کد خبر: 876152
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
امریكا اعلام كرد كه تصمیم گرفته از سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد معروف به یونسكو با 195 عضو خارج شود؛ تصمیمی كه امریكایی‌ها آن را در اعتراض به آن چیزی اتخاذ كرده‌اند كه سیاست‌های جهت‌دار یونسكو علیه اسرائیل می‌خوانند. تشکیلات خودگردان فلسطینی ضمن ابراز تأسف از تصمیم امریکا برای خروج از یونسکو، گفته كه نماینده امریکا در سازمان ملل طوری رفتار می‌کند كه گویا نماینده اسرائیل است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وزارت خارجه این رژیم دستور داد مقدمات خروج اسرائیل از یونسکو را فراهم کند.

به گزارش «جوان»، وزارت خارجه امریكا طی نامه‌ای به ایرینا بوكوا، دبیركل یونسكو اعلام كرده كه از این سازمان خارج خواهد شد. این برای دومین مرتبه است كه امریكا از این سازمان بین‌المللی خارج می‌شود. دولت ریگان هم در سال 1983 در اعتراض به آنچه كه جهت‌گیری‌های چپ‌گرایانه فرهنگی این سازمان خوانده بود و در واكنش به نفوذ شوروی از این سازمان خارج شد. در سال 2002 دولت بوش بار دیگر به این سازمان ملحق شد ولی همواره از سیاست‌های آن ابراز نگرانی كرده است. وزارت خارجه امریکا روز پنج‌شنبه در بیانیه خود اعلام کرد: «وزارت خارجه امریکا، «ایرینا بوکووا» مدیرکل یونسکو را از تصمیم واشنگتن برای خروج از این سازمان مطلع می‌کند و به دنبال تعیین یک هیئت ناظر دائمی برای این سازمان است.» در بیانیه وزارت خارجه امریكا آمده است:‌ «این تصمیم به راحتی گرفته نشده است و نمایانگر نگرانی امریکا از نیاز به اصلاحات اساسی در این سازمان و ادامه تبعیض ضداسرائیلی در یونسکو است.‌» وزارت خارجه امریكا در عین حال گفته كه به عنوان یك دولت «ناظر غیرعضو» مشاركت خواهد كرد. دولت امریكا گفته كه خروج خود از یونسكو را 31 دسامبر 2017 اجرایی می‌كند. اولین واكنش‌های جدی امریكایی‌ها به یونسكو، بعد از عضویت فلسطین به این سازمان در سال 2011 اتخاذ شد و دولت اوباما اعلام كرد كه حق عضویت خود به این سازمان را قطع می‌كند. 

كنفرانس عمومی یونسكو تصمیم به عضویت فلسطین در یونسكو را با 107 رأی مثبت در مقابل 14 رأی منفی گرفت، در حالی كه 52 كشور در روند رأی‌گیری شركت نكردند؛ موضعی كه به نظر می‌رسد امریكا را به سمت این نتیجه‌گیری كشانده كه نمی‌تواند مثل نهاد‌هایی مانند شورای امنیت در تصمیم‌گیری‌های سیاسی در یونسكو اثر‌گذار باشد. این در حالی است كه امریکا با مبلغی بالغ بر ۶۶۷ میلیون دلار، ۲۲ درصد از بودجه یونسکو در این سازمان جهانی عضویت دارد. در سال 1990 كنگره امریكا قانونی تصویب كرده بود كه بر اساس آن هر سازمان بین‌المللی كه به فلسطینیان عضویت بدهد، منابع مالی آن را قطع می‌كند و دولت اوباما نیز در چارچوب همین قانون، حق عضویت خود را به یونسكو قطع كرد. در سال 2013 نیز یونسكو با استناد به یك قاعده داخلی، در واكنش به قطع سهمیه عضویت از طرف امریكا حق رأی امریكا را معلق كرد. آخرین تنش امریكا با یونسكو در ژوئن 2017 بود، زمانی كه كنفرانس عمومی این سازمان، اسرائیل را یك قدرت اشغالگر در بیت‌المقدس خواند. نیكی هیلی، نماینده دائم امریكا در سازمان ملل، در جلسه تأیید خود در كنگره، یونسكو را به سیاست‌های جهت‌دار علیه اسرائیل متهم كرد و حالا به نظر می‌رسد تصمیم به خروج از یونسكو تحت تأثیر نفوذ نیكی هیلی بوده است.

«ریاض المالکی‌»، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به خروج امریکا از یونسکو در طرفداری از رژیم صهیونیستی ابراز تأسف کرد و آن را کاملاً سیاسی خواند. المالكی گفته كه تصمیم واشنگتن میزان نفوذ «نیکی هیلی» نماینده امریکا در سازمان ملل بر سیاست خارجی این کشور را نشان می‌دهد: «هیلی طوری رفتار می‌کند گویی به جای اینکه نماینده کشورش باشد، نماینده اسرائیل است.‌» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم روز پنج‌‌شنبه همزمان با انتشار خبر تصمیم امریكا به خروج از یونسکو، به وزارت خارجه این رژیم دستور داد مقدمات خروج اسرائیل از این سازمان را فراهم کند. «آنتونیو گوترش‌» دبیرکل سازمان ملل متحد از تصمیم امریکا عمیقاً ابراز تأسف کرده و آن را ضربه‌ای به سیاست «چندجانبه‌گرایی» ملل متحد توصیف کرده است. «‌مونیکا گروترس»، وزیر فرهنگ آلمان از حزب دموکرات مسیحی نیز گفته که این اقدام امریکا در نقطه زمانی فعلی یک سیگنال کاملاً غلط است. به گفته وی در زمانی که بحران‌های بین‌المللی افزایش می‌یابد یونسکو یک سازمان قابل اعتماد و دارای اهمیت بسیار زیادی است. ولادیمیر چجوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا در گفت‌وگویی تلویزیونی ضمن تأکید بر این مسئله که خروج واشنگتن از یونسکو هرگز ضربه‌ای به اعتبار این سازمان جهانی وارد نخواهد کرد، گفت: از تصمیم واشنگتن برای خروج از یونسکو خیلی تعجب نکردم چراکه این تصمیم کاملاً با سیاست‌های فعلی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا هماهنگ است. برخی كارشناسان می‌گویند خروج امریكا از یونسكو در شرایطی كه كنفرانس عمومی این سازمان مجمعی دموكراتیك‌تر در مقایسه با سایر سازمان‌های بین‌المللی است، زمین را به كشورهای غیر‌غربی واگذار می‌كند. ریچارد گوان، كارشناس مسائل سازمان ملل در شورای سیاست خارجی اروپا می‌گوید:‌ «كشورهای غیر‌غربی عملاً یك بلوك قدرتمند در یونسكو هستند و نفوذ آنها (بعد از خروج امریكا) گسترش خواهد یافت.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار