فرخ جلالی، با اعلام این خبر افزود: زمانبندی صحیح حرکت اتوبوسها و
نوبتدهی آنها در خطوط از وظایف حساسی است که تحقق صحیح آن انرژی زیادی از
اتوبوسرانی میبردکه با جایگزینی تعرفه الکترونیکی صحت و سقم تبادل اطلاعات
ارتقاء یافته و بخش زیادی از بروکرواسی حاصل از گردش تعرفه کاغذی برای
محاسبه عملیات ناوگان و زمانبندی حرکت اتوبوسها از مبدا ومقصد حذف گردیده
است
جلالی گفت: استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات از الزامات اصلی در
هوشمند سازی ناوگان بوده و صرفهجویی در مصرف کاغذ، رفع آلودگی حاصل از
مبادله کاغذ، حفظ محیط زیست، کاهش زمان انتظار مسافر، زمانبندی متناسب با
ساعات پیک مسافر و ارتقاء خدمات اتوبوسرانی از اهداف اجرایی این طرح محسوب
میگردد.
وی در ادامه از مزیتهای دیگر اجرای این پروژه ارتباط دوسویه،سریع و آسان
مرکز کنترل هوشمند با راننده وبالعکس در مواقع لازم، ارسال پیام از طریق
کنسول در مواقع ضروری مثل ترافیک ، بارندگی و... برای کل ناوگان به جای
استفاده از تلفن همراه که برخلاف مقررت راهنمایی و رانندگی بوده و در برخی
مواقع به سوانح و تصادفات منجر میگردد و همچنین اطلاع راننده از تعداد
مسافر جابجا شده در هر سرویس برشمرد.
جلالی در ادامه اظهار داشت: با اجرای این پروژه از روشهای سنتی کنترل
ناوگان حمل و نقل عمومی عبور نموده و با بهره گیری از تکنولوژی روز و همسو
با سایر ناوگانهای هوشمند جهانی به ارائه خدمات به مسافرین و همشهریان عزیز
گام بر می داریم.
وی همچنین افزود: کلیات اقدامات فنی و کارشناسی اجرای این پروژه در اتوبوسرانی تبریز انجام گرفته و به جرات
می توان گفت اجرای طرح تعرفه الکترونیکی با این خصوصیتها و مزیتهای ذکر شده در سطح اتوبوسرانیهای کل کشور کم نظیر می باشد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز در خاتمه گفت: هم اکنون بیش از 90
درصد تعرفههای کاغذی اتوبوسهای بخش خصوصی شرکت حذف شده و درآینده نزدیک
این پروژه به اتمام خواهد رسید و با اجرای این پروژه ناوگان اتوبوسرانی یک
گام رو به جلو بسوی شهر هوشمند قدم خواهد گذاشت.