کد خبر: 875976
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
محسن كهربايي *
مخدرهاي جديد به علت تركيب شيميايي كه دارند، سيستم مركزي اعصاب را تحريك كرده و باعث بروز نوعي تشنج و حركات غير قابل كنترل به همراه تعريق، گشادي مردمك چشم و در مجموع، كنش‌هاي شديد رفتاري مي‌شوند، مخدرهاي نوين با تحريك‌هاي مغزي كه دارند، به فرد انرژي مضاعف مي‌دهند و اين تحرك‌زايي و افزايش انرژي‌ها پس از استعمال سبب مي‌شود تا جوانان نسبت به چنين موادي گرايش بيشتري پيدا كنند. 

ايجاد اختلال در سيستم پردازش مغزي فرد از ديگر عوارض مصرف است و اين حالت به گونه‌اي است كه مصرف‌كننده به دليل توهمي كه در آن به سر مي‌برد، صداهاي گوش خراش، حركت‌هاي تند و غيره را كاملاً عادي مي‌پندارد.  در كنار انواع مخدرهاي صنعتي مثل كراك، شيشه، كريستال، برخي از آنها به عنوان خوشبوكننده دهان و قرص نشاط‌آور در بين نوجوانان و جوانان عرضه مي‌شود كه موجب سرطان لثه، روده بزرگ و بيماري هپاتيت در مصرف ‌كننده مي‌‌شود.  با توجه به اثرات نامطلوب مصرف مواد‌مخدر صنعتي و شيميايي، لازم است در اطلاع‌رساني عوارض مصرف مواد مخدر به ويژه نوع صنعتي آن تلاش بيشتري صورت گيرد. در اين بين نبايد صرفاً كارشناسان و دست اندركاران را مورد توجه قرار داد و از قشر نوجوان و جوان جامعه غافل شد. 

نبايد از اينكه در مورد قرص اكس، شيشه و غيره در اماكن عمومي، مدارس، دانشگاه‌ها و غيره صحبت شود، واهمه داشت، زيرا اگر ما از عنوان شدن اين موضوع بترسيم و آنها را بيان نكنيم، قاچاقچي و مواد فروش محل بدون ترس و نگراني اطلاعات غلطش را در اختيار نوجوانان قرار مي‌دهد. براي پيشگيري و مقابله با مصرف مواد مخدر بايد خانواده‌ها و والدين را درگير اين موضوع كرد. هر فردي كه در فرايند اعتياد قرار بگيرد، ممكن است آلوده به يكي از مواد مخدر شود. تبليغات و آگاه سازي، نقش بسيار مهمي در كاهش تقاضا دارند. بايد اعتياد را به همه شناساند، در اين صورت، بسياري از افراد به علت عارضه‌هاي ناشي از اين سم مهلك، ممكن است مصرف اين مخدرهاي جديد را كنار بگذارند. 
*  استاد دانشگاه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار