کد خبر: 876149
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
متين زاهدي
با وجود اهميت زيارت اربعين و لزوم تسهيل اين حركت مذهبي - سياسي انگار برخي دستگاه‌هاي داخلي در تلاشند تا از اين فرصت براي افزايش درآمد خود استفاده كنند. از داوود كشاورزيان، معاون وزير راه و شهرسازي گرفته كه به صراحت اعلام كرد «قيمت بليت اتوبوس براي ايام اربعين بايد دو برابر روزهاي عادي گران شود.» تا هزينه‌هاي ويزا، ‌بيمه و خدمات‌دهي هلال‌احمر از همه زائران گرفته مي‌شود. 

طبق دستورالعمل ستاد مركزي اربعين 40 دلار هزينه بابت ويزا، 10 هزار و 900 تومان بابت حق‌الزحمه كارگزاري، 18 هزار و 800 تومان بابت بيمه ايران و 6هزار و 200 تومان بابت خدمات درماني (هلال‌احمر) بعد از ثبت‌نام در سامانه سماح از زائران اربعين دريافت مي‌شود. با توجه به افزايش قيمت دلار از روزهاي پيش و رسيدن قيمت اين ارز خارجي به بيش از 4 هزار تومان، هزينه صدور ويزاي اربعين با توجه به رقم 40 دلاري افزايش پيدا كرده و به 160 هزار تومان مي‌رسد.  لزوم گرفتن ويزا براي سفر اربعين در حالي است كه سفر به برخي كشورهاي خارجي منطقه بدون ويزاست. 

همچنين با عنايت به اساسنامه جمعيت هلال‌احمر و صليب سرخ جهاني مبني بر داوطلبانه و رايگان بودن تمامي فعاليت‌هاي اين جمعيت، 6 هزار و 200 توماني كه بابت خدمات هلال‌احمر گرفته مي‌شود هيچ توجيه منطقي ندارد. از سوي ديگر به گفته رئيس ستاد مركزي اربعين و دبير آن، هماهنگي‌هاي لازم با سفارت عراق به عمل آمده تا براي 3 ميليون زائر اربعين ويزا صادر شود. بر‌ اين اساس از پياده‌روي اربعين مبلغي بالغ بر18 ميليارد و 600 ميليون تومان به جيب جمعيت هلال‌احمر مي‌رود. بديهي است سهم بيمه‌ها و حق‌الزحمه كارگزاري از اين هم بيشتر است. 

سيدعلي مرعشي، رئيس مركز پزشكي حج و زيارت هلال‌احمر با اشاره به قرارداد في‌مابين حج و زيارت و سازمان هلال‌احمر مي‌گويد: «اين سازمان از ابتداي سفر زائران به كربلاي معلي تا به امروز قراردادي را با سازمان حج و زيارت و شمسا براي خدمات بهداشتي درماني زائران امضا كرده است. بر همين اساس در ايام اربعين به دليل تعداد بالاي سفرهاي انجام ‌شده به عراق، هزينه‌ها هم شامل تخفيفات ويژه مي‌شود و با تمهيداتي كه انديشيده شد با تخفيف 50 درصدي، مانند سال گذشته 6 هزار و 200 تومان را از زائران دريافت كرديم و افزايش نداشتيم.  وي درباره چرايي دريافت اين مبلغ مي‌گويد: سازمان هلال‌احمر نهادي خصوصي است و بودجه دولتي براي اين امر خاص يعني خدمات‌دهي اربعين از دولت دريافت نمي‌كند. البته بارها از دولت خواسته‌ايم بودجه‌اي را جهت تسهيل امور زائران و حذف پرداختي مردم در اين ارتباط اختصاص بدهد، اما دولت تا به حال اين اقدام را انجام نداده است. مرعشي درباره محل هزينه اين 6 هزار و 200 تومان نيز توضيح مي‌دهد: «تمامي كارهاي درماني و حق درمان‌ها، اورژانس و اتوبوس آمبولانس‌ها به صورت رايگان خدمات ارائه مي‌دهند و هزينه‌اي دريافت نمي‌كنند، اما هزينه ويزاي پرسنل، تغذيه و ساير ملزومات آنها در اين سفر از مجراي همين دريافت 6 هزار و 200 تومان تأمين مي‌شود.»

وي اما منتقد هزينه دريافتي بيمه‌هاست و مي‌گويد: هلال‌احمر با ارسال 60 تن دارو، آمبولانس، اتوبوس آمبولانس، ايجاد چادرهاي درمان بدون دريافت ريالي حق درمان 6 هزار و 200 تومان دريافت مي‌كند و بيمه‌ها كه فقط در زمان فوت يا ادامه درمان در داخل كشور به تقبل هزينه‌ها ورود مي‌كنند، 18 هزار و 800 تومان دريافتي دارند كه با مقدار خدماتي كه ارائه مي‌دهند، حداقل 80 درصد ذخيره و سود مالي دارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار