کد خبر: 875942
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در حالي كه ظرفيت موجود توليد برق 76 هزار مگاوات است تنها در بخش انرژي‌هاي تجديدپذير بادي بيش از 90 هزار مگاوات مجوز صادر شده و حالا رئيس سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير از توسعه ناگهاني آن ابراز نگراني كرده است.
به گزارش «جوان» رئيس سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري انرژي برق در نشستي خبري كه به مناسبت پنجمين همايش انرژي‌هاي بادي در محل وزارت نيرو برگزارشد، گفت: نگراني بخش خصوصي در قيمت خريد تضميني برق رفع شده اما آنچه موجب نگراني است، ‌اين است كه چگونه حجم تجديد‌پذيرها در سال‌هاي آينده با توجه به عدم زيرساخت‌هاي لازم كنترل شود. 
نگراني اين مسئول از اين جهت است كه انرژي‌هاي تجديدپذير مانند انرژي خورشيدي و بادي هميشه در دسترس نبوده و اضافه شدن اين انرژي در مدار و مديريت آن بسيار حايز اهميت است. 
 در بسياري از كشورها توسعه اين نوع انرژي‌ها تا 30 درصد كل انرژي برق از محل‌هاي ديگري مانند سيكل تركيبي افزوده شده ولي استفاده از آنها به عنوان نيروي مكمل نياز به مديريت حساسي دارد. 
سيدمحمد صادق‌زاده گفت: قرار است در سال‌هاي آينده 5 هزار مگاوات انرژي تجديدپذير در كشور احداث شود كه اگر اين ميزان به صورت نيروگاه‌هاي كوچك خانگي و پنج كيلووات نصب شود، حدود يك ميليون و 300 هزار شغل در كشور ايجاد خواهد شد. 
وي با اشاره به اينكه انرژي‌هاي تجديدپذير علاوه‌ بر تأمين انرژي و كمك به محيط‌زيست در رفع بيكاري در كشور بسيار مثمرثمر خواهد بود، گفت: كشور با 3 تا 4 ميليون بيكار دست و پنجه نرم مي‌كند، به‌طوري‌كه در چند سال آينده نرخ بيكاري كشور به سقف 10 ميليون نفر نيز خواهد رسيد و انرژي‌هاي تجديدپذير اين قدرت را دارند كه در ايجاد فرصت‌هاي شغلي نقش بسزايي داشته باشند. وي با اشاره به اينكه حداقل 10 كشور جهان رسماً اعلام كرده‌اند تا سال 2050، صد درصد انرژي موردنياز خود را از انرژي‌هاي تجديدپذير تأمين كنند و توصيه ما اين است نسبت به پتانسيل موجود در انرژي خورشيدي و بادي موجود در كشور كه به‌رايگان در اختيار مردم قرار دارد، نگاه جدي داشته باشيم. وي خاطرنشان كرد: در نيروگاه‌هاي تجديدپذير با حداقل سرمايه 10 ميليون تومان از يك پنل 300 وات يا توربين 700 كيلوواتي يك نيروگاه كوچك خورشيدي يا بادي ايجاد مي‌شود، پس مي‌توان با مبلغ 10 ميليون تومان نيز يك نيروگاه كوچك احداث كرد. 
صادق‌زاده افزود: امروزه 1/4 ميليارد دلار تقاضاي سرمايه‌گذاري خارجي براي احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير داريم كه حدود 400 ميليون دلار وارد، نصب و به بهره‌وري رسيده است، حدود 5/1 ميليارد دلار آن نيز وارد شده يا در حال وارد شدن و احداث نيروگاه است.   
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار