کد خبر: 876263
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳

نويسنده: محمدرضا هاديلو

طی 10 سال گذشته با گرم شدن هوا، گرد و غبار نیز در قالب میهمانی ناخوانده خود را به فضای خوزستان می‌رساند و نفس‌های مردم این استان را به شماره می‌اندازد. اما کم کم و با کمبود بارش‌ها در پاییز و زمستان سبب شد تا گرد و غبار مهمان هميشگي خوزستانی‌ها شود؛ گرد و غباری که دلیل پدید آمدن آن با وجود آثار سهمگینی که بر زندگی مردم داشته است، مدام بین منابع خارجی و داخلی دست به دست می‌شود.

ديپلماسي جواب نداد

به گفته بسیاری از کارشناسان یکی از علل اصلی خشک شدن تالاب‌ها در منطقه غرب آسیا بویژه در عراق، ایران و سوریه و به تبع آن بلند شدن گرد و غبار در منطقه، ناشی از اجرای پروژه عظیم آناتولی در ترکیه است؛ پروژه‌ای عظیم که بر اساس آن بیش از 22 سد و 19 طرح برق‌آبی در حوضه آبریز دجله و فرات ایجاد خواهد شد. با اینکه تاکنون تنها 21 درصد از طرح‌های مربوط به آبیاری و 74 درصد از طرح‌های برق‌آبی پروژه آناتولی به بهره‌برداری رسیده است اما در همین میانه کار مشکلات فراوانی گریبان کشورهای پایین دست دجله و فرات را گرفته و تالاب‌های منطقه یکی پس از دیگری رو به خشکی می‌روند.

با اينکه انتظار مي رفت دستگاه ديپلماسي با ورود به اين موضوع و رایزنی با ترکیه ، این کشور را مجاب به تأمین حق‌آبه تالاب‌های پایین‌دستی دجله و فرات کند، اما شواهد نشان مي دهد هيچ قدمي در اين رابطه برداشته نشد چه برسد به اينکه رایزنی با عراق، سوریه، عربستان و اردن در دستور کار قرار بگيرد تا دولتمردانشان مجاب به مالچ‌پاشی کانون‌های تولید ریزگرد در کشورهایشان شوند.

آب در رگ‌هاي مناطق فوق بحراني

حالا که نمي توان خبر خوشي از آن طرف مرزها براي خوزستاني ها به ارمغان آورد، مسئولان استاني سعي مي کنند تا حداقل کمترين کاري که براي کاهش ريزگردها مي توان انجام داد را در دستور کار خود قرار بدهند. در همين رابطه معاون عمرانی استانداری خوزستان از طرح ضربتی دولت برای مهار ریزگردها در عرصه‌های بحرانی و فوق بحرانی گرد و خاک در سه بخش خبر مي دهد که در همين راستا احداث کانال آبرسانی به عرصه‌های فوق بحرانی 42 هزار هکتاری در جنوب شرق اهواز به اتمام رسیده است.

فرامند هاشمی‌زاده با بيان اينکه تا 10 روز دیگر آب از طریق کانال آبرسانی به عرصه‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز خواهد رسید، مي گويد:"تنها بحث عبور این کانال آبرسانی از کانال کوت امیر باقی مانده که با انجام کارهای جزئی باقیمانده آب از طریق این کانال آبرسانی از رودخانه کارون به این عرصه‌های فوق بحرانی گردوخاک خواهد رسید."

وي ادامه مي دهد: "بخش دوم این طرح ضربتی، بحث نهال‌کاری در این عرصه فوق بحرانی بود که سال گذشته نزدیک به هفت هزار هکتار از این عرصه‌ها نهال‌کاری شد که در حال حاضر این نهال‌های کشت شده هنوز سبز هستند و نزدیک به 80 درصد این نهال‌ها اکنون موجود هستند. برای امسال نهال‌کاری در 12 تا 15 هزار هکتار از این عرصه مورد برنامه‌ریزی قرار گرفت که این مرحله از کاشت نهال از مهرماه امسال به طور جدی آغاز شد و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، مجموع مساحت نهال‌کاری شده در این عرصه به حدود 20 هزار هکتار می‌رسد."

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار