کد خبر: 876157
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
رئیس‌جمهور تركیه دیروز آغاز عملیات مشترک نیروهای مسلح این كشور و نیروهای ارتش آزاد سوریه را در ادلب سوریه اعلام كرد. اولین هیئت نظامی و تجهیزات سنگین ارتش ترکیه نیز وارد ادلب شدند.
سرانجام ارتش تركیه برای حمایت از گروه‌های مسلح تحت حمایت خود در شمال سوریه، وارد عمل شد و عملیات خود را در استان ادلب آغاز كرد. به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور تركیه روز جمعه در سخنرانی خود در نشست با سران دفاتر استانی حزب حاکم عدالت و توسعه از آغاز یک عملیات مشترک نیروهای ترکیه و نیروهای ارتش آزاد سوریه در ادلب سوریه سخن گفت. اردوغان گفت: «پیش از این، ما در مورد چگونگی عملیات که به زودی شروع خواهد شد صحبت کرده بودیم، امروز نیروهای مسلح ترکیه همراه با نیروهای ارتش آزاد سوریه عملیات خود را در ادلب آغاز کردند.» او تأكید كرد: «ادلب در مرز ترکیه - سوریه قرارد دارد بنابراین ما مجبوریم اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهیم. هیچ‌کس نمی‌تواند از ما برای آنچه که انجام می‌دهیم، انتقاد نماید. از آنجا که طول مرز ما با سوریه 911 کیلومتر است، ما همواره در معرض خطر هستیم.» اردوغان همچنین با متهم کردن تلویحی امریکا به همکاری با گروه‌های تروریستی گفت: «کسانی که سال‌ها ترکیه را به عدم مبارزه مناسب با گروه‌های تروریستی متهم می‌کردند، اکنون تلاش می‌کنند شانه به شانه این گروه‌ها، منطقه را ساماندهی کنند.» وی اظهار کرد: «کسانی که می‌گویند بزرگ‌ترین هدف‌شان مبارزه با داعش است، اکنون برای مبارزه با این گروه، با تروریست‌های «پ. ی. د» و «ی. پ. گ» همکاری می‌کنند.»

همزمان با شروع عملیات در ادلب اولین هیئت عملیات نظامی ترکیه با عبور از مرز سوریه وارد ادلب شد. به گزارش روزنامه ملیت، تقریباً 120 نفر از نیروهای ویژه ترکیه به استان ادلب اعزام شده‌اند. آنها بر رعایت آتش‌بس در این منطقه به عنوان یکی از مناطق کاهش تنش در سوریه نظارت خواهند کرد. هفته گذشته ارتش تركیه عملیات شناسایی را در ادلب برای ایجاد پاسگاه‌‌ها شروع كرده بود. به گزارش خبرگزاری رویترز، ابوخیرو، فرمانده ارتش آزاد سوریه روز جمعه اعلام کرد: این هیئت شامل 30 خودروی نظامی است.‌» یک مقام دیگر ارتش آزاد سوریه اعلام کرد:«هیئت نظامی ترکیه تحت حفاظت تحریر‌الشام برای قرار گرفتن در مواضع خود در جبهه مقابل یگان‌های مدافع کرد، وارد سوریه شدند.» گروه تروریستی تحریر‌الشام یا همان جبهه النصره سابق بزرگ‌ترین شاخه القاعده در سوریه است كه با دولت دمشق می‌جنگد. تحریرالشام مخالف توافق کاهش تنش با دولت سوریه است اما نقش آنها در حمایت و اسکورت تیم شناسایی نظامی ترکیه نشان می‌دهد که این گروه به دنبال مقابله با ترکیه نیست. تركیه هدف اصلی عملیات خود را در شمال سوریه، مقابله با نیروهای اتحاد دموكراتیك سوریه (كردها) می‌داند.

تركیه مخالف استقلال كرد‌ها در مرزهای جنوبی خود است و آن را تهدیدی برای امنیت مرزهایش می‌داند. این مسئله به یكی از اختلافات اساسی تركیه با امریكا منجر شده است. به گزارش شبكه اسكای‌نیوز، ارتش ترکیه همچنین تجهیزات نظامی جدیدی را برای یگان‌های مستقر در مرزهای مشترک با سوریه و عراق در ایالت شانلی اورفه در جنوب ترکیه ارسال کرده است. نور‌الدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه تأکید کرده که عملیات نظامی این کشور که در ادلب آغاز شده است تا از بین بردن خطر ادامه خواهد داشت. طبق اعلام آنکارا، عملیات نظامی این کشور با هدف حمایت از مرزها، توقف ورود پناهجویان به خاک این کشور و اجرای نتایج توافق آستانه صورت می‌گیرد. ستاد کل نیروهای ارتش ترکیه هم دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد كه نیروهای مسلح ترکیه مأموریت خود را در چارچوب قواعد درگیری که کشورهای ضامن در عملیات آستانه در مورد آن توافق کردند، انجام می‌دهند. هفته گذشته مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته بود كه هدف ترکیه از حمایت از معارضان سوری در یک عملیات عمده در ادلب پیشگیری کامل از درگیری‌‌ها و تسهیل فرآیند برای یک راه‌حل سیاسی است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار