کد خبر: 876322
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲
در حالي كه كارشناسان مسكن ادامه وضعيت رونق اين بازار را پيش‌بيني مي‌كردند، نوسان ناگهاني نرخ ارز، معادلات بازار مسكن را دگرگون كرد و سبب كاهش مجدد قيمت آن شد.
گزارش مهر از محله‌هاي مختلف پايتخت نشان مي‌دهد همزمان با كاهش يكباره حجم معاملات مسكن در پايتخت و ديگر شهرها، قيمت‌ها نيز به طور ناگهاني فروكش كرده است. اين در حالي است كه در ماه‌هاي تير و مرداد تابستان امسال شاهد افزايش ۱۵ تا ۲۵ درصدي معاملات مسكن نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوديم، ولي روند كاهش معاملات در شهريور‌ماه آغاز شد و در روزهاي اخير با تشديد روند كاهش معاملات مسكن، قيمت‌ها مجدداً سير نزولي در پيش گرفته است. 

كارشناسان معتقدند روند بهبود بازار مسكن طي روزها و ماه‌هاي آتي نيز ادامه مي‌يابد كه مهم‌ترين دليل آن افزايش شمار ثبت‌نام‌كنندگان و افتتاح‌كنندگان حساب‌هاي صندوق پس‌انداز مسكن يكم در يكسال قبل و ورود تدريجي آنها به بازار خريد‌و‌فروش مسكن است. البته بر ‌اساس اعلام يكي از مديران بانك دولتي عامل بخش مسكن، تهراني‌ها بيشتر از تسهيلات صندوق ممتاز اين بانك (تسهيلات مسكن از محل اوراق تسهيلات) استفاده مي‌كنند و صندوق يكم عمدتاً در معاملات مسكن ساير شهرها اثرگذار بوده است، همچنين از سوي ديگر ميزان معاملات اوراق تسهيلات مسكن نيز در بازار سرمايه در هفته‌هاي گذشته با كاهش روبه‌رو شد كه همين موضوع كم شدن قيمت اوراق تسهيلات را در پي داشت. بر اساس همين دلايل نمي‌توان افزايش بيش از حد معاملات را انتظار داشت. به خصوص كه تجربه سال‌هاي گذشته نشان داده در فصول سرد سال ميزان استقبال از بازار مسكن كاهش مي‌يابد. 
همچنين برخي كارشناسان اقتصاد مسكن معتقدند كاهش سود سپرده‌هاي بانكي هنوز نتوانسته خود را به شكل ورود به بازار مسكن نشان دهد به خصوص كه بسياري از اقتصاددانان معتقدند بازارهاي موازي مسكن مانند سكه و ارز كشش جذب بيشتر منابع مالي و سرمايه‌هاي سرگردان را دارند و احتمالاً تا پايان امسال ديگر شاهد رونق مسكن مانند ماه‌هاي تير و مرداد نباشيم. 

قيمت مسكن در بسياري از مناطق پايتخت به دليل كاهش معاملات يا با عدم تغيير و مقاومت فروشندگان در برابر كاهش روبه‌رو شده يا به دليل نبود متقاضي در حال كاسته شدن است. با اين حال هنوز حباب قيمت مسكن در مناطق محبوب پايتخت برقرار است، به‌گونه‌اي كه برخي فروشندگان و مالكان در مناطقي چون سعادت‌آباد و سيدجمال‌الدين اسدآبادي (يوسف‌آباد) همچنان منتظر فروش واحدهاي خود به قيمت ۱۰ ميليون تومان در هر متر مربع هستند. 
با اين وجود منطقه يك تهران بيشترين اثرگذاري از بازگشت مجدد ركود به بازار مسكن را پذيرفته و در برخي مناطق مانند اقدسيه كاهش قيمت مسكن تا ۲‌ميليون تومان در هر متر مربع را شاهد هستيم، به‌گونه‌اي كه واحد مسكوني نوساز در اقدسيه كه در دو ماه گذشته 5/13 تا ۱۴ ميليون تومان در هر متر مربع معامله مي‌شد در روزهاي اخير به ۱۲ تا 5/12 ميليون تومان در هر متر مربع كاهش يافته است كه با توجه به افزايش صف فروشندگان مسكن براي ورود سرمايه خود به بازارهاي موازي مانند ارز و طلا و كاهش تعداد خريداران، انتظار كاهش بيشتر قيمت مسكن در منطقه يك تهران وجود دارد. 

همچنين در جنت‌آباد شمالي كه قيمت هر مترمربع آپارتمان در مردادماه تا متري ۷ميليون تومان رسيده بود، در روزهاي اخير فايل‌هاي فروش اين منطقه به 5/5 تا 6 ميليون و 500 تومان كاهش يافته است. با توجه به اينكه مناطقي چون جنت‌آباد و پونك از جذاب‌ترين محله‌هاي غرب تهران براي اقشار متوسط به حساب مي‌آيد، كاهش قيمت در اين مناطق روي كاهش قيمت مسكن در ساير محله‌هاي غرب و شمال غرب پايتخت نيز مؤثر خواهد بود. 
در حالی كه قيمت مسكن در ستارخان و محله‌هاي جذاب‌تر آن همچون پاتريس لومومبا و شهرآرا و همچنين آيت‌الله كاشاني و محله‌هايي چون خيابان پيامبر در ماه‌هاي ابتدايي تابستان به متري 8 ميليون و 500 تومان رسيده بود، در روزهاي گذشته برخي فروشندگان، واحدهاي مسكوني خود را با قيمت ۶ميليون و ۸۰۰ هزار تا ٧ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان در بنگاه‌هاي معاملاتي فايل كرده‌اند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار