثال سرداري به عنوان يار ذخيره گلزني کرد. بازيکنان ذخيره ما بسيار قوي کار کردند. بايد اين روند را ادامه دهيم. سعي مي‌کنيم بازيکنان را از لحاظ روحي و رواني آماده‌ کنيم تا آنها با آمادگي كامل راهي ديدارهاي حذفي شوند.»
   
كارمان تازه شروع شده 
فشار روحي و بالا رفتن توقعات يکي از دغدغه‌هاي چمنيان است: «تنها زماني مي‌توانيم انتظار قهرماني داشته و به اين مسئله اميدوار باشيم که تيم‌مان به فينال برسد. قبل از آن فقط بايد به قدم‌هاي پيش‌رويمان نگاه کنيم و به فکر بالا رفتن از هر مرحله باشيم. براي اين صحبت‌ها زمان زياد است، فعلاً تمرکزمان را روي مرحله يک‌هشتم نهايي گذاشتيم. البته ما تلاش کرديم انعکاس وقايع و بازتاب اخبار رسانه‌ها و خوشحالي مردم کمتر به گوش بازيکنان برسد تا آنها در فضايي آرام و به دور از التهاب کارشان را دنبال کنند. تلاش کرديم در جلساتي كه داريم غرور و هيجان بازيكنان را کنترل کنيم. به هر حال اين نوع بازيکنان جوان، مستعد و پرانرژي هستند و به همان اندازه که از لحاظ فني قوي هستند از لحاظ روحي حساسند. البته پيروزي‌هاي قاطع اين تيم اتفاق کوچکي نبود. تازه کار ما شروع شده و بايد تلاش کنيم تا نتايج قابل قبولي بگيريم.» سرمربي نوجوانان با اشاره به تلاش‌هاي شبانه‌روزي کادر فني هم گفت: «اين دستاورد بزرگ حاصل تلاش شبانه‌روزي و کار مستمر بود. باور کنيد در چند وقت اخير حتي يک ساعت هم اردو را ترک نکردم و دائم کنار تيم بودم. غرور و شادي مردم ايران بزرگ‌ترين دستاوردي بود که حاصل شده است. ما استراتژي بازي زيبا و کسب نتيجه را داشتيم و تنها به دنبال کسب نتيجه نبوديم.»
  
پرورش نوجوانان 
محمد احساني، رئيس پيشين کميته آموزش فدراسيون فوتبال از مسئولان خواست با برنامه‌ريزي دقيق از توانايي جوانان استفاده كنند: «پرورش اين بچه‌ها بايد توسط تيم‌هاي پايه باشگاه‌ها صورت گيرد. به عنوان مثال بسياري از بازيکنان تيم ملي فوتبال بزرگسالان آلمان را در ۱۰سال آينده همين بازيکنان تيم نوجوانان حال حاضرشان تشکيل خواهند داد، اما در ايران بيش از ۸۰ درصد بازيکنان فعلي تيم ملي نوجوانان به دليل کم‌توجهي، برنامه‌ريزي‌هاي نامناسب و مستمر به سطوح بالاي فوتبال ملي نمي‌رسند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار