کد خبر: 876069
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
نماينده مردم ايذه و باغ ملك در مجلس در گفتگو با «جوان»: مديريت ضعيف 40 درصد منابع آبي خوزستان را هدر مي دهد و زيرساخت‌ها را دچار مشکل کرده است
سالهاست خوزستاني‌ها با عديده‌اي از مشکلات از جمله هجوم ريزگردها، آلودگي هوا، کاهش شديد ذخاير آبي و نبود آب شرب سالم دست و پنجه نرم مي‌کنند. با اينکه انتظار مي‌رود مسئولان تمام تلاششان را در راستاي رفع اين معضلات کنند، امروز مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان از هدر رفت 40 درصدي منابع آبي خبر مي‌دهد. خبر تلخي که کارشناسان با بيان اينکه هدر رفت آب بيش از آن است که بتوان با فرهنگ سازي برطرفش کرد، از فرسودگي شبکه آب به عنوان معضل اصلي مي‌گويند. مشکلي که مي‌توانست طي اين سالها با برنامه ريزي به موقع مسئولان مرتفع شود. در اين راستا نماينده مردم ايذه و باغ ملك در مجلس نيز بي‌توجهي متوليان به اصلاح زيرساخت‌ها را دليل اصلي تعدد مشکلات خوزستاني‌ها مي‌داند.

نويسنده: ميترا شهبازي

خوزستاني‌ها سالهاست با عديده‌اي از مشکلات همچون وقوع ريزگردها، آلودگي هوا، کاهش شديد منابع آبي و آلودگي آب شرب و غيره دست و پنجه نرم مي‌کنند. با اين‌حال هر سال به جاي اينکه از شمار معضلات اين استان کاسته شود، خبرهاي جديدي در رابطه با وقوع حادثه‌اي تلخ تر منتشر مي‌شود. هدر رفت 40 درصدي منابع آبي به دليل فرسودگي شبکه آب رساني استان نيز از اين دست اخبار است که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در رابطه با آن مي‌گويد:« ما هم معتقدیم که بحث فقط بودجه نیست و مشکل بزرگ استان ما فرهنگی است که هم شامل فرهنگ سازمانی و هم فرهنگ مردمی می‌شود.» صادق حقیقی پور، مي‌افزايد:« متاسفانه در حال حاضر ما در شبکه توزیع مشکل داریم و فرسودگی یکی از اين مشکلات است. »

خوزستان اسير مديريت ناکارآمد

البته همانطور که گفته شد، مشکل خوزستان تنها به معضل نبود منابع آبي چه سالم و چه آلوده نيست و عديده‌اي از معضلات را شامل مي‌شود. به طوري که گويي مديريت ناکارآمد مسئولان است که در تمام بخش‌هاي اين استان مشکل‌ساز شده است. در اين راستا نماينده مردم ايذه و باغ ملك در مجلس شوراي اسلامي به خبرنگار «جوان» مي‌گويد:« به رغم اينکه در گذشته خوزستان يکي از استان‌هاي مهم کشور بود و در زمينه امکانات چيزي کم نداشت، اما امروز به دليل بي‌توجهي‌هاي متعدد مسئولان با مشکلات زيادي مواجه شده است.» گفته مي‌شود در گذشته خوزستان به قدري پيشرفته بوده که از کشورهاي ديگر به اين استان کارگر فرستاده مي‌شده است. هدايت الله خادمي با تاييد مطالب فوق مي‌افزايد:« با اين حال امروز خوزستان از تمام زيرساخت‌هاي لازم و به روز محروم هست و تمام آنچه که امروز به عنوان خوزستان مي‌شناسيم مربوط به گذشته است و مسئولان براي پيشرفت آن هيچ کاري نکرده‌اند.»

در اين راستا نيز مي‌توان به نبود فرودگاه و اصلاح خطوط جاده‌اي و ريلي خوزستان اشاره کرد که سالهاست مسئولان به جاي احداث و اصلاح آنها به دادن وعده‌ بسنده کرده‌اند. در اين خصوص نماينده مردم ايذه و باغ ملك در مجلس مي‌گويد:« مشکل اصلي خوزستان در حال حاضر راه ها است، جاده و محورهاي اين استان فرسوده و نامناسب هستند. با اينکه 65 درصد حمل و نقل کاميون‌هاي کشور در جاده‌هاي اين استان از جمله اهواز، ايذه و لردگان و اصفهان انجام مي‌شود، اما هنوز براي اصلاح اين خطوط کاري انجام نشده است.»خادمي ادامه مي‌دهد:« يکي از اين مسيرها به رغم اينکه فاصله استان تا تهران را به شدت کاهش مي‌دهد و جاده‌اي ملي است، اما به دليل بي‌توجهي‌هاي مسئولان سالانه بيش از 200 کشته و مصدوم روي دست خانواده‌ها باقي مي‌گذارد. از طرف ديگر جاده‌هاي شهري خوزستان هم از وضعيت بسيار بدي برخوردار هستند و چيزي به اسم جاده روستايي هم در خوزستان وجود ندارد.»

خطوط دسترسي و آب فرسوده و محدود

علاوه بر خطوط جاده‌اي سالهاست قرار است به منظور دسترسي بهتر شهرهاي خورستان، فرودگاه‌هايي احداث شود، اما انها هم به سرنوشت اصلاح و ترميم خطوط جاده‌اي گرفتار شده‌اند. حتي اين استان از خطوط ريلي مناسبي هم برخوردار نيست و به گفته نماينده مردم ايذه و باغ ملك در مجلس هرآنچه امروز به عنوان خطوط ريلي در خوزستان فعال است، مربوط به سالها پيش است.

خادمي در اين باره ادامه مي‌دهد:«در بحث ريلي هم خوزستان از وضعيت بدي برخوردار است و همان خط ريلي که 60 سال پيش در خوزستان احداث شده است و خرمشهر و انديمشک را به تهران وصل مي‌کند، را داريم. در صورتي که 20 سالي مي شود که قرار است خط ريلي از خوزستان به اصفهان احداث شود.»علاوه بر اين قرار بود به لحاظ امنيتي استان هم براي برخي از جاده‌هاي خوزستان جاده‌هاي موازي ساخته شود تا در صورت نياز و بروز مشکل، راه دسترسي به اين استان قطع نشود. نماينده مردم ايذه و باغ ملك در مجلس با تاييد مطالب فوق، مي‌گويد:« در حال حاضر خط ريلي نداريم و شهرستان هاي ما که 1300 کيلومتر از تهران فاصله دارند و کوهستاني هستند به دسترسي نياز دارند. با اين حال مسئولان در اين خصوص هيچ برنامه‌اي ندارند.»

علاوه بر تمام آنچه که گفته شد، همان مسئله مهم منابع آبي از مهمترين دردهاي مردم خوزستان است که تمام زندگي خوزستاني‌ها و اشتغالشان را تحت تاثير قرار مي‌دهد. با اين حال گويي مسئولان تشنگي مردم را به شوخي گرفته‌اند. در اين خصوص نماينده مردم ايذه و باغ ملك در مجلس مي‌گويد:« وضعيت آب چه از لحاظ کميت و چه کيفيت از بسيار بد است . در حال حاضر آبي که از تمام فاضلاب هاي شهري و بيمارستاني کارون جمع آوري شده به آب شهري منتقل مي‌شود که علاوه بر طعم و بوي بد، منجر به شيوع انواع بيماري هم مي‌شود.» درحال حاضر 65 درصد منابع آب زير زميني کشور کاهش يافته است و در اين استان هم به رغم وجود اين معضل، سيستم آب لوله کشي همه فرسوده است. خادمي ادامه مي‌دهد:« اغلب روستاها 3 ماه تابستان آب ندارند و با وانت و تراکتور از مناطق ديگر آب مي‌اورند. از طرفي ريزگردها را هم داريم که نتيجه خشک شدن تالاب‌هاي استان در اثر مديريت ناکارآمد مسئولان است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار