کد خبر: 875961
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
تأکید مبهم رئیس کاتالونیا بر مذاکره
رئیس دولت منطقه‌ای کاتالونیا سرانجام در پارلمان محلی كاتالونیا حاضر و خواهان استقلال كاتالونیا از دولت اسپانیا شد...
رئیس دولت منطقه‌ای کاتالونیا سرانجام در پارلمان محلی كاتالونیا حاضر و خواهان استقلال كاتالونیا از دولت اسپانیا شد ولی از پارلمان خواست برای اینكه به مذاكره با دولت مركزی اسپانیا فرصت بدهد، تصویب جدایی را به تعویق بیندازد؛ موضع‌گیری كه حدس و گمان‌ها  را درباره جدی بودن جدایی كاتالون‌ها افزایش داده است.

کارلس پوجدمون دیروز در یک سخنرانی در پارلمان این منطقه گفت که با توجه به نتیجه همه‌پرسی اخیر، خواهان استقلال ‌جمهوری کاتالونیا‌ است. او گفت که یکپارچگی کاتالونیا و اسپانیا دیگر قابل دوام نیست و از شهروندان این منطقه خواست به اعلام نظر و خواست خود ادامه دهند و تسلیم ‌تهدیدها‌ نشوند. پوجدمون در عین حال از پارلمان خواسته كه نتیجه همه‌پرسی را معلق کند تا فرصت گفت‌وگو با دولت مرکزی اسپانیا فراهم شود؛ موضع‌گیری كه به نظر می‌رسد روند جدایی كاتالونیا را با ابهام روبه‌رو ‌كند‌. هرچند رئیس دولت کاتالونیا در سخنرانی خود كه جمعیت زیادی هم برای گوش دادن به آن در بیرون پارلمان گرد آمده بودند، به شدت از اقدامات دولت مرکزی اسپانیا در تلاش برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی استقلال انتقاد کرد ولی گفت: «ما علیه اسپانیا نیستیم، بلکه می‌خواهیم تفاهم بهتری با اسپانیا داشته باشیم.» آنچه به گمانه‌زنی‌ها دامن زده، این است كه سخنرانی پوجدمون با بیش از یک ساعت تأخیر آغاز شد‌.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، بعضی گزارش‌های تأیید نشده حاکی است كه تأخیر در سخنرانی پوجدمون، به دلیل تلاش‌‌هایی بوده که برای میانجیگری بین‌المللی میان مقامات کاتالونیا و مقامات دولت مرکزی اسپانیا جریان داشته است. این گمان نیز تقویت شده كه سخنرانی همراه با تزلزل پوجدمون‌، تحت تأثیر مذاكرات دقیقه نودی او انجام شده است، به خصوص اینكه سخنگوی دولت محلی کاتالونیا اعلام کرد که بیانیه استقلال منطقه کاتالونیا از اسپانیا به صورت نمادین به دست رهبر کاتالونیا امضا شده است. پیش‌تر، یکی از اعضای دولت اسپانیا از پوجدمون خواسته بود که قدم به «‌راه بدون بازگشت‌» نگذارد. بعد از سخنرانی پوجدمون، نخست‌وزیر اسپانیا رسماً از رهبر کاتالونیا خواست که به صراحت اعلام کند اعلام استقلال کرده است یا خیر. وی گفت: «این اعلام برای هرگونه تصمیمی که ما قرار است اتخاذ کنیم بسیار ضروری است.‌» به گزارش آسوشیتدپرس، ماریانو راخوی در کنفرانس خبری در کاخ ریاست‌جمهوری در مادرید در تهدیدی ضمنی گفت که این اعلام رسمی بر اساس مفاد قانون اساسی که دولت مادرید را به مداخله در امور کاتالونیا و تحت کنترل گرفتن برخی یا تمامی اختیارات منطقه‌ای آن مجاز می‌کند، ضروری است. راخوی گفت: کابینه موافقت کرده است از دولت کاتالان رسماً سؤال شود استقلال را تأیید می‌کند یا خیر. پاسخ رئیس کاتالان گام‌های بعدی را برای چند روز آینده مشخص می‌کند. دولت اسپانیا در عین حال گفته كه نه تنها بیانیه استقلال کاتالونیا را به رسمیت نمی‎شناسد، بلکه پذیرای هیچ‌گونه وساطت برای مذاکره با جدایی‌طلبان هم نیست. یک منبع دولت اسپانیا نیز هشدار داده که تمامی گزینه‌‌ها در زمینه بحران به وجود آمده در ارتباط با استقلال کاتالونیا روی میز است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار