کد خبر: 876325
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴
دو كشور اروپايي فرانسه و هلند اعلام كردند كه تا سال ۲۰۳۰ميلادي، قصد دارند استفاده و تردد خودروهاي بنزيني و ديزلي را در بيشتر شهرهاي خود ممنوع كنند. 
به گزارش وب سايت موتور۱، شهرداري پاريس، پايتخت فرانسه، تحت‌تأثير مقابله با معضل آلودگي هوا و حفظ محيط‌زيست تصميم گرفته است كه فروش و تردد هرگونه خودروي بنزيني و ديزلي را تا سال ۲۰۳۰ ميلادي ممنوع اعلام كند. شهرداري پاريس اين تصميم را در راستاي سياست‌هاي كاهش ميزان آلاينده‌ها و گازهاي گلخانه‌اي اتخاذ كرده و قرار است تا پايان هفته و در جلسه آب و هوا در اين كشور به صورت رسمي آن را به اعلام عمومي و سپس امضا برساند. 
كريستف ناجوفسكي، مسئول قوانين حمل و نقل شهر پاريس در مصاحبه‌اي با راديو فرانسه اظهار كرد: «استفاده و تردد وسايل نقليه آلاينده كه شامل خودروهاي بنزيني و ديزلي مي‌شود، مهم‌ترين عامل انتشار گازهاي گلخانه‌اي در شهرها و كشورهاست. به همين دليل ما قصد داريم تا پايان سال ۲۰۳۰ ميلادي يعني ظرف حدود يك دهه آتي، توليد و فروش هرگونه وسيله‌ نقليه را كه با سوخت‌هاي فسيلي كار مي‌كند، متوقف كنيم. هم‌اكنون مقامات مربوطه و مسئول در حال برنامه‌ريزي و سرمايه‌‌گذاري‌هاي بلند‌مدت در پروژه‌ جايگزيني اين وسايل با خودروهاي پاك از جمله خودروهاي برقي و هيبريدي هستند. دولت فرانسه نيز متعهد خواهد شد با تأمين بودجه لازم تهيه خودروهاي پاك را براي مردم اين كشور تسهيل كند.»
پيش از اين پاريس به همراه سه شهر بزرگ ديگر در كشورهای  اروپايي  و فرانسه اعلام كرده بودند كه تصميم گرفته‌اند توليد و فروش خودروهاي بنزيني و ديزلي را تا سال ۲۰۲۴ ميلادي ممنوع كنند. از سوي ديگر امانوئل ماكرون، رئيس‌جمهور فرانسه نيز اعلام كرده بود كه اين خودروها تنها تا سال ۲۰۴۰ مي‌توانند به فروش برسند. در حال حاضر خودروهاي ديزلي بيش از ۴۰درصد كل خودروهاي جديد توليدي در فرانسه را تشكيل مي‌دهند و اين كشور همچنان يكي از بزرگ‌ترين بازارهاي خودروهاي ديزلي محسوب مي‌شود. 
از طرف ديگر، مقامات شهر آكسفورد انگلستان نيز اعلام كرده‌اند كه مي‌خواهند همگام و همسو با سياست‌هاي لندن، اقدام به ممنوعيت فروش خودروهاي آلاينده كنند. طبق اعلام مقامات اين شهر، از سال ۲۰۲۰ ميلادي تنها خودروهاي برقي و پاك خواهند توانست به قسمت‌هاي مركزي اين شهر رفت‌و‌آمد و تردد كنند و بدين ترتيب مركز شهر آكسفورد نخستين منطقه و شهر انگلستان خواهد بود كه انتشار گازهاي گلخانه‌اي را به صفر مي‌رساند. 
دولت هلند نيز اعلام كرده است در راستاي مقابله با آلودگي هوا به سرعت در حال برنامه‌ريزي و وضع قوانين و مقررات جديدي است و بدين وسيله خودروهاي بنزيني و ديزلي ديگر حق تردد در خيابان‌هاي شهرهاي اين كشور را نخواهند داشت. بنا بر آخرين اعلام مقامات دولت هلند، استفاده و فروش خودروهاي آلاينده تا سال ۲۰۳۰ ميلادي ممنوع اعلام خواهد شد.  بسياري از كشورهاي جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگي هوا و كاهش ميزان انتشار آلاينده‌ها و گازهاي گلخانه‌اي و حفظ بيشتر محيط‌زيست، خودروهاي تمام‌الكتريكي و برقي را به توليد انبوه برسانند.  پس از انگلستان، كشورهاي بسياري همچون فرانسه، اسپانيا، مكزيك، يونان، هند، چين و  هلند نيز مي‌خواهند روند توليد و فروش خودروهاي بنزيني و ديزلي را متوقف كنند و بدين وسيله براي شهروندان خود، بهبود كيفيت هوا و سپس سلامتي را به ارمغان بياورند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار