کد خبر: 876115
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶
كميسيون انرژي مخالف لايحه افزايش مناطق آزاد است
نايب رئيس كميسيون انرژي مجلس با بيان اينكه نمايندگان مجلس نسبت به لايحه مناطق آزاد منفعت ملي را در نظر بگيرند، عنوان كرد: مناطق آزاد متعلق به برخي از اشخاص و گروه‌ها شده است و نفع عمومي ندارد. در هيچ‌ كدام از مناطق‌آزاد اتفاقات مثبت خاصي نيفتاده و فقط مكان‌هايي بي‌حساب و كتاب و بدون نظارت هستند. 

هدايت‌الله خادمي‌، نايب رئيس كميسيون انرژي مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فارس در پاسخ به پرسشي مبني بر آنكه با توجه به تحت‌نظر قرار گرفتن مناطق آزاد در وزارت اقتصاد، نظارت‌ها به چه شكل است، گفت: در حال حاضر نظارتي بر آنها وجود ندارد؛ چراكه دستگاه‌هاي اجرايي نمي‌توانند خودشان بر خودشان نظارت كنند. در اين‌باره قطعاً مجلس نيز بايد نقش داشته باشد در حالي‌كه نظارت ما به آن شكلي كه بايد باشد، نيست.  وي در ادامه با بيان اينكه مسئولان مناطق آزاد نيز تقريباً پاسخگويي درستي ندارند، عنوان كرد: مناطق آزاد در بسياري از كشورها همچون هنگ‌كنگ و امارات موجب توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي و اشتغالزايي شده در حالي‌كه اين مناطق در ايران موجب حيف و ميل شدن اموال كشور شده است. 
 
تصميماتي كه به نفع فراكسيون است نه منافع ملي
خادمي در خصوص مثبت يا منفي بودن فضاي صحن علني مجلس نسبت‌ به لايحه افزايش مناطق آزاد عنوان كرد: گاهي اوقات در مجلس تصميماتي گرفته مي‌شود كه به جاي آنكه در راستاي تأمين منافع ملي باشد، در راستاي تأمين منفعت‌هاي فراكسيون است. بنابراين اميدواريم همكاران ما در مورد موضوع افزايش مناطق آزاد فراكسيوني عمل نكنند و چنين طرحي تصويب نشود. 
وي در ادامه با اشاره به اينكه اين مناطق صرفاً به مكان‌هايي براي رانت و سوءاستفاده برخي افراد ذي‌نفوذ تبديل شده است، اظهار داشت: از زمان تأسيس اين مناطق تا كنون فايده‌اي در آنها ديده نشده است و متأسفانه افرادي نيز هستند كه نظارتي بر آنها وجود ندارد و كسي هم نمي‌داند كه اين افراد چه مي‌كنند. 
 
مناطق آزاد مكان‌هايي بي‌حساب و كتاب و بدون نظارت هستند
نايب رئيس كميسيون انرژي مجلس همچنين با تأكيد بر اينكه لايحه افزايش مناطق آزاد هيچ توجيهي ندارد، اظهار كرد: چه فايده‌اي دارد كه مناطقي را آزاد اعلام كنيم سپس برخي افراد اقدامات شخصي و گروهي در آنها انجام دهند.  خادمي در ادامه به ذكر مثال‌هايي اشاره كرد و گفت: براي مثال در منطقه آزاد قشم چند هزار نفر مشغول به كار شدند؟ چه تعداد كالا صادر يا توليد ‌كنيم كه درآمدي براي كشور داشته باشد؟ بنابراين بايد گفت در هيچ‌كدام از مناطق‌آزاد اتفاقات مثبت خاصي نيفتاده و فقط مكان‌هايي بي‌حساب و كتاب و بدون نظارت هستند.  اين نماينده مجلس در پايان با تأكيد بر اينكه نظر كميسيون انرژي مخالف لايحه افزايش اين مناطق است، از رد شدن اين لايحه در صورت ورود به كميسيون انرژي خبر داد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار