کد خبر: 875740
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
در پي اعتراض مؤسسان مدارس غيردولتي به پايين بودن شهريه اين مدارس، مسئولان آموزش‌و‌پرورش به دريافت‌هاي گزاف‌تر مدارس غيردولتي چراغ سبز نشان دادند
نیره ساری
هر‌جا سخن از مدارس به خصوص مدارس غير‌دولتي است، گلايه از ميزان دريافت شهريه به بهانه‌هاي مختلف و بدون چارچوب نيز به دنبال آن مطرح مي‌شود. در نهايت هم يكي از مسئولان آموزش‌و‌پرورش با بيان سخناني همچون بازبيني الگوي «شهريه»، نظارت يا ضابطه‌مند كردن آبي بر آتش مي‌ريزد و عبور مي‌كند. اما اينبار دايره اين اعتراضات به مدارس رسيده است. گويا امسال بيشترين اعتراضات از سوي مؤسسان نسبت به شهريه پايين مدارس وجود داشته است! موضوعي كه با جواب «بازبيني الگوي «شهريه» مدارس غيردولتي» مواجه شده است تا سهم اين اعتراضات از سوي مدارس كاهش پيدا كند، اما جالب اينجاست به‌رغم روند اعتراضات والدين به شهريه‌هاي نجومي و حتي دريافت مبالغ هنگفت به بهانه‌هاي مختلف در طول سال تحصيلي، آموزش‌‌و‌پرورش سال‌هاست با ورود نهاد بيروني در زمينه نظارت بر شهريه‌ها مخالفت مي‌كند و خود را صالح بر رسيدگي مي‌داند!
گفته‌هاي آموزش‌و‌پرورشي‌ها نشان مي‌دهد نظارت نهادي بيروني چون سازمان تعزيرات حكومتي تبديل به يك غول پر‌استرس براي آنها شده كه هر زمان سخني از نظارت و گراني شهريه‌ها به ميان مي‌آيد، گله‌مندي مسئولان آموزش‌و‌پرورش هم مطرح مي‌شود.

اين مجموعه ورود تعزيرات به مدارس را يكي از عمده‌ترين مشكلات نهاد آموزش‌و‌پرورش مي‌دانند و معتقد هستند طبق قانون، نظارت بر امور آموزشي و پرورشي مدارس غيردولتي برعهده آموزش‌وپرورش و شوراي نظارت است، اما آيا اساساً كساني كه چنين ساماندهي نظارت بر شهريه و برنامه‌هاي آنان را از سوي نهاد ديگر زير‌سؤال مي‌برند، تا به حال توانسته‌اند مديريت صحيحي در اين زمينه داشته باشند تا ميزان اين شهريه‌ها قانونمند و داراي چارچوب باشد؟!
   
اعتراض دنباله‌دار والدين 
آموزش‌و‌پرورش مي‌گويد مدارس غير‌دولتي بايد براساس الگوي معرفي شده، شهريه خود را تدوين كنند، اما تعيين شهريه بر‌اساس الگو تنها بخشي از ماجراي مدارس غير‌دولتي است؛ چراكه گلايه‌هاي والدين از شهريه‌هاي غير‌قانوني مدارس و متغير بودن ارقام نجومي دريافت پول به بهانه‌هاي مختلف ادامه دارد. از سوي ديگر هم برخي از خانواده‌ها با توجه به هزينه‌هاي پرداخت شده به مدارس غيردولتي نسبت به عملكرد تحصيلي فرزندانشان نيز اعتراض دارند؛ چراكه قياس كيفيت آموزشي و ميزان دريافت نرخ يكسال تحصيلي در اين مدارس را نا‌متعادل مي‌دانند.  بخش ديگري از مشكلات دريافت شهريه به مدارس هيئت امنايي يا دولتي‌اي مربوط مي‌شود كه در شروع سال تحصيلي يا در طول سال به بهانه‌هاي مختلف از والدين دانش‌آموزان در قبال هزينه‌هاي جانبي و كمك به مدرسه مبالغي را دريافت مي‌كنند.  اما روي هم رفته اين والدين هستند كه بنا به دلايل مختلف و دعواهاي ميان سازماني و كش‌و‌قوس‌هاي قدرت‌طلبانه قرباني مي‌شوند و به‌رغم تلاش‌هاي زباني و اظهارات هشدارگونه مسئولان آموزش‌و‌پرورش، همچنان هر ساله شاهد دريافت رقم‌هاي نجومي در ابتداي سال و اواسط سال هستند. حال آنكه آموزش‌و‌پرورش از ابتدا در مقابل ورود نهاد نظارتي بيروني چون تعزيرات گارد گرفت و اين ايستادگي همچنان هم ادامه دارد و معتقد هستند خود قادر به كنترل چنين وضعيتي بوده و نهادي چون تعزيرات به دليل نداشتن اشراف كافي در اين مقوله، صالح به نظارت نيست. 
هرچند كه مخالفان مي‌گويند سازمان تعزيرات وظيفه نظارت و كنترل بر امور اقتصادي و هماهنگي مراجع قيمت‌گذاري و توزيع كالا را به عهده دارد و فعاليت مدارس و مراكز آموزشي غيردولتي از مصاديق فعاليت اقتصادي نيست و دانش‌آموزان هم مصداق چنين تعريفي نمي‌شوند، اما سؤال اينجاست آيا تاكنون ارائه الگوي مشخص شهريه تأثيري در كنترل مدارس غير‌دولتي داشته است؟! آيا تا به حال خروجي برخورد با متخلفان باعث شده مدارس غيردولتي كمتر تخطي كنند؟! در نهايت اينكه اگر واقعاً اين نگاه دلسوزانه است و با فرض قبول ادله آموزش‌و‌پرورش در مورد صلاحيت نداشتن تعزيرات، بهتر نيست يك نهاد يا مركز بيروني به پيشنهاد خود معرفي كنند؟!
    
مدارس غير‌دولتي: بيشتر به ما پول بدهيد!
جالب اينجاست به تازگي مديركل مدارس غيردولتي وزارت آموزش‌و‌پرورش اظهاراتي را بيان داشته كه نشان مي‌دهد، مدارس غير‌دولتي هم به وضعيت شهريه‌هاي اين مدارس اعتراض دارند. 
حسن مسعودي مي‌گويد: امسال بيشترين اعتراضات را از سوي مؤسسان نسبت به شهريه پايين مدارس وجود داشته است. جالب اينجاست كه به گفته وي اين اعتراضات به علت بالابودن شهريه‌ها نبوده، بلكه اعتراضاتي به علت پايين بودن ميزان آن مطرح شده است.  مديركل مدارس غيردولتي وزارت آموزش‌و‌پرورش تصريح مي‌كند: بسياري از مسئولان و نهادهاي نظارتي سراغ ما مي‌آيند و ابراز مي‌كنند شهريه‌اي كه در فلان استان تعيين كرديد، پاسخگوي نيازشان نيست. چون شهريه را بر‌اساس الگو تعيين كرديم در برخي مناطق رشد كمي داشت. هرچند معتقديم الگوي شهريه بر‌اساس شاخص‌ها و واقعياتي كه خود مؤسسان بيان كرده‌اند، تعيين مي‌شود و در فرمول قرار مي‌گيرد.  وي اظهاراتي داشته است كه نشان مي‌دهد والدين نه‌تنها بايد شاهد كاهش اين شهريه‌ها باشند، بلكه امكان افزايش هم قريب‌الوقوع است. چنانچه مي‌گويد: مدارس زيادي داشتيم كه امسال افزايش شهريه‌شان نسبت به سال قبل 6 تا 9 درصد بود كه با در نظر گرفتن همه ابعاد، مكفي نيست؛ حتي اگر نرخ تورم زير 10 درصد باشد. تورم يكي از آيتم‌هاي تعيين شهريه است.  مسعودي در نهايت هم ضمن اعلام بازبيني الگوي شهريه مدارس غيردولتي گفته است: حتماً امسال الگوي شهريه هم به جهت فني و هم مكانيسم‌هاي تأثيرگذار در شهريه بازبيني مي‌شود و اميدواريم براي سال تحصيلي آينده اين الگو به حدي جامع و مانع باشد كه حداقل نارضايتي را شاهد باشيم.  كليت اظهاراتي كه نشان مي‌دهد آموزش‌و‌پرورش نه‌تنها پيام‌هاي خوبي براي والدين نداشته است، بلكه همنوا با اعتراضات مدارس غير‌دولتي، كمك خواهد كرد تا سهم بيشتري در دريافتي‌هاي گزاف خود داشته باشند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار