کد خبر: 875865
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
با اينکه آژانس بين المللي انرژي، ايران را فعال ترين کشور خاورميانه در حوزه توسعه انرژي هاي نو مطرح کرده اما هنوز استفاده از انرژی خورشیدی در صنعت کشاورزی، مغفول مانده است
طي ماه هاي اخير اخبار متنوعي در خصوص سرمايه گذاري براي ايجاد نيروگاه هاي خورشيدي در استان هاي آفتابي کشور از جمله کرمان، قزوين، اصفهان، خراسان رضوي و جنوبي، سيستان و بلوچستان، خوزستان ، مرکزي و .... ،منتشر شده است. اقدامي که اگرچه در مقايسه با ديگر کشورها که ميانگين روزهاي افتابي شان از نصف روزهاي ايران کمتراست، اقدامي ديرهنگام به نظر مي رسد اما بنابه گفته کارشناسان چنانچه طبق برنامه پيش رود مي تواند اسمان شهرهاي هواي مشهد، اراک، اصفهان ، کرمان و را از ذرات آلاينده و گازهاي سمي پاک کند و با تامين انرژي برق مورد نياز اين شهرها از هدررفت هزينه هاي کلان انرژي جلوگيري کند.
نويسنده: مريم احمدي

در حالي که طي چند دهه اخير استفاده از انرژي خورشيد به عنوان يک منبع تجديد پذير براي تامين انرژي پاک در کشورهاي دنيا مورد توجه قرار گرفته است ايران با داشتن بيش از 300 روزافتابي در اکثر استانهايش، از انرژي پاک و تجديد پذير افتابي بي بهره مانده است. تا اينکه بلاخره چندي پيش اخباري ازسرمايه گذاري و مشارکت کشورهاي ديگر در شهرهاي مختلف کشور به ويژه نواحي جنوبي براي ايجاد نيروگاه خورشيدي منتشر شد. اقدامي که علاوه بر ايجاد تحول در اقتصاد انرژي کشورمي تواند راه حل موثري براي الودگي هواي مشهد، اراک، اصفهان ، کرمان و .... باشد .

استقبال شهرهاي آلوده از انرژي پاک!

درچند سال اخير کلانشهرهاي اراک، اصفهان، مشهد، کرمان بيشترين تعداد روزهاي آلوده را به خود اختصاص داده اند و وضعيت آلايندگي هواي اين شهرها به حدي رسيده که به طور ميانگين بيش از يک سوم روزها ساکنان اين شهرها در هواي ناسالم نفس کشيده اند. وضعيتي که به دليل سياست هاي ضعيف دولتها در مقابله با عوامل آلاينده، سال به سال شرايط زندگي را در اين شهرها را سخت کرده و تبعات اجتماعي و اقتصادي جبران ناپذيري به اين مناطق تحميل کرده است. در چنين شرايطي پيوستن ايران به توافقنامه پاريس در سال ۲۰۱۵ و تعهد دولت در برنامه ششم توسعه براي افزايش سهم انرژي هاي پاک سبب شد احداث نيروگاه هاي خورشيدي در برخي شهرهاي کشور آغاز شود .

طي ماه هاي اخير ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی خاورمیانه در کرمان کلنگ زنی شد. پروژه اي که بنابه گفته حمید چیت چیان وزیر نیروی کشور قرار است با اعتبار 140 میلیون دلاری و ظرفیتی بالغ بر یکصد مگاوات احداث شود! اين در حالي است پيش از ان نيز مجتمع نیروگاه خورشیدی مکران با ظرفیت 20 مگاوات در شهر ماهان به بهره برداري رسيد . ضمن اينکه کلنگ زني نيروگاه 10 مگاواتي خورشيدي در اصفهان ، احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در آباده فارس، افتتاح نيروگاه خورشيدي 100 کيلوواتي اراک ، آغاز ساخت نیروگاه خورشیدی 2 مگاواتی در قزوین، احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید ۱۰۰ مگاوات برق در ورامین و انعقاد تفاهم‌نامه دانگشاه زابل با شرکت "توسعه انرژی‌های نوین نیروگاهی" برای احداث نیروگاه 100 کیلوواتی خورشیدی در محوطه انرژی دانشگاه تا پايان سال جاري تنها چند نمونه از تلاش هاي مسئولان کشور در سال 96 براي استفاده از انرژي خورشيدي و مقابله با الودگي هوا در شهرهاي کشور است. ضمن اينکه طي روزهاي اخير اخبار متعددي از اعلام آمادگي سرمايه گذاران خارجي براي ورود به بازار انرژي ايران و ايجاد نيروگاه هاي عظيم خورشيدي در استان هاي افتابي ايران منتشر شده است .

رونق کشاورزي جنوب با انرژي خورشيد!

توجه ايران به استفاده از انرژي خورشيدي از ابتداي دهه 90 سبب شده آژانس بين المللي انرژي ايران را فعال ترين کشور خاورميانه در حوزه توسعه انرژي هاي نو مطرح کند با اين حال بسياري از کارشناسان داخلي معتقدند استفاده از انرژی خورشیدی در صنعت کشاورزی، ضرورتی مغفول مانده است که بايد بيشتر مورد توجه قرار بگيرد. اين در حالي است که بهره گیری از این نوع انرژی در کشاورزی با وجود کاربردهای مختلف تاکنون محدود به بعضی گلخانه ها و واحدهای دامداری بوده است. در حالي که در بسياري از استانها به ويژه نواحي جنوبي که جزو استان هاي افتابي کشور محسوب مي شوند با بهره گيري ازاين انرژي مي توان در مواردي چون گرم کردن آب مصرفی واحدهای کشاورزی و خشک کن های محصولات کشاورزی، مصارف روشنایی و راه اندازی سایر لوازم برقی، آبیاری با پمپ خورشیدی بسياري از هزينه هاي بخش کشاورزي را کاهش داد.

ضمن اينکه استفاده از انرژي خورشيدي در شرايط خشکسالي از سوي کارشناسان راهکار موثري براي کاهش مصرف اب عنوان شده است.

دولت عزم خود را جزم کرده است

توليد برق از انرژي خورشيد در مناطق آفتاب‌خیز ایران به عنوان يکي از اقدامات مورد توجه در برنامه ششم توسعه به طور جدي در ستور کار دولت قرار گرفته و از ابتداي سال جاري مسئولان دولت از جمله رييس سازمان حفاظت محيط زيست کشور بارها ازحمايت هاي همه جانبه و گسترده دولت از اين برنامه خبر داده است. طبق گزاراشات رسيده وزارت نیرو در راستای اجرای تعهدات کشور در توافقنامه پاریس و اسناد بالادستی کشور از جمله برنامه ششم توسعه، متعهد شده در ۵ سال آینده میزان تولید برق از انرژی‌های نو در کشور را به حدود ۵۰۰۰ مگاوات و سهم انرژی‌های پاک (با احتساب انرژی برق آبی) در سبد انرژی کشور را تا پایان برنامه ششم به ۲۶ هزار مگاوات برساند.اقدامي که مي تواند علاوه بر کاهش هزنيه توليد انرژي در کشور، راه جولان عوامل الاينده هوا در استانهاي کشور را سد کند.

بنا به گفته فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در طول سه سال گذشته علاوه بر فضا و بستر مناسب قوانین و مقرراتی با بهره‌گیری از تجربه کشورهای پیشرفته در این زمینه تدوین شده است.

وي انجام اقداماتي براي جلب سرمایه‌گذار در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر رااز جمله برنامه هاي وزرات نيرو در اين خصوص اعلام کرد و افزود: هر کس که بخواهد به این عرصه وارد شود این اطمینان را به طور کامل می‌دهیم که استراتژی‌های راهبردی در این حوزه توام با رونق فضای کسب‌وکار باشد وهیچ ریسکی به دنبال سرمایه‌گذاران تجدیدپذیرها نخواهد بود

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار