کد خبر: 875663
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳
درحالي كه طبق آمارهاي جهاني ، به ازاي هر ۱۰ هزار خودرو ۹ نفرکشته می‌شوند، اين تعداد در ايران به۳۷ تن مي رسد
محمدرضا سوري

با وجود اينكه بارها مسئولان مختلف كشوراهم از پليس تاساير دستگاه ها،چهارعامل انساني ، ناايمني خودروها ،جاده ومحیط را متهمان اصلي بروزحوادث رانندگي دركشورمي داند ، با اين وجود بي توجهي به رفع ايرادات دراين زمينه ،موجب شده تا سالانه تعداد 16هزارنفر درجريان تصادفات جان خودرا ازدست داده و50 هزار نفرنيز هم دچارمعلولیت‌های مختلف ‌شوند،اين درحالي است كه اگر خسارتهاي مالي را نيز به اين آمار اضافه كنيم با عدد بسيار وحشتناكي مواجه خواهيم شد كه هرساله بردوش به خانواده ها و اقتصاد آنها وكشور وارد مي شود موضوعي كه به گفته كارشناسان در صورت رفع اين كاستي ها مي تواند اثرات مثبتي برجاي بگذارد.


آمارها نشان می دهد، دردنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر درحوادث رانندگي كشته می‌شوند، اما اين تعداد در ایران به ۳۷ تن مي رسد.

بر اساس نظر کارشناسان به طور کلی هر تصادفی که صورت می‌گیرد بر اثر ۴ عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط صورت می‌گیرد. جاده‌ها و راه‌های کشور در بسیاری از مناطق کشور به خصوص در مناطق کویری، جنگلی و کوهستانی با ایرادهای بسیار جدی ساختاری مواجهند که برخی از این مشکلات اصلاح‌پذیر نیست و نیازمند تغییر زیر ساخت‌ها است. در حالی که باید بدانیم جزای یک اشتباه رانندگی مرگ نیست و جاده باید فرصت جبران اشتباه را به راننده بدهد.

رييس پليس پايتخت در اين خصوص مي گويد:«در مجموع علل حوادث رانندگی و جاده‌ای به سه عامل باز می‌گردد که انسان، راه و وسیله نقلیه این سه عامل هستند. مهمترین عامل تأثیرگذار در بروز حوادث رانندگی و جاده‌ای که در تحقیقات مختلف به آن پرداخته شده، عامل انسانی است که درصد بالایی از تصادفات به این عامل برمی‌گردد.»

سردار محمدرضا مهماندار مي افزايد:« براساس آمار وبررسی میزان عوامل تاثیرگذار در تصادف‌های کشور، ۵۲ درصد انسان،۳۰ درصد مشكلات جاده‌ای و ۱۳ درصد نقص فنی خودروها در تصادفات رانندگی نقش دارند.»

معاون سابق عملیات ترافیک پلیس راهور ناجاادامه مي دهد:«لذا براي كاهش اين تلفات جاي دارد كه تمام كساني كه به نوعي دراين موارد مسئول هستند به فكر چاره جويي دراين زمينه باشند .»

ضرر ميلياردي تصادفات در كشور

بر اساس این گزارش حوادث رانندگی علاوه بر زیان‌های بسیار اجتماعی، ضررهای اقتصادی بی‌شماری نیز دارد. طبق آمارها روزانه ۳۲ ميليارد تومان ضرر اقتصادي ناشي از تصادفات را متحمل مي‌شويم. مرکز پژوهش‌های مجلس در آخرین گزارش خود از تصادف‌های جاده‌ای برآورد کرده است، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی است. هزینه مورد نظر در سال ۱۳۹۰ در حدود ۵۱ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان است.

به این اعداد و ارقام اضافه کنیم؛ هزینه درمانی سالانه ۱۱ هزار میلیارد ریالی افرادی که بر اثر تصادف مصدوم شده‌اند و هزینه ۱۸۰ میلیون تومانی هر فرد کشته شده در تصادفات و هزینه ۲۸۰ میلیون تومانی هر معلول بر اثر تصادف‌های جاده‌ای. بر همین اساس اگر بخواهیم هزینه حوادث رانندگی در سال ۱۳۹۰ را تخمین بزنیم نزدیک به ۵۱ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان می‌شود.

اگر بخواهیم به نوعی برای روشن شدن ابعاد موضوع این هزینه را با دیگر هزینه‌های ساخت و ساز در کشور مقایسه کنیم، باید گفت با این پولمی‌توان ۷۸ مدرسه ساخت که در مجموع ۱۰۰۹ کلاس درس دارند. همچنین با این پول می‌توان به بیش از ۸۰۰ هزار زوج جوان تسهیلات ازدواج داد.

تلفاتي درحد بروز زلزله

با توجه به آماري كه تلفاتي كه روزانه حوادث رانندگي رقم مي زند وجمع آن در طول يكسال آماري به دست مي آيد كه تنها مي تواند براثر آمار زلزله دريك كشور روي دهد.

رئیس پلیس راهور کشور با اشاره به كاهش تلفات حوادث رانندگي در كشور مي گويد:«هرچند در سالهاي اخير اقدامات انجام گرفته سبب شده تا آمار تلفات ناشي از اينگونه حوادث به شدت كاهش پيدا كند ، اما براي رسيدن به حد مطلوب راه درازي درپيش است.»

سردار تقی مهریبا بیان اینکه در سال 84 شاهد بیش از 27 هزار فوتی در جاده‌های کشور بودیممي افزايد:«با اقدامات انجام شده اين آمار در سال گذشته با همكاري دستگاه ها به 16 هزار و 500 نفر کاهش یافت .»

وي با اشاره به آمار كنوني حوادث رانندگي ادامه مي دهد:«هم اكنونروزانه براثر تصادفات به طور میانگین ۸۵۰ مجروح و ۴۵ نفر کشته می‌شوند که ۵۱ درصد فوتی‌ها در صحنه و ۴۹ درصد در بیمارستان صورت می‌گیرد. »

آمارتلفات جاده اي همچنان بالاست

كشته شدن سالانه سالانه ۱۶ هزار نفر به دلیل حوادث رانندگی دركشور خصوصا حوادث سال جاري استانهاي مختلف ازجمله مسائلي بود كه موجب شد تا پاي نيز براي حل اين معضل به ميان آيد.

رييس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار بالاي تصادفات در جاده هاي كشور خصوصا جان باختن دانش آموزان نخبه هرمزگاني مي گويد:«ازآنجا كه كاهش حوادث رانندگي در كشورنيازمند هماهنگي وهمكاري تمام دستگاه هاي مرتيط است ،لذا همه باید دست به دست هم دهند و چاره‌ای برای حوادث جاده‌ای بیاندیشند تا این‌گونه حوادث تقلیل یابد.»

علیم یار‌محمدی با اشاره به اينكه کمیسیون عمران واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی را بررسی کرده و قرار است گزارشی را به صحن علنی مجلس ارائه دهد مي افزايد:«همچنين اين کمیسیون به سقوط اتوبوس در جاده جاجرود هم ورود پیدا مكرده ودرحال بررسي ابعاد گوناگون این حادثه است.»

وي بااشاره به آمار بالاي كشته هاي حوادث رانندگي در ايران نسبت به ساير كشورها ادامه مي دهد:« سالانه در حدود 15 الی 16 هزار نفر در سرصحنه حادثه تصادف کشته می‌شوند كه درخور توجه است.»

وي مي گويد«علاوه بر اين تعداد كشته،50 هزار نفر هم دچار معلولیت‌های مختلف می‌شوندكه اين نيز آمار بسيار بالايي است.»

نماينده مردم زاهدان با اشاره به كاهش آمار تلفات حوادث جاده اي در سالهاي اخير مي افزايد:« استفاده از خودرو‌های استاندارد، گسترش فرهنگ رانندگی، ساماندهی و مدیریت نیروهای انسانی و ایمن‌تر کردن جاده‌ها از جمله عواملی هستند که با رعایت آنها می‌توان حوادث جاده‌ای را کاهش داد.»

اين نماينده مجلس ادامه مي دهد:« پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، حوادث اخیر جاده‌ای را با حضور مسئولان وزارت راه وشهر ‌سازی بررسی کرده و ازآنها می‌خواهیم که برنامه‌های خود را برای كاهش این‌گونه حوادث ارائه دهند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار