کد خبر: 875688
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
با افزايش تنش‌هاي ديپلماتيك بين تركيه و امريكا، سرمايه‌ها از تركيه فرار مي‌كند و درد ادامه‌دار كاهش ارزش لير براي اقتصاد تركيه ماندگار خواهد بود. 
به گزارش بلومبرگ، تركيه و امريكا وارد بحث ممنوعيت صدور ويزا شده‌اند كه اين مسئله ارزش لير را به شدت كاهش داده است. بازار تركيه كه به عنوان دروازه ورود اروپايي‌ها به شرق نيز محسوب مي‌شود به هم ريخته است، ‌هرچند دو طرف تركيه و امريكا دلايلي براي كارشان دارند، اما اين نمي‌تواند پاياني بر دردسرهاي بازار تركيه باشد. 
امريكا به دليل بازداشت يكي از كارمندان سفارت اين كشور در تركيه صدور ويزاي جديد به شهروندان ترك را ممنوع كرد و تركيه در اقدامي متقابل چنين محدوديتي را براي امريكا اعمال كرد. 
ارزش لير تركيه در روز دوشنبه 6 درصد كاهش يافت و  ارزش پول رسمي تركيه به كمترين ميزان از آوريل رسيد. 
دراين‌باره تايموف‌اش، تحليلگر در مديريت ارزيابي بلوبي گفت: اين مشاجرات ترديدهايي را هم درباره عضويت تركيه در ناتو مطرح مي‌كند، در حالي كه واكنش بازار به مسئله ويزاي تركيه و امريكا بغرنج شده است، نتيجه مستقيم آن خود را در كاهش سياليت ارزي و به هم ريختگي بازار نشان مي‌دهد.  درحالي‌كه مسئله ديپلماتيكي تركيه و امريكا به شدت بالا رفته، بانك‌ها و سرمايه‌گذاران نيز با مشكلاتي مواجه شده‌اند. البته بازار ارز تنها از مسئله ديپلماتيك بين تركيه و امريكا متأثر نشده، بلكه در ماه گذشته هم لير 10 درصد پايين‌تر از دلار به فروش رفت، زيرا انتظارات براي افزايش نرخ بهره در امريكا پيش از پايان سال شدت گرفته بود. 
گزارش روز جمعه امريكا نشان داد كه احتمال افزايش نرخ بهره تا پايان امسال 80 درصد وجود دارد، اين خبر بسيار بدي براي بانك‌هاي تركيه بود. بازار بين بانكي لير نسبتاً كوچك است، بنابراين وام‌دهندگان معمولاً به صورت سنتي تمايل دارند در خارج از تركيه سرمايه‌گذاري كنند و آن هم به دلار.  يك ارز ضعيفي مانند لير در مقابل دلار نه‌تنها هزينه سرمايه‌گذاري را بالا مي‌برد، بلكه دسترسي به سود را نيز با مشكل مواجه مي‌كند.  اقتصاد تركيه از اين مسئله خرسند نيست، تورم در ماه گذشته تا 11 درصد بالا رفته است و گزارش توليد صنعتي روز دوشنبه كشور نشان مي‌دهد كه در ماه آگوست، وضعيت مناسبي نداشته است كه باعث شده رشد سالانه اين كشور افت پيدا كند و احتمالاً رشد 1/2 درصدي سه ماهه GDP اين كشور آنطور كه پيش‌بيني مي‌شد، نباشد.  با اين حساب بسيار محتمل است كه بانك مركزي امريكا نرخ بهره را افزايش دهد و منتظر تركيه نخواهد بود. بنابراين امكان سرمايه‌گذاري خارجي در تركيه هم كمرنگ مي‌شود و از آنجايي‌كه تنش‌هاي سياسي در منطقه هم افزايش مي‌يابد، لير تركيه از اين مسائل بيشتر آسيب خواهد ديد و اقتصاد تركيه را بيشتر در معرض خطر قرار خواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار