کد خبر: 876117
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷
در حالي رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي كمبود انار ناشي از سرمازدگي را علت گراني اين محصول دانسته است كه مديركل دفتر ميوه‌هاي گرمسيري وزارت كشاورزي اعلام كرد با وجود سرمازدگي بخشي از باغ‌هاي انار، هيچ كمبودي وجود ندارد و به نظر مي‌رسد نوبرانه بودن و برخي سودجويي‌ها دليل گراني اين محصول است. ناتواني در تنظيم بازار بعد از دهها سال بازارداري يكي از انتقادهاي كارشناسان به تنظيم‌كنندگان بازار است. 
به گزارش ايسنا، انار، جزو معدود ميوه‌هايي است كه با افزايش قيمت غيرمنطقي در بازار مواجه شده و از كيلويي حدود 8 هزار تا 12هزار تومان در بازار مصرف عرضه مي‌شود كه به گفته حسين مهاجران، رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي كمبود انار به دليل سرمازدگي و كم بار بودن باغات علت گراني و افزايش قيمت سرسام‌آور اين محصول است كه سبب شده هر كيلوگرم از اين محصول در بازار عمده‌فروشي از 2 هزار تا 7 هزار تومان عرضه شود و در بازار مصرف از بيش از 8 هزار تومان تا 12هزار تومان به مردم فروخته شود.  اين اظهارات در حالي مطرح شد كه ابوالقاسم حسن‌پور، مديركل دفتر ميوه‌هاي گرمسيري و نيمه‌گرمسيري وزارت جهاد كشاورزي در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: گرچه بخشي از باغ‌هاي انار با كاهش توليد ناشي از سرمازدگي مواجه شده‌اند، اما هيچ كمبودي براي مصرف داخلي وجود ندارد و نهايتاً بخشي از صادرات را تحت‌الشعاع قرار دهد.  وي افزود: نوبرانه بودن و برخي سودجويي‌ها دليل گراني و افزايش قيمت انار است كه به زودي برطرف مي‌شود. 
  
سكوت نهادهاي نظارتي در قبال سود كلان و غيرقانوني ميوه
با وجود آنكه نهادهايي مانند سازمان حمايت توليد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان متصدي نظارت بر قيمت‌ها در سطح بازار هستند، گرانفروشي‌هايي صورت مي‌گيرد كه اضافه بر نهايت سود تعيين شده براي فروشنده است. به‌گونه‌اي كه در بازار ميوه و تره‌بار به طور ميانگين ۳۰ درصد و در برخي ميوه‌ها ۶۰ درصد بيشتر از 35 درصد سود تعيين شده از مشتري دريافت مي‌شود، اما نهادهاي نظارتي در قبال آن سكوت كرده‌اند.  به گزارش ايسنا، بر اساس قانون، محصولات در گروه‌هاي اولويتدار مختلف طبقه‌بندي مي‌شوند كه تنها كالاهاي موجود در گروه يك كه شامل نان و سه قلم لبنيات پرمصرف مي‌شود، مشمول قيمت‌گذاري اجباري هستند كه هرگونه تغيير قيمت در آن نيازمند تأييد نهادهاي قيمت‌گذار و ستاد تنظيم بازار است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار